התשואות נפלו והנכסים הצטמקו, אז איך הצליח אלטשולר שחם לשמור על הרווח

דווקא אחרי עסקת הענק לרכישת פסגות איבד בית ההשקעות הגדול בישראל 30% מנכסיו ב-2022, בשל תשואות החסר שהבריחו לקוחות לגופים המתחרים • בצד האופטימי: רווח שנתי של 213 מיליון שקל, גם בשל ירידה בעמלות לסוכנים, וחזרה לצמרת התשואות בחודשים האחרונים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שנת 2022 הייתה שנה מטלטלת עבור אלטשולר שחם. בית ההשקעות הגדול בישראל נכנס אליה רגע אחרי שהשלים את מיזוג נכסי הגמל שרכש מפסגות בהיקף של כמעט 50 מיליארד שקל, והגדיל את הפער מהמתחרים מבחינת היקף הנכסים המנוהלים, שעמדו בסך הכול על 244 מיליארד שקל, מהם כ-215 מיליארד בעולם הגמל לבדו.

אחד האנליסטים האופטימיים בשנה שעברה, מזהיר מ״טירוף״ בשוק 
הנפט והדולר משחקים לטובתה: מי היה מאמין שרק לפני שנתיים החברה הזו כמעט וקרסה | ניתוח 
על פיקדונות או הלוואות: באיזה בנק הריבית הגבוהה ביותר? | ניתוח

אלא שבהמשך החלו לבוא לידי ביטוי עז תשואות החסר אל מול המתחרים, שגרמו ללקוחות (ולסוכנים ולבנקים שמניידים אותם) לעזוב בהמוניהם ולעבור למנהלי השקעות מתחרים.

יחד עם אובדן הערך כתוצאה מהירידות בשוקי המניות אשתקד, התוצאה הישירה היא צניחה של 30% בהיקף הנכסים המנוהלים באלטשולר, שהסתכם בסוף השנה שעברה בכ־170 מיליארד שקל. הירידה מורגשת במיוחד בתחום הגמל וההשתלמות, שם החברה היא עדיין הגדולה בתחום, עם נתח שוק של כ-22%, למרות שהנכסים ירדו ל-144 מיליארד שקל - אובדן של כשליש מהיקפם בסוף 2021.

הסנטימנט השלילי סביב בית ההשקעות בפרט, יחד עם הירידות בשווקים בכל העולם, הביאו לצניחת המניה ביותר מ-50% בשנה האחרונה, והיא משקפת לאלטשולר שחם שווי של 1.45 מיליארד שקל.

רווח נקי של 213 מיליון שקל בשנת 2022

למרות שלל הנתונים השליליים הללו, אלטשולר שחם פיננסים, הזרוע הציבורית של בית ההשקעות, שתחתיה מתנהלת פעילות הגמל והפנסיה, רשמה בשנת 2022 רווח נקי של כ-213 מיליון שקל, דומה מאוד לרווח שנרשם בשנת 2021 מפעולות ממשיכות, שעמד על כ-219 מיליון שקל (לא כולל רווח חד-פעמי שנרשם באותה שנה ממכירת פעילויות של פסגות להראל ולרני צים).

הרווח הנקי ברבעון הרביעי של השנה החולפת הסתכם בכ-43 מיליון שקל - ירידה של 40% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד של כ-32 מיליון שקל בגין תוצאות הרבעון.

 

באלטשולר שחם הצליחו לשמור על היקף הכנסות גבוה יחסית מדמי הניהול, למרות ירידה של כ-140 מיליון שקל לעומת אלו שנרשמו ב-2021, והן הסתכמו אשתקד ב-1.28 מיליארד שקל. ירידה זו נובעת בעיקר מירידה ביתרת הנכסים המנוהלים על ידי אלטושלר גמל ומירידה בשיעור דמי הניהול הממוצעים שגובה החברה.

בבית ההשקעות בוודאי לא ישמחו מכך, אבל לירידה בהיקף הנכסים הייתה נקודה חיובית אחת והיא צמצום העמלות ששולמו לערוצי ההפצה, בעיקר סוכני ביטוח, שכאמור היו אלו שהזיזו את הכסף מהם לחברות מנהלות אחרות.

בעוד שבשנת 2021 שילמו באלטשולר שחם עמלות בהיקף של 542 מיליון שקל, אשתקד עמדו העמלות על 381 מיליון שקל "בלבד", ירידה של כ-30%. עיקר הסכומים (82%) שולמו גם בשנה שעברה לסוכני וסוכנויות ביטוח.

חשיפת היתר לחו"ל החלה להוכיח את עצמה

מעבר לשמירה על הרווח הגבוה אשתקד, סיבה נוספת לאופטימיות באלטשולר שחם היא שהחברה הצליחה להתברג בחלק העליון של טבלת התשואות בחודשים האחרונים - לאחר חודשים ארוכים שבהם השתרכה בתחתית הטבלה. השינוי לטובה בתשואות שמספק בית ההשקעות לחוסכים נובע בעיקר מחשיפה גדולה ביחס למתחרים, באופן מסורתי, למניות ובעיקר למניות בחו"ל.

