בריטניה: שר בכיר הודח בגלל שהסתיר התחמקות ממס הכנסה

נאדים זהאווי, שר בכיר בממשלת בריטניה ויו"ר המפלגה השמרנית, הודח היום מתפקידו ע"י ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, לאחר שנחשף כי שילם קרוב ל-5 מיליון ליש"ט לרשויות המס כפשרה בעקבות דיווח שגוי, ולאחר מכן הסתיר זאת מהציבור • סונאק: "הייתה כאן הפרה חמורה של הקוד המיניסטריאלי"

נדים זהאווי / צילום: Associated Press, Alastair Grant
נדים זהאווי / צילום: Associated Press, Alastair Grant

נאדים זהאווי, שר בכיר בממשלת בריטניה ויו"ר המפלגה השמרנית, הודח היום (א') מתפקידו על-ידי ראש ממשלת בריטניה, לאחר שנחשף כי שילם קרוב ל-5 מיליון ליש"ט לרשויות המס כפשרה בעקבות דיווח שגוי, ולאחר מכן הסתיר זאת מהציבור. 

עכשיו מזומן: זרימת ההון העולמית לקרנות הכספיות שברה את השיא של מאי 2020
איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר היום כי התנהלותו של זהאווי "מפרה בגסות את הקוד המיניסטריאלי". זהאווי אף כיהן כשר האוצר במהלך הדיונים על הפשרה אליה הגיע עם רשויות המס, מה שהחריף את הביקורת הציבורית נגדו ולא הותיר לסונאק ברירה אלא לפטר אותו באמצעות מכתב שפורסם הבוקר בתקשורת הבריטית.

הפרשה החלה לאחר שכלי התקשורת הבריטיים חשפו כי זהאווי נאלץ לשלם סכום מסוים לרשויות המס בעקבות מכירה של חברת סקרים שהיתה בבעלותו והרווחים שהפיק מכך. הוא עצמו טען כי מדובר ב"סכום שהוסכם עליו", וכי "היו חילוקי דעות מסוימים" על גובה התשלום. אולם בימים האחרונים נחשף כי התשלום עמד על 4.8 מיליון ליש"ט וכלל קנס של 30% שניתן במקרים שהנישום מנסה להטעות את רשויות המס. זהאווי, שנולד בעיראק וזינק לצמרת המפלגה השמרנית בשנים האחרונות, טען כי מדובר ב"טעות בתום-לב".

ראש הממשלה סונאק עמד בפני קריאות ציבוריות להדיח את זהאווי, אך מינה יועץ לענייני אתיקה של הממשלה לחקור בעניין. היועץ, סר לורי מגנוס, קבע כי זהאווי "הפגין חוסר התחשבות בעקרונות הכלליים של הקוד המיניסטריאלי" וכן כי לא עמד בדרישות "לכהן כמנהיג גלוי עם הציבור, בעל יושרה ולשמש כדוגמה לנבחר ציבור". הוא קבע כי התנהלותו של זהאווי, "הייתה מתחת לסטנדרטים שכראש ממשלה עליך לצפות באופן טבעי ממי שמשרתים בממשלתך". לאחר קבלת המכתב מיועץ האתיקה, שמונה בין היתר על רקע שלל פרשות בצמרת הממשלה, שיגר סונאק לזהאווי מכתב פיטורים. 

"הפרה חמורה של הקוד המיניסטריאלי" 

"כשהפכתי לראש הממשלה, הבטחתי שהממשלה שלנו תהיה בעלת יושרה, מקצועיות ואחריות בכל רמה", כתב סונאק לזהאווי. "כעת ברור כי הייתה הפרה חמורה של הקוד המיניסטריאלי. כתוצאה מכך אני מודיע לך על החלטתי להדיח אותך מתפקידך בממשלת הוד מלכותו".

זהאווי כיהן כשר ללא תיק בממשלת בריטניה וכיו"ר המפלגה השמרנית. הקוד המיניסטריאלי הוא מערכת כללים ותקנות המחייבת את השרים המכהנים בממשלה הבריטית. הוא מעודכן מדי כמה שנים ונאכף על-ידי משרד אתיקה בממשלה הבריטית. הוא כולל מחויבות של השרים לא לפעול למען האינטרסים האישיים שלהם, למשל, ועוד שלל מחויבויות והגבלות שנועדו למנוע ניצול לרעה של התפקיד.

החקירה של היועץ לענייני אתיקה קבעה כי זהאווי היה צריך להצהיר על הפרשה כולה אחרי מינויו לשר אוצר ביולי 2022 על-ידי ראש הממשלה דאז בוריס ג'ונסון. זאת, לאחר שהתנהלה חקירה נגדו במשך יותר משנה בחשד לדיווח חלקי לרשויות המס.

זהאווי טען כי חשב שמדובר ב"כמה שאלות", אך היועץ קבע כי היה עליו לדעת שמדובר ב"חקירה רצינית". אי-הדיווח המשמעותי יותר, לפי החקירה, היה שזהאווי לא חשף כי שילם קנס, וכי מתוך הסכום של 4.8 מיליון ליש"ט שנקבע כי עליו לשלם - כ-1.4 מיליון נקבעו כקנס.