VBL הופכת מחברת פיתוח תרופות לשלד בורסאי

לאחר שמניית החברה צנחה ב–98% מהנפקתה, תמזג VBL לתוכה חברה פרטית מארה"ב

דרור חרץ - מנכ''ל VBL / צילום: תמר מצפי
דרור חרץ - מנכ''ל VBL / צילום: תמר מצפי

חברת פיתוח התרופות הישראלית VBL , הנסחרת בבורסת נאסד"ק, הודיעה על כוונתה למזג לתוכה את חברת התרופות האמריקאית הפרטית Notable Labs. זהו מיזוג אשר מבשר למעשה את סיום דרכה של VBL כחברה ציבורית. כחלק מהמהלך היא צפויה למכור את מפעל הייצור שלה.

מאז הנפקתה בשנת 2014 איבדה מניית החברה כ-98% מערכה, בין היתר בעקבות גיוסים שביצעה החברה כדי לממן את המשך פעילותה, כאשר לא הצליחה להביא מוצרים לשוק.

שווי השוק הנוכחי שלה עומד על 9.6 מיליון דולר, לאחר ששרפה כ-200 מיליון דולר מאז היווסדה.

במסגרת הסכם המיזוג, בעלי המניות של VBL ייוותרו עם 24% מהחברה. לאחר המיזוג יושקעו בחברה הממוזגת 10.3 מיליון דולר על ידי משקיעים מובילים כמו Builders VC, B Capital Group, Y Combinator, First Round Capital ו-Founders Fund.

ניסיון ראשון להנפיק: לונדון ב־2008

הסיפור של VBL מתחיל עוד לפני ההנפקה שלה ב-2014, שהייתה אירוע מוזר בפני עצמו. החברה, שהוקמה בשנת 2000 על ידי פרופ' דרור חרץ מתל השומר, ונוהלה על ידיו, פעלה בשתי אינדיקציות - מוצר אנטי-דלקתי ומוצר לטיפול בסרטן.

תחילה פותח המוצר האנטי-דלקתי למניעה של טרשת עורקים. ואולם, במהלך העשור הראשון של החברה, התרחשו שינויים בדינמיקה של השוק, שהפכו את הוכחת יעילותו של מוצר למניעת התקפי לב לכמעט בלתי אפשרית עבור חברה בגודל של VBL.

VBL

תחום פעילות: פיתחה תרופות נגד מחלות דלקתיות וסרטן

היסטוריה: הוקמה בשנת 2000, הונפקה בנאסד"ק ב-2014 לפי שווי של 120 מיליון דולר. טרם ההנפקה גייסה כ-100 מיליון דולר מגופים כמו גלנרוק, קדימה הייטק ופיטנגו

נתונים: מנוהלת מתחילת דרכה על ידי ממציא הטכנולוגיה שלה, פרופ' דרור חרץ. נכשלה בשני ניסויים קליניים

כך החליטה החברה לנטוש את הכיוון הזה, אף שהוא לא מוצה מבחינה קלינית, ולהתמקד באינדיקציות אנטי-דלקתיות ובתחום הסרטן. עד 2014 כבר גייסה החברה כמעט 100 מיליון דולר, ממשקיעים כמו קרן גלנרוק, קדימה הייטק, פיטנגו, חברת טבע, אאורום (מוריס קאהן), דליה פרשקר ואחרים.

ב-2008 התעניינה החברה בהנפקה בבורסת לונדון, אך משכה את ההנפקה לאחר שמצאה כי אינה מצליחה להשיג את השווי שלו קיוותה.

ב-2011 החלה VBL להתעניין בהנפקה בנאסד"ק וב-2014 נפתח חלון ההנפקות בבורסה זו.

הנפקתה בחודש אוגוסט של אותה שנה הפכה לאירוע חריג: החברה הודיעה על תמחור ההנפקה ומניותיה החלו להיסחר, אך לפני שבוצע Closing, אחד המשקיעים הגדולים נקלע לקשיי נזילות והתחרט.

ההנפקה בנאסד"ק הושלמה בחצי מחיר

VBL נאלצה לבטל את ההנפקה, וכעבור חודשיים השלימה את המהלך תוך חיתוך כואב בשווייה. החברה גייסה 40 מיליון דולר לפי שווי חברה של 120 מיליון דולר - כמחצית מהשווי שבו תוכננה להתבצע ההנפקה המקורית.

מכה חדשה הגיעה ב-2015 כאשר ניסוי שלה בטיפול אנטי-דלקתי לפסוריאזיס וקוליטיס נכשל, והחברה איבדה את עיקר שווייה. VBL, עדיין בניהולו של חרץ, התאוששה והצליחה למקד את עניין הציבור במוצר שלה לסרטן, אך ביולי האחרון נכשלה באינדיקציה הכי מבטיחה שלה, סרטן השחלות.

החברה לא הצליחה לשחזר בניסוי שלב III את ההצלחה שרשם המוצר בשלב II של הניסויים. המניה ירדה בכ-80% ביום ההכרזה על הכישלון.

לפני שבוע הודיעה החברה כי תמכור את המפעל שלה ב-7.1 מיליון דולר לחברה שזהותה לא נחשפה.

באותה הזדמנות אמרה החברה, כי היא עדיין תולה תקווה במוצר האנטי-דלקתי שלה. אם חרץ יחליט להמשיך להוביל את פיתוחו, זה יהיה מחוץ לחברה הציבורית.