האם גרמניה בדרך להפוך לשוק הקנאביס החוקי הגדול ביותר באירופה?

השימוש הרפואי בקנאביס אושר בגרמניה עוד ב-2017, אך כעת הממשלה רוצה להביא לאישור את החוק שיהפוך שימוש עצמי למטרות פנאי לחוקי • מי מוביל את החקיקה בנושא, כמה תרוויח הכלכלה הגדולה באיחוד האירופי מלגליזציה, מה המכשולים שעומדים בפניה?

גידולי קנאביס רפואי בגרמניה / צילום: Reuters, Hendrik Schmidt
גידולי קנאביס רפואי בגרמניה / צילום: Reuters, Hendrik Schmidt

הקואליציה המנהלת את גרמניה בשנתיים האחרונות הפגינה עד כה חוסר-הסכמה וריבים פנימיים כמעט על כל הנושאים שבראש סדר היום במדינה: המאבק בשינויי האקלים, התקציב והגירעון ואפילו ענייני עתיד מנוע הבעירה הפנימית או הגבלת המהירות באוטוסטרדות הגרמניות. אבל היה סעיף אחד שעליו לא נרשמה מחלוקת, ושהממשלה קידמה ביסודיות בדרך ליישום - רפורמת הקנאביס. זו, הייתה אמורה להפוך את השימוש העצמי בקנאביס, את הגידול למטרות שימוש עצמי וגם את הסחר בו לחוקיים בגרמניה, ולהזרים מיליארדי אירו מהשוק השחור לכיסי הממשלה הגרמנית.

שנתיים לאחר השבעתה, וכפי שנחתם בהסכם הקואליציוני בן מאות העמודים בין שלוש המפלגות המרכיבות את הקואליציה - הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים והליברלים - הודיעה הממשלה בשבועות האחרונים כי היא מתכוונת להביא לאישור את החוק שיהפוך את הקנאביס לשימושיי-פנאי לחוקי, ואת גרמניה לשוק הגדול ביותר באירופה שלו. מי שהוביל את המהלך, שר הבריאות קרל לאוטרבך, אמר לפני כשבועיים כי החקיקה הגרמנית "קיבלה פידבק מצוין" מהנציבות האירופית, והעריך כי החוק יוגש לאישור הפרלמנט כבר בתחילת אפריל.

שר הבריאות הגרמני קרל לאוטרבך / צילום: Reuters, Michele Tantussi
 שר הבריאות הגרמני קרל לאוטרבך / צילום: Reuters, Michele Tantussi

הקנאביס יימחק מפקודת הסמים?

אבל כעת נשמעים דברים שונים מהממשלה הגרמנית. מסתבר, כי הסוגיה כיצד ליישב את חוקי האיחוד האירופי נגד סחר בסמים עם החוקים הלאומיים שגרמניה רוצה לשנות יוצרים מתכון משפטי לצרות, מה שעלול לעכב את רפורמת הקנאביס שהייתה אמורה להפוך את גרמניה למדינה היחידה באירופה שבה סחר בקנאביס הוא חוקי (בהולנד מריחואנה אינה חוקית, אך אין אכיפה בעניין). בימים האחרונים הצהיר לאוטרבך כי החוק אכן יוצג בקרוב, אך כי גרמניה תאלץ לבצע קודם כל "פיילוט" בשישה אזורים מוגדרים היטב כדי לבחון את ההשלכות של השינוי, שכבר "פתח את התיאבון" לחברות גידול וסחר בקנאביס, מגרמניה ושוויץ השכנה ועד לישראל.

החוק הגרמני טרם הוצג, אולם לפי הטיוטה שהציג בחורף האחרון הממשל הגרמני, הוא קובע כי כל תושב מעל גיל 18 יוכל לשאת עמו בין 20 ל-30 גרם של קנאביס או פחות, והחומר עצמו לא ייחשב יותר כחומר נרקוטי, כלומר יימחק מפקודת הסמים הגרמנית. כל גרמני גם יורשה לגדל עד שלושה צמחים בבית לשימוש אישי. בשלב השני של הרפורמה, חנויות מורשות ובתי מרקחת יוכלו למכור בחופשיות מוצרים הכוללים קנאביס, לא רק לשימוש רפואי, והתוכנית הייתה ליישם את התוכנית בהדרגה עד אמצע שנת 2024.

