גיבוי מידע | בדיקת גלובס

המחשב נגנב? כך תוכלו לשחזר את המידע ואולי גם לגלות את מיקומו

במקום לחכות למקרה חירום, אלה כל הפעולות שכדאי להכיר במקרה שהמחשב שלכם נגנב וכמה דברים שצריך לעשות כדי לגבות את המידע מראש • גלובס מקדים תרופה למכה ועושה סדר

גיבוי מחשב נייד / צילום: Shutterstock, ymgerman
גיבוי מחשב נייד / צילום: Shutterstock, ymgerman

המחשב הפרטי הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו. כשהוא הולך לאיבוד או נגנב מדובר במכה קשה, שעלולה אף להביא לאבדון של מידע חשוב שלא ניתן לשחזור.

עם זאת, יש מה לעשות כדי לשמור על המידע שלנו מראש, וגם יש מספר פעולות שחשוב להכיר במקרה שהמחשב נגנב. גלובס עושה סדר באחד התרחישים הכי לא נעימים לצרכן.

סיסמה למחשב: הדבר הראשון שצריך לעשות

זה נשמע אולי מצחיק לחלק מהקוראים, אבל זה חשוב מאוד לנעול את המחשב הנייד שלכם בעזרת סיסמה. בתרחיש בו אתם מאבדים אותו או שהוא נגנב לכם, סיסמה חזקה תאפשר לשמור על ה מידע ב מחשב ובכך למנוע מצב שהגנב נובר במסמכים שלכם. יתרה מכך, חשוב לשים סיסמה מורכבת ולא 123456. סיסמה מורכבת וחזקה תורכב מאותיות באנגלית, אותיות גדולות וקטנות, מספרים וסימנים מיוחדים כמו כוכבית, כרוכית, אחוז, דולר ועוד.

גיבוי לקבצים: כך לא תאבדו את המידע שלכם

בעזרת לא מעט שירותים ופלטפורמות, אפשר לגבות את כלל הקבצים שיש במחשב על גבי ענן. כך אם חס וחלילה המחשב נהרס, אבד או נגנב, הקבצים יהיו עדיין נגישים לכם . לדוגמה, מיקרוסופט מאפשרת במסגרת חבילת האופיס הביתית שלה, גם גיבוי של עד 1TB בענן שלה. בדומה לכך, גם אפל מציעה לבעלי מק לעשות גיבוי מהיר על גבי ה- iCloud . חשוב לדאוג לגבות את הקבצים באופן קבוע.

מעקב אחרי המחשב: האם יש דרך לראות איפה המחשב נמצא?

אם אתם רכשתם מחשב חדש, חלקכם רשמתם את המחשב הנייד אצל היצרן. בעיקרון, אפשר להתחבר לאתר היצרן בעזרת מחשב אחר, ולראות אם יש אפשרויות של מעקב אחרי המחשב שנרשם. אם המחשב הנייד מחובר לאינטרנט, בחלק מהפלטפורמות אפשר לראות א ת המיקום של ו על המפה.

גם יצרניות שונות כמו מיקרוסופט ואפל יש אפליקציות ושירותים שיאפשרו לכם לעקוב אחרי המוצרים של כם . לדוגמה, במקרה של אפל, תוכלו לראות תחת ה- Find My שמאגד לתוכו את כל המכשירים ששייכים לאותו חשבון, איפה המחשב שלכם יכול להיות.

גם בעזרת חשבון הגוגל שלכם (כפי שתראו בסעיף הבא) תוכלו לנסות לאתר את המחשב שלכם אם הוא כבר לא אצלכם.

להתנתק מכל מה שצריך: החשבון של גוגל שיכול לסייע

התלות שלנו במוצרי גוגל יכולה דווקא לבוא לעזרתכם במצב הנוכחי. דפדפן כרום מאפשר לסנכרן את כל המידע למחשב החדש. כך שאם נגנב המחשב, תוכלו להתחבר בעזרת מחשב חדש לחשבון שלכם, לסנכרן עליו את כל מה שהיה שם ולשלוט על החשבון מרחוק.

