מט"ח | בדיקת גלובס

איך להגן על תיק ההשקעות בתקופה של טלטלה בבורסה המקומית ובשוק המט"ח

בזמן שהדולר ממשיך להתחזק מחפש הציבור אחר אפיקי השקעה שיגנו על כספו - מקרנות סל, העוקבות אחר מדדים מובילים בעולם, דרך פיקדון דולרי וקרנות כספיות, עם ריבית קבועה, ועד מניות הנסחרות בוול סטריט • וגם: לאילו מסלולים מוטי-חו"ל ניתן לנייד את הפנסיה

להגדיל חשיפה לדולר בלי להוציא את הכסף מישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
להגדיל חשיפה לדולר בלי להוציא את הכסף מישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השקל הישראלי, שבשנים האחרונות היה אחד המטבעות החזקים בעולם, נמצא בשבועות האחרונים במגמת היחלשות ניכרת מול הדולר והאירו, לנוכח האירועים המתרגשים מבית ומחוץ, ובעיקר חששות המשקיעים מפני השלכות הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט על הכלכלה.

מה עומד מאחורי הנפילה הגדולה של השקל, ומה צפוי בהמשך? 
"כדור השלג צובר תאוצה": מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק?
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה  

כשברקע חלק מהציבור בישראל כבר ממיר שקלים למט"ח, אם על מנת לגונן על תיק ההשקעות או כדי להוציא חלק מיתרות המזומנים לחו"ל, ומשקיעים זרים שוקלים מחדש אם להשקיע כאן לנוכח שורת אזהרות של בנקי השקעות גלובליים - התחזק הדולר מאז תחילת החודש ב-4.6% אל מול השקל.

במצב הנוכחי, משקיעים ישראלים רבים מבקשים להגן על כספם מהמשך היחלשות השקל, באמצעות השקעה במוצרים הנסחרים במטבעות זרים, כשהמועדף עליהם הוא כמובן הדולר.

"מובן שיש ני"ע זרים שנקובים בכל המטבעות, אולם הדולר הוא המטבע הנזיל בעולם, עם מספר המוצרים הגדול ביותר", אומרת קרין אלנר פיאדה, ראש תחום השקעות גלובליות בקבוצת ההסדרים הפנסיוניים קלי.

"מכיוון שכאשר ישראלי מחליט להשקיע בחו"ל הוא מביא עצמו לחשיפה מטבעית, אלא אם יש לאותו אדם הוצאות או הכנסות במטבע שאינו דולר, הבחירה במטבע האמריקאי היא ההגיונית ביותר. האירו אומנם עלה לאחרונה, אבל הוא סובל מבעיות הרבה יותר מהותיות מאשר יש בארה"ב, כמו המלחמה באוקראינה.

"בנוסף, הריביות על הדולר האמריקאי הן הגבוהות ביותר מבין המטבעות של המדינות המפותחות, ומי שלא רוצה שכל החשיפה תהיה במניות, אלא נניח בקרן המשקיעה בניירות ערך בארה"ב של 30%-70% (30% במניות והיתר באג"ח), הוא יקבל על החלק האג"חי תשואות נאות של בין 5%-6% בשנה".

עבור משקיע ישראלי הרוצה להיחשף להשקעות במטבע זר, ישנם בשוק כמה מוצרים שיכולים לעזור לו לעשות זאת מבלי להוציא את הכסף מישראל, כך שהוא יכול "לגדר" את כספו מפני ירידת הערך של השקל באמצעות גורמים מקומיים.

מובן שאפשר לרכוש גם השקעות בחו"ל בשקלים, במוצרים מנוטרלי מט"ח, אך בחירה זו אינה מגדרת את הסיכון שבפיחות מעמד המטבע המקומי, כי היא מתבצעת בשקלים.

מצד שני, יש לזכור שהשקעה בדולר או בכל מטבע זר אחר כרוכה בעלויות המרת מטבע, שעליה נגבית עמלת המרה, וזאת נוסף על עמלות נוספות המושתות בדומה לפעילות בני"ע ישראליים, דוגמת עמלות קנייה ומכירה, עמלות משמורת ודמי ניהול.

 

קרנות כספיות דולריות

האפשרות הראשונה להשקעה במוצר המתנהל בחו"ל היא לעשות זאת באמצעות קרנות נאמנות. אלה מתחלקות לשני סוגים עיקריים - קרנות כספיות דולריות או קרנות סל על מדדי חו"ל.

קרנות כספיות דולריות - למעשה מדובר במוצר דומה לקרנות כספיות שקליות שהפכו ללהיט בשוק הקרנות בשנה האחרונה, מיד לאחר תחילת העלאות הריבית של בנק ישראל. הן אומנם מוגדרות כקרנות נאמנות אך דומות יותר לפיקדון בנקאי; הן סולידיות יחסית ומאפשרות ריבית גבוהה במקצת מהריבית שמציע הבנק המרכזי הרלוונטי להן, במקרה של הקרנות הדולריות - הפד האמריקאי.

