אינפלציה גבוהה, סערות בשווקים, אבל הזהב לא מפסיק לנצוץ למשקיעים

אחד הטרנדים הגדולים ביותר של שוק המניות בשנה הנוכחית הוא סקטור הזהב, ששוב מוכיח את עצמו כחוף מבטחים בתקופות של טלטלה • המתכת הזהובה רשמה כמה מהלכים חזקים מאז סוף השנה החולפת והיא מספקת למשקיעים שוק יציב יחסית עם פוטנציאל תשואות מרשים

הזהב לא מפסיק לנצוץ למשקיעים / צילום: Shutterstock
הזהב לא מפסיק לנצוץ למשקיעים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס 

 אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו 

בבואנו לבחון סקטורים פוטנציאליים להשקעה, יש לזכור לפני הכול, כי אנו נמצאים בעיצומה של תקופה סוערת החל משנת 2022, שבה האינפלציה גאתה והבנקים נרתמו לרסנה באמצעות הידוק מוניטרי והעלאת ריבית בקצבים מואצים. 

בבנקים מזהים זינוק בהקפאת משכנתאות, אבל גם מרגיעים: רחוקים מרמה מסוכנת | ניתוח 
חשיפת גלובס: ההקלטה שמסבכת את שר האוצר לשעבר משה כחלון בפרשת יונט קרדיט 

שוק ההון הגיב לכך, כצפוי, והציג ירידות חדות במדדי המניות העיקריים בנאסד"ק. בחודש ינואר 2023 השוק התאושש באופן מיידי עם התמתנות האינפלציה העולמית, בעיקר בארה"ב, שם האינפלציה ירדה משיא של 9.1% לרמה של 6.5%.

בעיתות אינפלציה גבוהה וסערות בשווקים, משקיעים תרים אחר סקטורים שייצרו עבורם שקט, וזהו תור הזהב של סקטור הזהב, המשמש "גידור חיובי" מפני האינפלציה מתוך היותו ערך יציב מול מטבע בירידה.

כדי להבין את עניין הגידור, יש לזכור כי המערכת המוניטרית של ארה"ב התבססה עד שנות ה-70 על "תקן הזהב" - מדיניות מוניטרית שבה יחידת ההילך החוקי (אמצעי תשלום שלא ניתן לסרב לקבלו) התקנית הייתה כמות קבועה וידועה מראש של זהב. לפיכך, כל הנפקה של כסף נצמדה להיצע הזהב.

אף ששיטה זו הושבתה, אמריקאים רבים תומכים במדיניות הזו עד היום מסיבה מובנת - היא מייצרת שליטה על תקני ההלוואות והתאמת האשראי שניתן לנכס קונקרטי - אספקה פיזית של זהב (ואי אפשר להתווכח עם זה, שכן מרגע שבוטלה המדיניות המוניטרית, האשראי "חגג" עד לכדי ההתמוטטות הפיננסית המפורסמת של שנת 2008).

 

אפשרויות חשיפה שונות לזהב בשוק ההון

השקעה בזהב מתאפשרת במגוון דרכים, החל מהשקעה ישירה באמצעות רכישת מטילי זהב או מטבעות זהב, ועד להשקעה בשוק ההון במניות של חברות כריית זהב, קרנות סל העוקבות אחר מניות, חוזים עתידיים וקרנות נאמנות העוקבות אחר מחירי הזהב.

שוק המניות מספק למשקיעים את הדרך הטובה והפשוטה ביותר להיחשף להשקעות בזהב. השקעה במניות של חברות לכריית זהב מייצרת מינוף שלא ניתן להשיג בהשקעה ישירה במטילי זהב. ככל שמחיר הזהב עולה, שולי הרווח הצומחים של החברות הללו יכולים לייצר למשקיעים בהן רווחים אקספוננציאליים.

לצורך המחשה, ניקח לדוגמה חברת כרייה המייצרת רווח שולי (profit margin) של 50 דולר. כשמחיר הזהב שעומד על 1,000 דולר יעלה ב-1% ויעמוד על 1,010 דולר לאונקיית זהב, הרווח השולי של החברה יעלה ל-60 דולר - עלייה של 20%.

מחיר הזהב תלוי במערך של גורמים שונים, ומכיוון שזהב מתומחר בדולרים, לערך של המטבע האמריקאי יש השפעה משמעותית על ביצועי הזהב. דולר חלש יותר הופך את הזהב למשתלם יותר עבור רוכשים בינלאומיים, ועשוי להביא לעלייה במחירים. מכיוון שהזהב נתפס כהגנה מפני אינפלציה, ירידת הערך של מטבעות פיאט וציפיות השוק סביב האינפלציה עשויות להשפיע גם על מחירי הזהב.

