הפדרל ריזרב העלה את הריבית בארה"ב ב-0.25%; פאוול: "מחויבים להוריד את האינפלציה"

מדובר בהעלאת ריבית ראשונה בשנת 2023 אך שמינית במספרה ב-12 החודשים האחרונים • פאוול על דבריו כי "אנו מחויבים להוריד את קצב האינפלציה ל-2% ונמשיך לעקוב אחרי השפעת העלאות הריבית על הכלכלה" • "למרות העלאות הריבית, הכלכלה צומחת, ושוק העובדה נותר מאוד הדוק"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, TT News Agency/Claudio Bresciani
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, TT News Agency/Claudio Bresciani

הבנק המרכזי בארה"ב (פדרל ריזרב) העלה הערב (ד') את הריבית בעוד רבע אחוז, לטווח של 4.5%-4.75%, בהתאם לרוב המוחלט של התחזיות בשוק.

התרחיש האופטימי לשווקים ב־2023: מיתון בכלכלת ארה"ב. כן מה ששמעתם
התובנות והתחזיות מהפורום הכלכלי העולמי: אופטימיות בשווקים, אנרגיה ירוקה ומי זוכר את הקריפטו?
האינפלציה באירופה הפתיעה לטובה. האם העלאות הריבית ייבלמו? | ניתוח גלובס

מדובר בהעלאת הריבית הראשונה לשנת 2023 אך השמינית במספרה ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בשיעור ההעלאה הנמוך ביותר מאז ההעלאה הראשונה במחזור הנוכחי במרץ 2022. כבר בדצמבר החלה הורדת ההילוך ע"י הפד כאשר הועלתה הריבית ב-50 נקודות בסיס, לאחר ארבע העלאות אגרסיביות רצופות בשיעור של 75 נקודות.

מהודעת הפד עולה כי בבנק המרכזי של ארה"ב עדיין רואים צורך בהעלאות ריבית "מתמשכות", למרות הנתונים האחרונים שהצביעו על התמתנות בקצב האינפלציה. חברי מועצת הנגידים של הפד ציינו כי "ההחלטות הבאות יתקבלו לפי הנתונים הכלכליים שיתפרסמו עד אז, וההשפעה המתמשכת על הכלכלה והתנאים הפיננסים".

עוד נאמר בהודעה כי הצמיחה הכלכלית נותרת "מתונה" וכי רמת האבטלה במשק האמריקאי נותרה "נמוכה". 

במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה חזר פאוול על דבריו כי "אנו מחויבים להוריד את קצב האינפלציה ל-2% ונמשיך לעקוב אחרי השפעת העלאות הריבית על הכלכלה. למרות העלאות הריבית, הכלכלה צומחת, ושוק העובדה נותר מאוד הדוק. שיעור האבטלה נותר בשפל של כ-50 שנה וקצב עליית השכר גבוה יחסית".

עוד הוא אמר כי "למרות התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה לאחרונה, עדיין קצב האינפלציה גבוה וניכר בעיקר בתחומי השירותים השונים. עדיין יש עודף ביקוש על ההיצע בהרבה תחומים ואנחנו נמשיך להשתמש בכלים שלנו על מנת להביא להתאמה ולהורדת קצב האינפלציה ל-2%". 

"הפחתנו את קצב העלאות הריבית בחודשים האחרונים ואנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנתונים. בכל מקרה, הריבית צפויה להישאר ברמה מרסנת לתקופה מסויימת בכדי להוריד את קצב האינפלציה. יש עוד הרבה עבודה לעשות", הוא הוסיף.

להחלטה קדמו נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו בסוף השבוע שעבר וככל הנראה תמכו בשיעור ההעלאה המתון. על פי דוח ההכנסות וההוצאות של משקי הבית לדצמבר נרשמה ירידה של 0.2% בהוצאות, פי שניים מציפיות השוק. כמו כן, נמשכת האטה בקצב השינוי השנתי של מדד המחירים של הוצאות משקי הבית, המדד המועדף על הפד לצורך מדידת האינפלציה. בכל 2022 עלה המדד 5%, ירידה מ-5.5% בחודש נובמבר ומכ-7% באמצע השנה שעברה. לצד זאת, מדד הליבה, ללא מזון ואנרגיה, ירד מ-4.7% בדצמבר ל-4.4%.

קודם לכן, בתחילת ינואר, פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר והציג התקררות שישית בצרפיות באינפלציה בארה"ב. המדד רשם ירידה של 0.1% והתמתן לקצב שנתי של 6.5%. מדד הליבה רשם בדצמבר עלייה של 0.3%, אך הקצב השנתי התמתן ל-5.7%, לעומת 6% בחודש שקדם לו.

ביוני האחרון הגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי לשיא, עם קצב שנתי של 9.1%, ומאז הוא יורד בעקביות מדי חודש. יחד עם זאת, על אף הנתונים החיוביים, רמת היעד של 2% אינפלציה עדיין רחוקה - וכך גם תחזית האינפלציה של הפד ל-2023, העומדת על 3.1%.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מזכיר כי רוב הבנקים המרכזיים בעולם מורידים הילוך, ולא רק הפד. "סיכום פעילות הבנקים המרכזיים בעולם בינואר מראה שרק 11 מכלל הבנקים העלו ריבית לעומת כ-25 בממוצע בארבעת החודשים האחרונים. לא רק מספר הבנקים שמעלים ריבית ירד, אלא גם קצב העלייה החודשי התמתן מ-0.5%-0.75% לכ-0.25% בממוצע. כל זה מצביע שמחזור עליות הריבית מתקרב לסיום", הוא מעריך.

בצהרי היום פורסמו נתוני אינפלציה בגוש האירו, שם נרשמה הפתעה לטובה כאשר מדד המחירים רשם בינואר עלייה בקצב שנתי של 8.5%, מתחת להערכות האנליסטים לאינפלציה של 9%, וירידה גם בהשוואה לקריאה של 9.2% בדצמבר. הציפייה הכמעט ודאית בשווקים היא להעלאת ריבית נוספת של 0.5% מחר (חמישי), שתעלה את הריבית בגוש האירו ל-2.5%.