מכיוון שהריבית בארה"ב גבוהה מהריבית בישראל, הן גם מציעות ריבית גבוהה יותר מאשר הריבית בקרנות הכספיות המקומיות, ובנוסף הן נהנו גם מהתחזקות הדולר על פני השקל, כך שהתשואה שלהן זינקה אשתקד.

נכון להיום חמישה גופים מנהלים קרנות כספיות דולריות - הראל, מיטב, פסגות, קסם ומגדל. היקף הנכסים שהקרנות הללו מנהלות יחד עומד על כ-750 מיליון שקל.

מדובר בקרנות סולידיות ונזילות מאוד, כך שהמשקיע יכול למכור אותן באופן מיידי, אך יש לדעת, כי ככל שהפד יחליט להוריד את הריבית, גם התשואה המובטחת (קרנות אלה קצרות-טווח) לאורך הדרך תרד. יתרון נוסף הוא שאין צורך בהשקעה בסכומים גדולים, אך גם תשואת היעד נמוכה יחסית לזו שאפשר להשיג בתיקים הרפתקניים יותר.

פיקדון בנקאי דולרי

אם בקרנות כספיות עסקינן המהוות מוצר חיסכון יותר מאשר קרן נאמנות, אפשרות נוספת לחיסכון היא באמצעות פיקדון בנקאי דולרי. גם כאן הריביות עלו עם העלאות הריבית של הפד, אך זהו מוצר המיועד בעיקר לבעלי הון המעוניינים בימים אלו בריבית קבועה, ויכולים לסגור את סכומי הכסף הגדולים לפרקי זמן ממושכים. זאת מאחר שקיים פער גדול בין הריבית שמציעים הבנקים לחוסכים עם עשרות אלפי דולרים, ובין הריבית למי שמגיעים עם מאות אלפים ואפילו מיליוני דולרים - לעיתים אף פערים של פי שלושה בריביות.

קרנות סל על מדדי חו"ל

הסוג השני של קרנות נאמנות המאפשרות חשיפה לדולר הוא ETF, קרנות סל העוקבות אחר מדדים בחו"ל. הגופים הישראליים מציעים שורה של קרנות כאלה, העוקבות לדוגמה אחרי המדדים המובילים בארה"ב, דוגמת S&P 500, נאסד"ק או דאו ג'ונס, וכן אחר מדדים מובילים במדינות אחרות בעולם או בגוש האירו.

מי שרוצה יכול לעקוב גם אחר מדדים סקטוריאליים בבורסות זרות. כמובן שהמעקב לא מוגבל רק למדדים מנייתיים, ואפשר לעקוב גם אחר מדדי אג"ח.

ניירות ערך בחו"ל

מעבר לרכישת קרנות נאמנות, אפשר לבצע גם השקעה ישירה במניות ובאג"ח הנסחרות בדולרים בחו"ל. "אם מדובר בתיק מנייתי, אפשר להשקיע את הכספים מחוץ לישראל בבורסות זרות, אך יש לזכור שגם בת"א נסחרות מניות דואליות", אומר אבירם נאה, סמנכ"ל השקעות במיטב ניהול תיקים.

"המחיר של הרבה מהמניות הדואליות לא נקבע בארץ, אלא בחו"ל, כמו טבע ונייס, שגם אם הן נסחרות בשקלים המחיר הוא דולרי".

פנסיה מוטת-חו"ל

היחלשות השקל משפיעה גם על החסכונות ארוכי-הטווח, אך כיוון שמדובר בחסכונות הנפרסים על פני שנים רבות, נזכיר כי לאורך השנים צפויים לא מעט שינויים בשערי המטבעות, כך שלא ניתן להעריך אם שינוי מסלול יהיה כדאי.

 

נוסף על כך, חלק גדול מהחסכונות הללו (מעל 50%) כבר מושקע כיום בשוקי חו"ל, כך שההשקעה מתבצעת בדולרים (המוסדיים מגדרים את השקעותיהם בדולרים מפני שינוי בשערי המטבע).

מי שבכל זאת מבקש להתאים את החסכונות לשוקי חו"ל יכול לעבור למסלול עוקב אחר מדדים בחו"ל. לחלק ניכר מהגופים המנהלים ישנו מסלול כזה, ורובם המוחלט מתמקד במעקב אחר מדד S&P 500.

אופציות שקל-דולר

וישנה עוד אפשרות, שאינה פתוחה עבור רוב הציבור: "בבורסה בתל אביב ישנו שוק אופציות הן על השקל-דולר והן על ת"א-35", אומר יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה. "מכשיר אופציות ת"א-35 הוא מאוד נזיל וסחיר, ומאפשר הגנה על תיק המניות מבלי למכור את התיק.

"הרוב המכריע של לקוחות הריטייל וגם של הלקוחות המיועצים, כ-95%, לא חתומים על הרשאה לפעול בנגזרים. לכן הם לא יכולים להגיב בשוק האופציות, וגם לא לקנות אופציות על שקל-דולר או חוזים סינתטיים בשקל-דולר, ולהיחשף בלחיצת כפתור בשקל-דולר".