כלכלני בנק אוף אמריקה: בנק ישראל עשוי להתערב במסחר במט"ח

כלכלני בנק אוף אמריקה: "המחלוקות הפוליטיות בישראל בדרך כלל לא גורמות להשפעות מרחיקות לכת על הכלכלה והשווקים הפיננסיים אולם הפעם המצב שונה" • "בנק ישראל לא צפוי להציב שער מטרה או גבול עליון לשער הדולר מול השקל"

בנק ישראל עשוי להתערב במסחר במט''ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנק ישראל עשוי להתערב במסחר במט''ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על רקע הטלטלות האחרונות בשוק המט"ח המקומי והפיחות החד בשער השקל כותבים כלכלני בנק אוף אמריקה, בסקירה שפרסמו, כי בנק ישראל עשוי להתערב במסחר בשוק המטבעות במטרה למתן את התנודתיות הגבוהה שנוצרה בימים האחרונים.

"להתערבות כזו יהיה מחיר בעיקר בדרך של הפחתה נוספת ברמת הנזילות בשוק. בכל מקרה, בנק ישראל לא צפוי להציב שער מטרה או גבול עליון לשער הדולר, אלא רק לפעול במטרה למתן את התנודתיות הגבוהה", הם כותבים.

האם לקנות דולרים? זו התשובה לשאלה שכולם שואלים 
בזמן שכולם מדברים על הדולר: זה המטבע שהתחזק ב-20% מול השקל 

"המחלוקות הפוליטיות בישראל בדרך כלל לא גורמות להשפעות מרחיקות לכת על הכלכלה והשווקים הפיננסיים אולם הפעם המצב שונה, לדעתנו. הסנטימנט הכללי במדינה עשוי להביא לכך שמשקיעים מקומיים, מוסדיים ופרטיים, יעבירו חלק מהנכסים שלהם מחוץ לישראל".

"לאחרונה נשברה הקורלציה ארוכת השנים בין עוצמת השקל למה שקורה בשוק המניות האמריקאי. אם הסנטימנט השלילי בכלכלה הישראלית ובקרב המשקיעים יימשך, אז גם הפיחות בשער השקל צפוי להימשך", הם מוסיפים.

"נראה שהסייקל של העלאות הריבית בישראל קרוב לסיומו כך שבנק ישראל, אם יתערב, צפוי לעשות זאת דרך שוק המטבעות. זאת ועוד, להעלאות ריבית יש השפעה מוגבלת על המסחר במטבעות".

להערכתם, בנק ישראל יעלה את הריבית עוד פעם אחת, לרמה של 4.5%, ולקראת סוף השנה יש סיכוי (תלוי בנתוני המאקרו שיתפרסמו עד אז ובעיקר בקצב האינפלציה) שהריבית בארץ תרד ל-4.25%. קצב אינפלציה צפוי לרדת מ-5.4% כיום ל-3.4% ברבעון האחרון של השנה.