כובשת את המקום הראשון במדד האושר מדי שנה: מהו הסוד של פינלנד?

פינלנד היא המדינה המאושרת בעולם, כך על פי דוח מדד האושר של האו"ם שפורסם השבוע • זו השנה השישית ברציפות שהיא כובשת את המקום הראשון, ועכשיו היא מחלקת טיולים בחינם כדי להראות למטיילים למה

פינלנד, המדינה המובילה בדירוג האושר העולמי / צילום: Shutterstock, Finn stock
פינלנד, המדינה המובילה בדירוג האושר העולמי / צילום: Shutterstock, Finn stock

בימינו נדמה כי כולם יכולים להסתפק בקצת יותר אושר. אבל ייתכן שמדינה אחת זקוקה לפחות עזרה מהשאר. פינלנד זכתה בתואר המדינה המאושרת בעולם - שוב. בדוח שפורסם השבוע על האו"ם, הגיעה המדינה הנורדית לראש הרשימה, שמודדת גורמים כמו הכנסה, בריאות נפשית ופיזית ונדיבות חברתית. זו השנה השישית ברציפות שפינלנד כובשת את המקום הראשון.

הנחה של 900 אלף ש': כמה תעלה דירה בפרויקט מחיר מטרה בבית הכרם בירושלים?
המשקיעים היו מרוצים מנאום יו"ר הפד, ואז הגיעה שרת האוצר ג'נט ילן | ניתוח

אבל אין סוד לאומי מאחורי האושר הפיני, אמרה ל"CNBC" חלי חימנז, מנהלת בכירה בארגון הממשלתי ביזנס פינלנד. "מדובר במיומנות שניתן לרכוש". כדי להוכיח את הטענה של חימנז, המדינה מקדמת טיולים חינם לפינלנד לכיתת אמן בפילוסופיה פינית ואיזון חיים שנמשכת ארבעה ימים.

'כיתת אמן' של אושר

"כיתת אמן לאושר" הראשונה של פינלנד תתקיים בין ה-12 ל-15 ביוני באתר הנופש Kuru, מקום מפלט יוקרתי על שפת אגם בריאה פינית שבמחוז המערבי של המדינה. לדברי "ויזיט פינלנד", רשות התיירות של המדינה, "מאמנים מומחים" יתמקדו בארבעה נושאים במהלך ארבעה ימים: טבע ואורח חיים; בריאות ואיזון; עיצוב ו"יומיום"; אוכל ורווחה.

מה הקאצ'?
רק עשרה אנשים יכולים להשתתף. למי שייבחר, יכוסו עלויות החוג בתוספת הוצאות נסיעה. בקשות להשתתף בכיתת המאסטר פתוחות מעתה ועד 2 באפריל. מטיילים המעוניינים צריכים למלא טופס ולהשלים אתגר מדיה חברתית שמראה מדוע "ייתכן שאתה בסתר פיני".

מי שלא נבחר להיות נוכח פיזית "לא צריך לדאוג", לפי ויזיט פינלנד: כיתת האמן תהיה זמינה באינטרנט מאוחר יותר הקיץ.

ובכל זאת, מה הסוד?
חימנז סיפרה ל"CNBC" שהיא נשאלת לעתים קרובות מדוע הפינים כל כך מאושרים. מבחינתה, זה "נובע ממערכת יחסים קרובה עם הטבע ואורח החיים הפשוט שלנו".

המנכ"ל הפיני של חברת משוב הלקוחות HappyOrNot מיקה מקיטלו, הסכים עם הדברים. "אנחנו מטפחים את האיזון שלנו בין עבודה לחיים, מאמינים בחברה שלנו ומקדישים זמן כדי להפיק תועלת מהקרבה שלנו לטבע", אמר מיקה ל"CNBC". אבל הוא גם ציין את המושג "סיסו", שלדבריו ממלא תפקיד חשוב."לפינים יש פילוסופיה שנקראת 'סיסו': שילוב של התמדה, חוסן וגישה פרספקטיבית להתמודדות עם בעיות", אמר. "סיסו מגדיר את האופי הלאומי שלנו והוא מושג מוכר ומקובל על פינים כמו שה'חלום האמריקאי' עשוי להיות עבור תושבי ארה"ב".

לדברי מיקה, אין למילה מקבילה באנגלית, אבל היא כרוכה בפריצת הגבולות של אדם ובצורה ייחודית של חוסן מול אתגרים שנראים על פניו בלתי-אפשריים. "הפילוסופיה הזו בהחלט עומדת בבסיס האושר הלאומי ותחושת התכלית שלנו", אמר. "זה שומר על מצב הרוח שלנו".

