אפילו היריבות הוותיקות שבדיה ויוון מציעות סיוע: ממדי האסון בטורקיה מתבררים

חשש כי מספר ההרוגים ברעידת האדמה עוד יטפס באלפים רבים • הבורסה הטורקית ירדה ב־10%, ביקורת נשמעה על חסרונם של כוחות מחלצים וארדואן צפוי לסייע לתושבים על ידי מענקים • בינתיים, מדינות העולם, גם אלו שנמצאות בעימות עם טורקיה, מתגייסות לעזרה

צוותי חירום מחפשים ניצולים בדרום טורקיה / צילום: Associated Press, Hussein Malla
צוותי חירום מחפשים ניצולים בדרום טורקיה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

מדינות אירופה ושכנות נוספות של טורקיה הציעו עזרה הומניטרית והחלו לשגר משלחות חילוץ והצלה למדינה ביממה האחרונה, כדי לנסות ולסייע לה להתמודד עם רעש האדמה הגדול ביותר שחוותה מזה עשורים. יותר מ־‏5,400 בני אדם כבר הוגדרו כקורבנות של רעידת האדמה שאירעה ביום שני לפנות בוקר בטורקיה ובסוריה, לפי הנתונים האחרונים. יותר מ־8,000 עדיין לכודים מתחת להריסות, לפי הערכות, אולם ארגון הבריאות העולמי סבור כי המספר הסופי של הקורבנות עלול להיות גבוה יותר.

הסיוע של סעודיה, הפופוליזם של ארדואן: רעידת האדמה תופסת את טורקיה במצב שברירי כלכלית | ניתוח
רעידת האדמה הקטלנית: ארדואן הכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים באזורי האסון 

מזג האוויר הקפוא באזור, מצוקת כוחות חילוץ והמצב הרעוע־ממילא של התשתיות האזרחיות באזורי הקרבות לשעבר של צפון סוריה, מובילים לחשש ודאי לחייהם של הלכודים. רעשי־משנה והתמוטטות מבנים שנפגעו בשני הרעשים האחרונים מתרחשים כל העת, לפי הדיווחים.

תמונות של הרס רב - בניינים ושכונות שלמות שקרסו לכדי ערימות בטון - זרמו ביממה האחרונה מערים טורקיות גדולות כמו אדנה, גזיאנטפ וקהרמאנמרש, שמאות קילומטרים מפרידים ביניהן, כמו גם מערים מעבר לגבול בצפון סוריה כמו אידליב וחאלב. לפי ממשלת טורקיה, כ־13.5 מיליון בני אדם חיים באזורים שנפגעו בצורה כלשהי על ידי רעידת האדמה.

בטורקיה לבדה, לפי הפרסומים הרשמיים, כבר קרסו יותר מ־5,750 בניינים, כך שהחשש לאסון בקנה מדה רחב יותר ממה שהוערך עד כה - גובר. בכירה בארגון הבריאות העולמי אמרה השבוע כי דינמיקה קודמת של הערכות נפגעים מצביעה על זינוק של פי שמונה בקורבנות לעומת המצב הראשוני, כך שברעידת האדמה הנוכחית המספר הסופי עלול לעבור 20,000. ברעידת האדמה הגדולה שפקדה את טורקיה ב־1999 מתו כ־18,000 בני אדם. 60 שנה לפני כן אירעה רעידת אדמה שבה נהרגו כ־33 אלף בני אדם.

כוחות הסיוע במירוץ נגד הזמן

משלחות חילוץ והצלחה משוויץ, מרומניה, מאזרבייג'אן ומלבנון כבר הגיעו לטורקיה ונשלחו לאזור האסון, הודיע סגן נשיא טורקיה. משלחות ממדינות נוספות כמו ישראל וארה"ב, וגם כוחות תגובה מהירה של האיחוד האירופי, כבר נמצאים בדרכם לאזורים.

הכנה לשיגור משלחות סיוע הומניטרי נעשית גם ביוון השכנה, עמה יש לטורקיה סכסוך טריטוריאלי מר ושהעימותים הדיפלומטיים מולה הסלימו בשנים האחרונות. "אנחנו מגייסים כוחות ונירתם לסייע באופן מיידי", אמר שר החוץ היווני. גם משבדיה, שנמצאת בעימות ישיר מול ממשלת ארדואן עקב סירובו של הנשיא הטורקי לאשר את הצטרפותה לנאט"ו בשלב הנוכחי, זרמו הצעות סיוע.

בשלב הנוכחי, עם זאת, נראה כי כוחות הסיוע מפסידים במירוץ נגד הזמן. מטורקיה זרמו דיווחים לפיהם לכודים רבים שעוד יצרו קשר מבין ההריסות בשעות הראשונות אחרי האסון, בצעקות או בטלפונים ואפילו ברשתות החברתיות, השתתקו. "יש משפחה שאני מכיר, היא קבורה מתחת להריסות", אמר תושב אורפא ל"גרדיאן". "עד הצהריים הם עוד ענו לטלפון, אבל עכשיו כבר לא, אני חושב שהבטריה שלו נגמרה".

