הפניקס תובעת את ישראכרט ובוחנת את כדאיות רכישת כאל

הפניקס תובעת כ-120 מיליון שקל מחברת כרטיסי האשראי על "נזקי אובדן הכנסות ועיכוב ביישום תוכנית עסקית"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

מהלך ההשתלטות של קבוצות הביטוח הגדולות בישראל על ענף כרטיסי האשראי החל עם עסקה שנחתמה אשתקד לרכישת חברת מקס בידי כלל ביטוח, ונמשך בשבועות האחרונים עם הליך של התמחרות על רכישת ישראכרט.

הראל או מנורה מבטחים? חוות הדעת המפתיעה של יוג'ין קנדל בעסקת ישראכרט
מנורה מבטחים לא מרימה ידיים: הגדילה את הצעת הרכישה של ישראכרט ל-3.5 מיליארד שקל
ההסכם שהפיל את המניה, והעסקה שהקפיצה אותה: מאחורי המהפך של ישראכרט | ניתוח

לאחר מספר סיבובים של העלאות מחיר מציעה כיום הראל 3.3 מיליארד שקל עבור ישראכרט כולה, בעוד שמנורה מבטחים מציעה לרכוש את מניות השליטה (32%) לפי שווי חברה של 3.5 מיליארד שקל.

ביום חמישי הגישה חברת ביטוח אחרת, הפניקס, תביעה בסך 120 מיליון שקל נגד ישראכרט. זאת לאחר שההחלטה של דירקטוריון ישראכרט בחודש שעבר לקדם את מכירת חברת כרטיסי האשראי לידי הראל סתמה את הגולל על שיתוף פעולה בין החברות, שעוגן מוקדם יותר במזכר הבנות להקמת מיזם משותף בתחום האשראי הצרכני, בתום מו"מ ממושך.

בהפניקס טוענים כי ניהול מו"מ מקביל עם הראל נעשה בחוסר תום לב. "ישראכרט ונושאי המשרה שהובילו את המו"מ מטעמה, הפרו חובות - חוזיות ונזיקיות - כלפי הפניקס, בכך שהם הסתירו את המגעים המקבילים שנוהלו עם הראל. מעבר לנזקים הישירים כתוצאה מאובדן הזמן והמשאבים שהושקעו בבניית המיזם, נוצרו נזקים של אובדן הכנסות ועיכוב משמעותי בביצוע ויישום התוכנית העסקית", הם הסבירו.

ביטול המיזם המשותף עם ישראכרט, שנועד לאפשר להפניקס גישה נוחה לעולם האשראי הצרכני, מעלה את השאלה אם היא תנסה לרכוש את חברת כרטיסי האשראי השלישית שפועלת בישראל, כאל, לכשזו תופרד בשנים הקרובות מבנק דיסקונט המחזיק ב-72% ממנה.

לא מן הנמנע שהפניקס תגיש הצעה לישראכרט

בהפניקס שומרים את הקלפים קרוב לחזה, אך בוחנים היטב את שוק כרטיסי האשראי. עד עתה הם לא השתתפו במאבק על רכישת ישראכרט וגם לא הגישו הצעות לרכישת מקס.

בחברה מעריכים כי חברות כרטיסי האשראי הן חברות מורכבות, ותנאי העסקאות הנרקמות יאפשרו לחברות הרוכשות לייצר מהן תשואה להון של 6%-7% לאחר שקלול עלויות מימון והוצאות נוספות. זאת בעוד שהפניקס מייצרת כיום תשואה להון של 12%-15%.

אולם אם בכל זאת יגיעו בהפניקס להבנה כי רכישת כאל תאפשר לה לייצר תשואה להון של 12% לטווח קצר, לא מן הנמנע שחברת הביטוח תגיש הצעה לבנק דיסקונט, המחזיק בכאל.

במקביל, ישראכרט פרסמה ביום שלישי עדכון לטופס ההצבעה על הצעת הראל, לקראת אסיפת בעלי המניות שתתקיים ביום שני. בעדכון הבהיר דירקטוריון החברה כי הוא לא מתעדף את הצעת הראל על פני זו של מנורה מבטחים, וההחלטה היא של בעלי המניות. ההבהרה נעשתה בעקבות שיחות שערכו נציגי רשות ני"ע, שבהן הוסבר כי בהמלצה כזו טמונה בעייתיות.

מחצית מהרווח השנתי - ברבעון הרביעי

בינתיים, הפניקס הציגה בשנת 2022 רווח כולל של 1.1 מיליארד שקל, למרות ירידות בשוקי ההון שאפיינו את השנה החולפת ופגעו קשה בתוצאות של חברות הביטוח כולן.

מדובר בירידה של כ-50% ברווח לעומת שנת 2021, כאשר עיקר הירידה מגיע בעקבות השנה הקשה בשוקי ההון, שהסבו לה הפסד בשנה החולפת של 238 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של יותר ממיליארד שקל ב-2021.

את הרבעון הרביעי של 2022 סיימה הפניקס ברווח כולל של 526 מיליון שקל, המשקפים תשואה על ההון ברבעון של 23%. כלומר, מחצית מהרווח השנתי נרשמה ברבעון הרביעי.

הרווחים התאפשרו הודות לצמיחה של 43% ברווח מפעילות הביטוח, גידול של תיק האשראי (הן באמצעות החברה הבת גמא והן באופן ישיר) לכדי 5 מיליארד שקל וגידול בהכנסות מסוכנויות הביטוח. אלו הביאו לכך שלראשונה חצתה החברה את הרף של 10 מיליארד שקל בהון העצמי.

מחברת ישראכרט נמסר: "ישראכרט דוחה את הטענות על הסף. מדובר בניסיון נואש למחזר טענות חסרות שחר שכבר נענו על ידינו במלואן, ושעולה חשש בדבר המניעים שבבסיסן.

"העובדה שהתובעת בחרה להפיץ את התביעה לתקשורת מבלי שטרחה להמציא אותה לחברה מעידה שהגשתה אינה אלא תעלול יחסי ציבור".