דרך נוספת להשקעה בזהב בשוק ההון היא על ידי השקעה בקרן סל נסחרת בבורסה (ETF) מבוססת זהב, העוקבת באופן פסיבי אחר מדדי מניות, אג"ח וסחורות. כל מניה של קרנות סל מייצגת כמות קבועה של זהב, כגון עשירית אונקיה.

קרנות סל מתאימות מאוד למשקיעים קטנים, כיוון שההשקעה המינימלית היא במחיר של מניה בודדת של תעודת הסל.

אופציות נוספות להשקעה בזהב בבורסה הן באמצעות קניית חוזים עתידיים של חברות כרייה וחברות תכשיטים, המתמקדים בזהב, ומייצגים כמות קבועה מראש של זהב, וכן על ידי השקעה בקרנות נאמנות בעלות חשיפה גוברת לחברות כאלו, או שמתמקדות רק בהשקעות בזהב.

מומלץ לעקוב: מניות וקרנות סל בולטות

להלן רשימת קרנות סל הבולטות של חברות לכריית זהב, שכדאי לעקוב אחריהן.

SPDR Gold Shares - GLD - זוהי קרן הסל (ETF) שמומלץ לעקוב אחריה לצורך השקעה בזהב. הקרן מציעה למשקיעים דרך חדשנית, חסכונית ובטוחה יחסית להיחשף לשוק הזהב, כיוון שהיא מעניקה את יחס ההוצאות מהנמוכים ביותר הזמינים עבור תעודת סל הנסחרת ברשימה פיזית בגיבוי זהב בארה"ב.

זוהי הקרן הגדולה ביותר בעולם לזהב הנסחרת בבורסה.

מניות SPDR Gold נסחרות גם בבורסת סינגפור, בבורסת טוקיו, בבורסה של הונג קונג ובבורסה המקסיקנית (BMV).

iShares Gold Trust - IAU - נחשבת לקרן הסל השנייה בגודלה בין קרנות הסל המגובות פיזית להשקעה בזהב, המספקת חשיפה לתנועה היומית של מחיר מטילי הזהב.

לקרן יש מתאם הוצאות נמוך יותר משל קרן GLD, אולם היא גדולה ונזילה. קרן iShares Gold Trust היא בחירה סולידית להוצאות נמוכות ולגיוון תיק. הקרן השיגה תוצאות מצוינות במעקב אחר מחיר הזהב, עם ביצועים יפים מאוד ביחס ההוצאות שלה.

VanEck Vectors Gold Miners ETF - תעודת הסל הזו מחזיקה במניות של חברות כריית זהב הגדולות, והיא עצמה מתעודות הסל הגדולות ביותר בסקטור הזהב, עם נכסים של כ-13.2 מיליארד דולר נכון לתחילת 2023, אז החזיקה תעודת הסל במניות של 49 חברות כריית זהב.

בין המניות המוחזקות: Newmont Corporation - NEM, תאגיד בריק גולד, FNV - תאגיד פרנקו-נבדה, Agnico Eagle Mines - AEM, ו-Wheaton Precious Metals -WPM.

חמש המניות הללו מהוות יותר מ-45% מנכסי תעודת הסל, כאשר Newmont אחראית ליותר מ-12%. לחברות הזהב יש שווי שוק שנע בין 19 מיליארד דולר (Wheaton Precious Metals) ועד ל-41 מיליארד דולר (Newmont).

להלן חברות לכריית זהב שכדאי לעקוב אחריהן:
Barrick Gold Corp - ABX.TO - חברת כרייה שמרכזה בטורונטו בקנדה, המפיקה זהב ונחושת מ-16 אתרים ב-13 מדינות. מפעילה נכסי כרייה מסוג Tier One, שמאפשרים לייצר יותר מ-500 אלף אונקיות זהב בשנה. החברה מציגה כיום מאזן חזק, לאחר שהתמקדה בשנים האחרונות בתשלום חובות באמצעות תזרים מזומנים חופשי ובמכירת נכסים שאינם בליבת פעילותה.

Newmont Corp - NEM.N - חברת כריית זהב אמריקאית שבסיסה בגרינווד וילג', קולורדו, שהיא תאגיד הזהב הגדול בעולם, שבבעלותו מכרות זהב בנבאדה, קולורדו, אונטריו, קוויבק, מקסיקו ומדינות נוספות.

נוסף על אלו, משקיעים פסיביים המעוניינים בחשיפה גדולה לכורי הזהב יכולים לשקול את קרן הסל VanEck Vectors Gold Miners - GDX, הכוללת השקעות בכל הכורים הגדולים.