עדים מדווחים על חיפושים קדחתניים של כוחות חילוץ וכוחות צבא אבל בעיקר של תושבים מקומיים, שמבקשים מדי פעם מהנוכחים להשתתק כדי לנסות ולהקשיב לקולות הלכודים. הטמפרטורות באזור כולו של דרום טורקיה וצפון סוריה צונחות מתחת לאפס בלילה, מה שמוביל לחשש ממשי לחיי הלכודים.

במקביל, דיווחים מכפרים ומעיירות בשטח הגדול שנפגע מעלים כי עד כה לא נשלחו לפריפריה כוחות הצלה בכלל, רשתות התקשורת אינן עובדות וכי התושבים שם נתונים לגורלם ללא עזרה חיצונית. כך גם לגבי סוריה, שבה חלק מהשטח מוחזק על ידי משטר אסד, וחלק על ידי האופוזיציה לו.

במיוחד גברה הביקורת ביממה האחרונה במחוז האטיי הטורקי. "אין שם צוותים, כלום, אנשים חופרים בידיים בניסיון להציל את הלכודים", אמר גורם טורקי לסוכנות "אי־פי". מושל המחוז אמר כי שדה התעופה נפגע, וכן בתי החולים והתשתיות. הוא דיווח כי אין תקשורת במרכז העיר, ואמר כי כוחות הצלה ממחוזות אחרים בדרכם למקום.

טורקיה פנתה למדינות שונות בבקשת עזרה בינלאומית. "אנחנו צריכים צוותים רפואיים, צוותי חילוץ והצלה שיכולים להתמודד עם התנאים הקשים", הפציר שגריר טורקיה בגרמניה. במדינה חיים טורקים רבים, חלקם מהאזורים שנפגעו, ולפי הדיווחים הם החלו בהתארגנויות לסיוע הומניטרי לשורדים. בטורקיה עצמה דווח על מתנדבים הנוהרים לאזורים שנפגעו כדי לנסות ולהושיט עזרה.

מיליוני בני אדם חוששים לחזור לבתיהם

מעבר לנפגעים עצמם, אחת הבעיות המרכזיות כעת על סדר היום של הממשלה בטורקיה והשלטונות בסוריה היא בנוגע למיליוני בני האדם שניצלו מרעידת האדמה, אך חוששים לחזור לבתיהם.

בצפון סוריה מדווחים על שיירות של פליטים שעוזבות ערים כמו חאלב וערים קטנות יותר, וישנות במרחבים הפתוחים, למרות המזג אוויר הקר. "אני לא חושב שיש מישהו שיהיה מוכן לחזור ולישון בדירה שלו בינתיים", אמר תושב אידליב ל"גרדיאן". כל בתי החולים והמרכזים המשמשים לטיפול בנפגעים - עשרות אלפי פצועים לפי הדיווחים - אינם מקבלים יותר בני אדם.

ארדואן צפוי לפזר כסף לקורבנות

נשיא טורקיה רג'אפ טייפ ארדואן אמר כי רעידת האדמה היא "האסון הגדול ביותר במאה הנוכחית", והכריז על שבעה ימי אבל לאומיים, בהם העסקים יהיו סגורים. התמודדות הרשויות עם מיליוני הניצולים, עם מאמצי החילוץ וכן עם ההאשמות לגבי בנייה לא בטוחה שתרמה למספר קריסות הבניינים הגבוה ישחקו גם הם תפקיד פוליטי. הבחירות לנשיאות מתוכננות להתקיים בסוף מאי, ומול ארדואן התגבשה חזית אופוזיציונית שהבטיחה לשתף פעולה כדי להדיח אותו מהשלטון.

אנליסטים העריכו כי ארדואן "יפזר כסף" בסיוע ישיר לקורבנות, גם כדי לסייע וגם כדי להראות את מעורבות הממשלה. האזורים שנפגעו אחראים ל־10% מהתמ"ג הטורקי, לפי חישובי סוכנות הידיעות "בלומברג". המסחר בבורסה של טורקיה הופסק לסירוגין, ולאחר התחדשותו השלים צניחה של 10% ביומיים.

רעידת האדמה גם גרמה, לפי הדיווחים, לבריחה של עשרות אסירי ארגון דאע"ש שהוחזקו על ידי סוריה בבית כלא באזור, וכן לשריפה שממשיכה להשתולל זה היום השני בנמל איסכנדרון שבטורקיה, באזורי האכסון של המכליות.

גם סיפורים אנושיים מתפרסמים בכלי התקשורת הגלובליים, כמו זה של תינוקת באדנה שחולצה בחיים 29 שעות אחרי רעידת האדמה, או של משפחה מהעיר אלביסטאן שדיברה עם ה־בי־בי־סי.

"שכנעתי כוח חילוץ לבוא ולבדוק", התלונן בן המשפחה על המצב הכאוטי במקום, ואמר כי בת־משפחתו לכודה מתחת לקורת בטון, וכי המשפחה כולה אינה עוזבת משום שהיא רוצה להציל אותה. "הם אמרו שהם יחזרו אבל מאז עברה יממה".