נסללה הדרך להצטרפות פינלנד לנאט"ו הקיץ; שבדיה תיאלץ להמתין

הפרלמנט הטורקי אישר את הצטרפות פינלנד לברית הצפונית, אך לא צפוי לאשר את הצטרפות שבדיה עד הבחירות במאי • לפינלנד גבול של יותר מ-1,300 קילומטר עם רוסיה, והצטרפותה יותר ממכפילה את אזור הגבול הרוסי עם הברית הצבאית

מטה נאט''ו בבריסל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
מטה נאט''ו בבריסל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

יותר משנה אחרי שרוסיה החלה במלחמה נגד אוקראינה, אושרה אמש הצטרפות פינלנד לנאט"ו על ידי הפרלמנט הטורקי, מהלך הסולל את הדרך להצטרפות המדינה הנורדית לברית הצבאית. הצעד שם קץ לנייטרליות של פינלנד במהלך עשרות שנות המלחמה הקרה, אחרי שהפלישה לאוקראינה הטתה את דעת הקהל במדינה נגד השכנה ממזרח, ובעד צעד חד-משמעי בנוגע לברית עם המערב.

לפינלנד גבול של יותר מ-1,300 קילומטר עם רוסיה, והצטרפותה יותר ממכפילה את אזור הגבול הרוסי שכעת נמצא בשכנות ישירה עם 30 המדינות החברות בנאט"ו (עוד לפני הצטרפות פינלנד ושבדיה). בהתחשב בעובדה כי רוסיה הצהירה שפתחה במלחמה נגד אוקראינה בין היתר כדי להרחיק את הברית מגבולותיה, מדובר בהשלכה חמורה על הביטחון הרוסי. בפינלנד נהוג גיוס חובה, יש לה צבא גדול יחסית, אימונים ותמרונים משותפים עם ברית נאט"ו, והיא נחשבת ל"תוספת כוח" לחלק האירופי של הברית הצבאית, שעדיין נסמכת ברובה על הכוחות האמריקאים.

הרוסים ניסו בשנה האחרונה להפחית בחשיבות הצטרפות פינלנד ושבדיה לברית נאט"ו, כשהכריזו כי למעשה הן היו חברות בפועל - גם אם לא באופן רשמי- וכי המבחן האמיתי יהיה אם הברית תציב בסיסים קבועים וכוחות קבועים ליד הגבול עם רוסיה. כמו כן, הצבת מערכות טילים בשטח המדינות תיחשב על ידי הרוסים כהתפתחות חדשה, מסר בעבר משרד החוץ הרוסי.

אך בעוד ההצטרפות של פינלנד הולכת ומתקרבת, וכעת תלויה אך ורק בהליכים פורמליים, זו של שבדיה השכנה נתקלה בקשיים מול טורקיה. הפרלמנט הטורקי שאישר אתמול את ההצטרפות של פינלנד ברוב קולות כלל אינו מיועד להתכנס לדון באישור ההצטרפות של שבדיה, אחרי עימות חזיתי בין המדינות בנוגע לכמה פעילים כורדים ומתנגדי משטר טורקים אחרים, שמצאו מקלט מדיני בשבדיה.

שטוקהולם ניסתה לרצות את הטורקים על ידי הצהרות, הבטחות לאספקת נשק וכמה צעדים נגד קבוצות קיצוניות, אך נשיא טורקיה רג'אפ טאייפ ארדואן לא התרצה. הווטו הטורקי, נכון לעכשיו, על הצטרפות שבדיה, מטרפד את הליך הגדלת הברית. בשבדיה דווח כי ככל הנראה האישור - אם יתקבל - ייעשה רק אחרי הבחירות הכלליות בטורקיה המתוכננות להתקיים במאי.

בפינלנד, בחירות כלליות יתקיימו במדינה ביום ראשון הקרוב, אך בכל מקרה הפרלמנט כבר הכריע בעד ההצטרפות. לאחר האישור הטורקי, ולאחר שהונגריה גם היא אישרה מוקדם יותר השבוע את ההצטרפות הפינית, כעת מדובר רק בהגשת מסמכים פורמלים לארה"ב. לפי הערכות, החל ממאי הקרוב תהפוך פינלנד לחברה מלאה בברית.