מה הכוונה? אתם תוכלו להיכנס להגדרות, ותחת הלשוניות "פרטיות" ו"אבטחה" תוכלו לבצע כמה צעדים שיוכלו לסייע לכם לשמור על הפרטיות שלכם . בסופו של דבר, הרבה משתמשים בשומר הסיסמאות של גוגל כמעט לכל דבר, וזה מאוד מסוכן אם לגנב ת היה גישה להכל. לכן אולי הדבר החשוב ביותר שאתם חייבים לעשות מיד כשהמחשב נעלם - הוא לשנות את סיסמת חשבון הגוגל שלכם. גם כאן, כדאי לעשות סיסמה מורכבת וחזקה. ברגע שתעשו את זה, חשבון גוגל יתנתק אוטומטית מכל מכשיר שלא משמש אתכם לאימות הזהות (לדוגמה, הסמארטפון האישי שלכם). כך גם תשמרו על האבטחה, וגם תתנתקו ממכשירים אחרים.

בהזדמנות הזו, חשוב מאוד להפעיל אימות דו-שלבי, two-factor authentication , כך גם אם לפורץ יש את הסיסמה שלכם, הוא יהיה חייב חשבון נוסף שלכם או מכשיר נוסף שלכם כדי לאמת שזה אתם. במצב כזה, זה שומר יותר טוב על החשבונות שלכם.

בנוסף, תוכלו להסתכל תחת הלשונית "המכשירים שלי" על כל המכשירים שמחוברים לחשבון. שם תוכלו למחוק את כל מה שהוא לא המחשב החדש שהתחברתם דרכו או הסמארטפון האישי שלכם. מה שמעניין כאן, וכדאי לבדוק את זה לפני שינוי הסיסמה, אפשר לראות תחת מכשירים מסוימים את המיקום האחרון שלהם. כך שאם יש שם את המחשב האישי שלכם, תוכלו לאתר אותו אם הוא מחובר לאינטרנט ומחובר לחשבון.

אם הפעלת את המילוי האוטומטי לסיסמאות בדפדפן שלכם, כדאי לכם לבטל את האפשרויות הכניסה האוטומטיות כרגע ולמחוק את הסיסמאות השמורות. במצב כזה, כל עוד המילוי האוטומטי לא מנוטרל, הגנב צריך רק לפתוח את הדפדפן כדי לגשת לכל מה שרק ירצה.

פיננסים ובנקאות: מה קורה עם חשבון הבנק או כרטיסי אשראי?

לא מעט אנשים שומרים את פרטי כרטיס האשראי שלהם או חשבון הבנק שלהם במחשב הנייד. אחרי שהחלפתם את הגוגל שלכם או הדואר האלקטרוני שלכם, עברו על חשבונות אחרים רגישים - והחליפו גם להם סיסמאות. רשתות חברתיות הן כמובן חשובות, אבל הרבה יותר דחוף להגן על חשבון הבנק שלכם או חשבונות בהם יש לכם כרטיס אשראי בפנים (שירותי מסחר או קניות תכופות). בנוסף מומלץ להסיר גם את כל פרטי התשלום השמורים באתרים קמעונאים (דוגמת אסוס או (ebay , שהגנב יכול לקבל עליהם גישה ישירות מהמחשב שלכם .

יהיו כאלו שיעדיפו לפנות לחשבון הבנק או לחברת כרטיסי האשראי כדי לעדכן אותם בכך, ואז הם ינטרו את הפעילות אם יש רכישה שלא אמורה להיות. זה כמובן בדומה לאובדן של ארנק. מה שבטוח, עקבו בעצמכם אחרי חשבון הבנק שלכם כדי לראות רכישות שלא עשיתם בעצמכם.

לאחר הגניבה: למי צריך להודיע על כך שזה קרה?

אם המחשב שלכם משמש גם לעבודה, עליכם להתריע לממונים עליכם שזה קרה. זאת משני טעמים: קודם כל, אם המחשב הוא של המעסיקים, לפעמים יש להם כלים כדי לנעול אותו מרחוק או למצוא אותו. שנית, אם יש עליו מידע של העבודה, חשוב שהם י היו מודעים לכך .

במקביל, עליכם לגשת למשטרה ולהגיש תלונה על כך. בסעיפים האחרונים למדתם על כמה כלים שיכולים לכם לאתר את המחשב, ובתרחיש כזה תוכלו להגיע עם המידע גם למשטרה. אם יש לכם ביטוח על המחשב, זה השלב להפעיל גם אותו.