חשיפת היתר הזו הייתה בעוכריו של אלטשולר שחם בעת שהתמקד בהשקעות בסין (שם מניות הטכנולוגיה ספגו מכה קשה בשל הכבדה רגולטורית מצד המשטר). אך גם לאחר שבית ההשקעות חיסל את החזקותיו בסין, הוא נאלץ לראות אשתקד את הבורסה בתל אביב מציגה ביצועים עודפים על השוק האמריקאי, שאליו הועברו עיקר ההשקעות שהיו בסין.

אולם החל מהקיץ שעבר, וביתר שאת מסביבות אוקטובר, התמונה השתנתה, והבורסה בישראל החלה להציג ביצועי חסר אל מול מקבילותיה בניו יורק וגם באירופה. את התוצאה ראינו בתשואות פברואר, כשאלטשולר שחם הובילה את הטבלה, למרות שגם היא רשמה תשואות שליליות, אך הן היו מינוריות בהשוואה למתחרים.

עלייה במספר העמיתים בזכות קרן ברירת המחדל

נכסי קרנות הפנסיה שבניהולה של אלטשולר שחם הסתכמו בכ-26.3 מיליארד שקל. למרות העברת הכספים למתחרים, מספר העמיתים בקרנות הפנסיה עלה ועמד על 383.6 אלף, לעומת 352.2 אלף בסוף שנת 2021, גידול של כ-9%, בעיקר נוכח העובדה שאלטשולר שחם היא אחת מארבע קרנות ברירת המחדל, שאליהן משויכים באופן אקראי עובדים שלא בחרו בעצמם קרן פנסיה לחסוך בה (לצד מיטב, מור ואינפיניטי). נתח השוק של החברה בשוק הפנסיה עמד על כ-4.2% נכון ל-31 בדצמבר 2022.

היותה קרן ברירת מחדל אפשרה לאלטשולר שחם להמשיך לצמוח, למרות תשואות החסר אל מול המתחרים. זאת מאחר שבאופן אקראי מצורפים אליה חוסכים שלא בחרו באופן עצמאי בקרן פנסיה. כך, מספר העמיתים בקרן הפנסיה המקיפה של אלטשולר שחם צמח בשנה החולפת ב-29 אלף איש. זאת למרות אובדן נכסים כתוצאה ממעבר למתחרים בהיקף של 6 מיליארד שקל בתחום הפנסיה, ואיבוד ערך בעקבות התשואות השליליות.

לעומת זאת, במוצרי החיסכון שבהם לחוסכים יש בחירה אקטיבית יותר, מורגשת היטב עזיבת הלקוחות. כך, בקרנות ההשתלמות נרשמה ירידה של 21% לכדי 906.6 אלף חוסכים. בקופות הגמל להשקעה נרשמה ירידה של כ-16% לכ-198.4 אלף לקוחות. הירידה הזו הובילה להעברת נכסים למתחרים בתחום הגמל בהיקף עצום של כ-49 מיליארד שקל בשנה שעברה.

בבית ההשקעות התייחסו לסוגיה וציינו כי "כחלק מהתמודדות אלטשולר גמל עם הירידה בנתחי השוק, במהלך תקופת הדוח המשיכה לפעול אלטשולר גמל להמשך העמקת קשרי העבודה עם ערוצי ההפצה השונים כגון: סוכנויות, בנקים, מעסיקים, יועצים עצמאיים ולקוחות ישירים, וכן יזמה פעולות שיווק וקמפיינים בערוצים השונים, לחיזוק ומיצוב מותג אלטשולר גמל וקרן הפנסיה בקרב הציבור הישראלי, וזאת לטובת גיוס עמיתים ולקוחות חדשים ולשימור עמיתים ולקוחות קיימים".

להערכת אלטשולר גמל, גורמי ההצלחה הקריטיים בתחום הפעילות הינם בין היתר השגת ביצועים עודפים בתחום ניהול ההשקעות ביחס לחברות מנהלות אחרות בטווח הקצר והארוך. "תשואות הן שיקול מרכזי מבין השיקולים של המבקשים להצטרף כעמיתים למוצרי אלטשולר גמל, וכן מהוות מרכיב משמעותי בשימור לקוחות קיימים. יש לציין, כי גם לתשואות בטווח הקצר ישנה השפעה מסוימת, בין היתר בשל נגישות המידע ופרסום שוטף של התשואות במדיות השונות", נכתב.

גורמים נוספים להצלחה על פי בית ההשקעות הם שמירה על חוזק המותג וכן יכולת תגובה, כלומר "תגובה מהירה ומתאימה להתרחשויות ולשינויים בשווקים הנוגעת למוצרים השונים ולניהול ההשקעות".

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים: "בסוף העוצמה של הבית נעוצה בכך שהוא יודע לעבור גם תקופות קשות ומטלטלות והוכחנו את זה פה. הייתה תקופה לא קלה בחצי השנה הראשונה אבל לאחר מכן התוצאות החלו להשתפר. ברור לכולם שאלטשולר עוד יהיו בשנים טובות והתוצאות של השנה הזו מחזקות אותנו.

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב
 יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

"מבחינת השמירה על הרווח, הייתה התאמה של ההוצאות להיקפי הפעילות עם קורלציה להיקפי המכירות. בסך הכול מנוע ההפקדות עדיין קיים, ואין ספק שאם היינו בשנה טובה כמו בשנים קודמות היינו מרוויחים הרבה יותר".