היועמ"שית נגד בן גביר: מקפיאה את הדחת מפקד מחוז תל אביב במשטרה

לאחר ההדחה אתמול בערב: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הורתה להקפיא את הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמיחי אשד, עד לבירור משפטי מסודר • לפי היועמ"שית הליך הבירור הראשוני שקיימה "עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הורתה להקפיא את הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמיחי (עמי) אשד. זאת עד לבירור משפטי מסודר.

היועמ"שית ערכה בירור ראשוני שעל פי הודעתה "עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הודיעו אתמול (ה') כי החליטו למנות את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד לראש אגף ההדרכה, ובכך למעשה הדיחו אותו מתפקידו. אשד נתפס כמי שנקט במדיניות מכילה לחסימות הכבישים במחוז תל אביב במסגרת ההפגנות.

התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תגיש מייד בקשה לצו ביניים לבג"ץ למניעת הדחתו של אשד. "ידע מעתה כל מפקד בכיר במשטרה כי הקריירה שלו נתונה בסכנה כל זמן שלא יענה לדרישות השר. בן גביר הפך את המשטרה היקרה שלנו לארגון פוליטי בשירות משטר דיקטטורי", תקפו.

גורם בכיר במשטרה אישר את גרסתו של בן גביר כי מדובר בסבב מינויים שנקבע מראש על ידי המפכ"ל. אלא שהיועמ"שית חושדת שלמעשה מדובר בהדחה והעברה מתפקיד על רקע מעורבות השר בהפגנות נגד הממשלה. בהרב-מיארה לא מקבלת את הטענה שמדובר בסבב מינויים, מפני שברור שמדובר בהעברה לתפקיד זוטר יותר ולכן הורתה להקפיא את המהלך.

המפכ"ל לא עדכן מראש את הייעוץ המשפטי של המשטרה או הייעוץ המשפטי לממשלה על המהלך. לטענתו, הוא לא עדכן את הייעוץ המשפטי כי לא נדרש לכך שהרי לא הדיח את הניצב. היועמ"שית כאמור חושדת שמדובר בהדחה משיקולים פוליטיים של השר, והמפכ"ל היה חייב לקבל מראש את עמדת הייעוץ המשפטי, דבר אשר לא נעשה.

השר לביטחון לאומי מסר בתגובה: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי.

"לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם".

מפכ"ל המשטרה מסר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. כפי שהבהרתי כבר אתמול, עיתוי ההחלטה נקבע ע״י השר לביטחון לאומי בלבד. אדגיש, משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".