ראש עיריית ירושלים וסגני שרים: רשימת הזכאים לצ'קלקה נחשפת

משרד התחבורה נמנע לאורך השנים מלפרסם את הרשימה המלאה • כעת, בסיוע תנועת "הצלחה" היא נחשפת, וקשה שלא לתהות לגבי חלק מהזכאים המופיעים בה

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

חיוני להצלת חיי אדם וביטחון המדינה, או אות כבוד למקושרים? לפי הנוהל שגובש במשרד התחבורה, ועדה משותפת למשרד ולמשטרת התנועה מאשרת או דוחה בכל שנה את הבקשות לאישור שימוש בצ'קלקות. זאת, בהתאם לתפקיד המבקש ש"נוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לאור הסמכויות המוקנות לו בלבד", או אם נוכחותו הדחופה של בעל התפקיד הכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל.

לאורך השנים משרד התחבורה נמנע מלפרסם אותה ביוזמתו. לאחר שהוגשה בקשה לחופש מידע בסיוע תנועת "הצלחה", לידי גלובס הגיעו בעלי התפקיד שזכאים לאישור.

בין בעלי התפקידים המפתיעים שזכאים להשתמש בצ'קלקה נכלל ראש עיריית ירושלים. גלובס פנה למשרד התחבורה כדי לברר מהו הנימוק לאישור החריג - בעוד שיתר ראשי הערים לא מקבלים את הזכות - אך לא זכה למענה פרטני. בנוסף, מקבלים אישורים גם ראש הסגל במשרד ראש הממשלה ומנכ"ל המשרד, וכן סגני שרים - למרות שהצורך לא ברור. אישור דומה ניתן גם לחברת חשמל, למרות שבחברה מכחישים זאת.

עוד ברשימה: ראש הממשלה, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, שרים, יו"ר האופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ראשי המוסד והשב"כ, ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, ראש המל"ל, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון), מנכ"ל משרד הביטחון וקצין הכנסת.

אישור מיוחד לשימוש בצ'קלקות ניתן גם לרשות שדות התעופה למנכ"ל, מנהל נתב"ג ומנהל חטיבת הביטחון. הנימוק: התמודדות עם "אירועי חירום בנתב"ג ובמעברי הגבול". כמו כן, ניתן אישור לרכב מבצעי של משמר הכנסת, לאגף הביטחון ברכבת ישראל, למכוניות סיור של כביש 6, לניידת בטיחות של חברת נתיבי ישראל, לחטיבת החקירות ברשות המסים.

"פרסום שיטתי של אישורים והטבות הניתנות לגורמים שונים הוא חיוני לצורך בקרה על אופן הענקת ההיתרים ועל היקפם, הצדקתם ותקינותם", אומר היועץ המשפטי של תנועת "הצלחה", עו"ד אלעד מן. "גם העובדה שבקשות חופש המידע ועתירה שהוגשה בעבר בעניין על ידי התנועה לחופש המידע ו'הצלחה', הביאו את המשרד לבצע מעקב ורישום מסודרים ולשפר את אופן הענקת ההיתרים, מלמדת על החשיבות והתרומה הציבורית שלו".

משרד התחבורה: "חלק מהמידע מסווג"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בוועדה נוכחות יועצות משפטיות של משטרת ישראל ומשרד התחבורה במטרה לוודא שהוועדה פועלת לפי הנוהל. אישור שימוש בפנס כחול ניתן לתקופה קצובה, רק לבקשות שעומדות בקריטריונים ועברו את אישור הלשכה המשפטית. המידע אודות הסיבות לאישורים ומספרם מופיעות בפרוטוקולים של הוועדה, הכוללים מידע מסווג ו/או רגיש ולכן אינו מפורסם".