מנכ"ל צים לאחר עוד שנה מצוינת: "ברור שלא נוכל להציג אותם רווחים"

החברה הרווחית בישראל סיימה שנה אדירה נוספת ומחלקת דיבידנד שמן לבעלי המניות בראשות עידן עופר • עם זאת הירידה החדה במחירי התובלה הימית כבר באה לידי ביטוי בתוצאות הרבעון הרביעי • גליקמן: "ברור שלא נוכל להציג אותם רווחים"

מכולות של חברת צים / צילום: Shutterstock
מכולות של חברת צים / צילום: Shutterstock

חברת התובלה הימית צים , שהפכה בשנתיים האחרונות לחברה הרווחית בישראל, פרסמה תוצאות חזקות לשנת 2022, אך שנת 2023 נפתחה עבורה בצורה מאתגרת בהרבה.

החברה, בניהולו של אלי גליקמן, רשמה אשתקד צמיחה של 17% בהכנסות ל־12.56 מיליארד דולר, והתקרבה מאוד לרווחי השיא שרשמה ב־2021, עם רווח נקי של 4.6 מיליארד דולר (שהם 38.35 דולר למניה - גבוה מתחזיות האנליסטים). כך בתוך שנתיים הרוויחה החברה כ־9.3 מיליארד דולר.

דוחות דיסקונט: ההכנסות מריבית זינקו ב-50% ברבעון, הרווח הנקי קפץ
שיאן הדיבידנדים: חברות בשליטת עידן עופר חילקו יותר מהבנקים הגדולים יחד

ה־EBITDA השנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ל־7.5 מיליארד דולר, צמיחה של 14.3% לעומת 2021, ושיעור של 60% מההכנסות.

עם זאת, כבר במהלך 2022 וביתר שאת מתחילת 2023, החברה מתמודדת עם סביבה שונה בתכלית מזאת שהניבה לה רווחי עתק והפכה אותה לחברה הרווחית בישראל.

מחירי התובלה הימית נחתכים ומשפיעים על תוצאותיה של צים. כך לדוגמה, מחיר התובלה הממוצע (TEU) למכולה שבסוף 2021 עמד על 3,630 דולר, ירד ל־2,122 ברבעון הרביעי של 2022 וכיום הוא כ־1,514 דולר.

הירידה במחירי התובלה הימית הגיעה על רקע השינויים בסביבה המאקרו־כלכלית - האינפלציה במדינות רבות ובהמשך עליית הריבית וההאטה הכלכלית. זאת לאחר שהמחירים הגיעו לשיאים מוקדם יותר, על רקע גידול בביקושים וקשיי שרשרת האספקה.

בממוצע שנתי מחיר התובלה הממוצע עמד על 3,240 דולר, גבוה מהממוצע של 2021. צים הובילה ב־2022 כ־3.4 מיליון מכולות, ירידה לעומת כ־3.5 מיליון מכולות ב־2021.

כך, ברבעון הרביעי רווח הנקי של צים הסתכם ב־417 מיליון דולר, ירידה חדה של 75.6% בהשוואה לרווח נקי של מעל 1.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל. ההכנסות היו כ־2.19 מיליארד דולר, ירידה לעומת 3.47 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

 

"החוזים קדימה לא עמדו בפערי המחירים"

תחזית החברה ל־2023 נתפסת בחיוב על ידי המשקיעים (למרות הירידה הצפויה ביחס לתוצאות 2022) ומניית צים עלתה בטרום מסחר ביום ב'. החברה צופה EBITDA מתואם שנתי של 1.8-2.2 מיליארד דולר ו־EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) של 100-500 מיליון דולר. יש לציין כי למרות התוצאות החזקות, מניית צים ירדה ב־56% בשנה האחרונה (מתואם לדיבידנדים שחולקו).

לדברי המנכ"ל אלי גליקמן, "2022 הייתה שנת שיא, שנה פנומנלית מבחינת צים. עכשיו פנינו לעתיד. 2023 התחילה בצורה מאוד מאתגרת עם ירידה דרמטית במחירי התובלה בעולם, מדי שבוע המחירים יורדים. אנחנו מוכנים לאתגרים, שעליהם אין לנו שליטה".

גליקמן מציין כי כבר תקופה ארוכה החברה מקבלת החלטות בהנחה שהמחירים הגבוהים לא יישארו לתמיד. "אנחנו מצטיידים באוניות גדולות שיעמידו את צים בשורה הראשונה, הן בהורדת פליטות וזיהום והן בהורדת עלויות.

"צים הולכת להיות מאוד תחרותית בקווים האסטרטגיים שלה. החברה התחילה לקבל אוניות ראשוניות מה־46 אוניות החדשות, וככל שיעבור הזמן נהיה חזקים ותחרותיים יותר", הבטיח גליקמן.

החוזים ארוכי הטווח עליהם חתמה צים באמצע 2022 לא הגנו עליה מהירידה במחירי התובלה, ולדברי גליקמן, "כל החוזים ארוכי הטווח שהיו אמורים להחזיק עד מאי 2023 לא החזיקו מעמד, כי ההפרש שנוצר בין המחירים שעליהם חתמנו למחירי התובלה היה מעל 75%, לא רק אצלנו. זה גדול מכדי שהלקוחות יכבדו אותו, ונאלצנו לקבל זאת".

גליקמן מדגיש שהתחזית ל־2023 מייצגת תוצאות חזקות לעומת התקופה שלפני הקורונה, ומציין גם שב־2022 החברה הייתה אמורה לשבור את שיא הרווחיות, "אבל שילמנו סכום לא נתפס של 1.4 מיליארד דולר מסים בישראל - סכום שאף חברה לא שילמה אי פעם. אנחנו גאים בזה".

"עד היום החזרנו לבעלי המניות מעל 4.5 מיליארד דולר"

צים ממשיכה להחזיר לבעלי המניות שלה החזרים גבוהים בדמות דיבידנדים נדיבים, וגם הפעם היא מעדכנת על חלוקת דיבידנד בגובה 769 מיליון דולר, או 6.4 דולר למניה, המהווה 44% מרווחי החברה בשנת 2022. בעלת המניות הבולטת בצים היא חברת קנון של עידן עופר.

הדיבידנד יחולק ב־3 באפריל. בהקשר זה אומר גליקמן כי "צים גייסה 208 מיליון דולר נטו כשהנפקנו בניו יורק לפני שנתיים וחודשיים. עד היום (כולל הדיבידנד של אפריל, ש'ח'ו') הסכום שהחזרנו לבעלי המניות מגיע ליותר מ־4.5 מיליארד דולר בשנתיים. אין דברים כאלה".

לדבריו, "עד עכשיו הצגנו ביצועים טובים, ועכשיו מתחילה תקופת מבחן חדשה לחברה. ברור שלא נוכל להציג אותם רווחים, אבל נציג רווחים טובים יותר ממה שהיו לצים בעבר".

צים נסחרת בניו יורק בשווי של 2.3 מיליארד דולר. החברה פרסמה במקביל גם את הדוח המורחב שלה ל־2022, וכמו רוב החברות הישראליות גם היא מוסיפה בו כגורם סיכון את המפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. הדוח מגלה גם שמספר עובדי החברה עלה ב־9% ל־4,830, כ־17% מהם בישראל.