מקור המילה הוא "סיסוס", שפירושו "קרביים" או "מעיים" בפינית. בשנת 1745, דניאל יוסלניוס, בישוף פיני, הגדיר במילונו את 'סיסוקונדה' כמיקום בגוף האדם שממנו מגיעים רגשות חזקים.

בעקבות הפילוסופיה הלותרנית, התקבלה המילה "סיסוס" כמה שמציין תכונה רעה דווקא, אדם שנחשב גרוע בלקבל פקודות. אבל הרעיון שמאחורי סיסו אומץ על ידי אינטלקטואלים פינים כאיכות פינית, במיוחד בתקופה שבה נבנתה האומה החדשה. פינלנד הפכה לעצמאית מרוסיה ב-1917, וסיסו הוא מה שניתן לראות כמסמל את ה'דבק החברתי' שעזר להגדיר את האומה.

בשנות ה-20, כאומה עצמאית צעירה המגדירה את אופייה מחדש, עלה הצורך בקרב העם למצוא איזשהו אפיון מאחד. אז קיבל סיסו פירוש חיובי מאוד: הסיבה שבגללה שרדו הפינים כאומה את הקור. מאז עבר המושג פרשנויות ודיונים רבים, ביניהם מאמר שפרסם הניו יורק טיימס בשנת 1940 הנושא את הכותרת "סיסו: מילה שמסבירה את פינלנד".

ג'ואנה ניילונד, מחברת הספר 'סיסו: אמנות האומץ הפינית', ציינה בעבר שסיסו "נמצא בהישג ידיו של כל אחד. הוא טמון בתוכך", ומכנה את זה "מחשבה מכוונת פעולה" ו"נחישות סטואית".

האם מדד האושר מהימן מספיק?

מדד האושר של האו"ם מדרג מדינות על סמך ציוני הערכת חיים ממוצעים משנת 2020 עד 2022. על פי המדד, הערכות חיים מבוססות על שישה גורמים עיקריים: הכנסה, בריאות גופנית ונפשית, תמיכה חברתית, נדיבות, רמת שחיתות נמוכה וחופש לחיות ללא אפליה. על פי המדד, ממוצעי הערכת החיים השנה הם "עמידים להפליא", בהשוואה לממוצעים גלובליים משלוש השנים האחרונות, שדומים לממוצעים של לפני המגפה.

עם זאת, אפגניסטן ולבנון נמצאות בסוף הרשימה. לפי המדד, הערכות חיים ממוצעות בשתי המדינות הן 1.8 ו-2.4, בהתאמה, בסולם שנע בין 0 ל-10.

אחת הבעיות היא שסקרי אושר לא תמיד מסכימים אחד עם השני, ולפעמים בפערים גדולים. למשל, לסקר גאלופ משנת 2012 על המדינות המאושרות ביותר הייתה רשימה שונה לחלוטין מזו של מדד האו"ם, עם פנמה ראשונה, ואחריה פרגוואי, אל סלבדור, ונצואלה, טרינידד וטובגו, תאילנד, גואטמלה, הפיליפינים, אקוודור וקוסטה ריקה.

בנוסף, חוקרים רבים סקפטיים לגבי האם הגישה לפיה פועל המדד היא אכן הטובה ביותר. שאלה חשובה למי שמטיל ספק בתועלת של מדע הרווחה היא האם אושר מוצהר - כיום הדרך הנפוצה ביותר למדידת רווחתו של אדם - הוא מדד מהימן לאושר האמיתי שלו.

ייתכן שמוטב להיזהר שלא לשים יותר מדי משקל על סטטיסטיקה של דוחות עצמיים על אושר. צריך לזכור - הסקר הזה מבוסס על שאלות כמו "האם אתה מרגיש שהממשלה שלך מושחתת" ו"האם יש לך לאן לפנות בעת צרה". ניתן בקלות להניח כי איש מעורכי הסקר לא התקשר לאנשים באופן ישיר ושאל אותם אם הם באמת מאושרים, כנראה בגלל שזה פילוסופי ואבסטרקטי ובאוויר, ולכו תענו על דבר כזה. למעשה, אולי נכון יותר לקרוא לזה "המדד שבודק באיזה מדינות יש לאנשים את התנאים להרגיש סבבה עם החיים שלהם", אבל כנראה שזה הרגיש פחות קליט.