דיווחים: עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל נעצר ברוסיה בחשד ל"ריגול"

לפי הדיווחים, מדובר באוואן גרשקוביץ', אחד מקומץ עיתונאים הזרים שנשארו ברוסיה גם אחרי שזו פתחה במלחמה נגד אוקראינה • סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה כי גרשקוביץ' חשוד ב"ניסיון לאסוף מידע סודי" על חברה רוסית בתחום הביטחון

חייל של כוחות ביטחון הפנים של רוסיה / צילום: Shutterstock
חייל של כוחות ביטחון הפנים של רוסיה / צילום: Shutterstock

כוחות ביטחון הפנים של רוסיה עצרו עיתונאי העובד בעבור העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" - כך הודיעו היום (ה') הרשויות במוסקבה. לפי הדיווחים, מדובר באוואן גרשקוביץ' (31), אחד מקומץ עיתונאים הכותבים בעבור כלי תקשורת זרים שנשארו ברוסיה גם אחרי שזו פתחה במלחמה נגד אוקראינה והשתמשה בחוקים נוקשים, הכוללים מאסר והגבלת חופש הדיווח, כדי למנוע סיקור ביקורתי של הנעשה בה. 

16 שנה אחרי רצח תאיר ראדה: רומן זדורוב זוכה מחמת הספק 
צל על יחסי ארה"ב-ישראל: ביידן רומז שדמוקרטיה אינה "עניין פנימי" 

לפי הדיווחים, גרשקוביץ', שמחזיק באזרחות אמריקאית, נעצר  אתמול (ד') בעיר יקטרינבורג. לפי הדיווחים, סוכנים של שירות הביטחון הרוסי (FSB) נכנסו למסעדה בעיר ולקחו ממנה "גבר שראשו כוסה בקפוצ'ון" ושזהותו לא הייתה ברורה. העיתונאי האמריקאי ככל הנראה היה בעיר במסגרת דיווח על פעילות "כוח ואגנר", שכירי חרב המשמשים את הרשויות במוסקבה במלחמה באוקראינה.

סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה כי גרשקוביץ' היה מעורב, לפי החשדות נגדו, "בניסיון לאסוף מידע סודי" על חברה רוסית בתחום הביטחון. תיק פלילי נפתח נגדו, והוא מואשם בעבירות הכוללות ריגול, דיווחה הסוכנות. כמה גורמים רוסיים בעיר דיווחו ברשתות החברתיות כי העיתונאי האמריקאי לא הגיע ביממה האחרונה לפגישות ולראיונות שקבע איתם.

האתר הרוסי העצמאי "מדוזה" ציין כי ה-FSB מאשים את גרשקוביץ' בכך ש"בהתאם להוראות מהצד האמריקאי, הוא הוציא לפועל איסוף של מידע הקשור לסודות מדינה, בנוגע לפעילויות של אחת היישויות בקומפלקס התעשייתי-צבאי הרוסי".

בדצמבר 2022 ביצעו ארה"ב ורוסיה עסקת חילופי אסירים, שבמסגרתה שוחררה מהכלא הרוסי שחקנית כדורסל אמריקאית שהורשעה באחזקת סמים תמורת סוחר הנשק ויקטור בות, שכונה "סוחר המוות" בשל מעורבותו במכירת נשק לסכסוכים לאומיים ואתניים באפריקה ובאסיה.

עד כה לא נמסרה תגובה מצד הממשל האמריקאי או ה"וול סטריט ג'ורנל" למעצרו של גרשקוביץ'.