מדובר בשינוי מונומנטלי לא רק בעבור גרמניה, אלא בעבור אירופה כולה, משום שמדובר בכלכלה הגדולה ביותר באיחוד. אחד הנימוקים למהלך היה כלכלי: לפי חישובי המפלגה הליברלית, שתמכה בו במהלך המשא ומתן הקואליציוני, "הלבנה" של עסקי הקנאביס תכניס למדינה מיליארדי אירו נוספים, שכיום הולכים לארגוני פשיעה ומי שמעורב בהפצה הלא-חוקית שלו.

הפיכת התחום לחוקי תייצר אלפי משרות חדשות

לפי סקרים במדינה, כ-4 מיליון בני אדם (5% מהאוכלוסייה הכוללת) השתמשו בקנאביס בשנת 2021. אם מדובר בשכבת הגיל הצעירה (18-24), השיעור כבר עולה ל-25%. נימוקים אחרים לחוק היו לאפשר פיקוח מוגבר על השימוש בקנאביס, עזרה למי שנפגע כתוצאה ממנו, הסברה בנוגע לשימוש בסמים וניטרול התדמית האסורה שלהם, וגם הפחתת הפשע המאורגן ואלימות הכנופיות המקושרת לסחר בו. דוח של אוניברסיטה מדיסלדורף העריך כי הפיכת התחום לחוקי תיצור 27 אלף עבודות חדשות ותניב 4.7 מיליארד אירו נוספים בהכנסות ממסים, ובהימנעות מהוצאות שיטור ומשפט. בעולם כולו, רק קומץ מדינות עשו צעד דומה, כמו קנדה, אורוגוואי וחלק ממדינות ארה"ב.

חגיגות יום הקנאביס הבינלאומי בברלין / צילום: Reuters, Michael Kuenne
 חגיגות יום הקנאביס הבינלאומי בברלין / צילום: Reuters, Michael Kuenne

מי שהיו אמורים ליהנות בקרוב מהכניסה לשוק של מיליוני צרכנים גרמנים הם ספקי מריחואנה וקנאביס מורשים. שווייץ, למשל, התכוננה לתסריט הזה ואישרה בשנה שעברה יצוא מריחואנה רפואית. גם ישראל עם עסקי הקנאביס הצומחים בה הייתה יכולה להיות ספקית של גרמניה. גרמניה כבר אישרה ב-2017 שימוש במריחואנה רפואית, אך כעת מדובר על שכבה חדשה של משתמשים שיעשו זאת למטרות פנאי והנאה. התעשייה המקומית העריכה כי לאחר האישור יימכרו בגרמניה בין 400 ל-800 טון קנאביס בשנה. מגוון חברות כמו Enua Pharma, Cansativa , Cantourage, Bloomwell כבר הודיעו על כניסתן העתידית לשוק במדינה.

אך ההודעה של הימים האחרונים טרפה את הקלפים. לאוטרבך הודיע כי הוא מעוניין בתחילה ליישם את הרפורמה בשישה "אזורים לדוגמה". לא ברור אם אלו יהיו בערים עצמן, או אולי באזורים כפריים. יצרני הקנאביס דורשים תשובות ברורות מהממשלה, וגם הציבור עצמו מעוניין לדעת אם הבטחות העבר יתממשו, ומתי. אם הרעיון הוא לחכות לתוצאות ארוכות הטווח של הנעשה באזורים לדוגמה, ייתכן כי עוד הבטחה של הקואליציה המובילה את גרמניה תתמסמס. כשנשאל השבוע מתי צפויה הממשלה להציג את החקירה החדשה, אמר לאוטרבך: "בקרוב".

הסוציאל-דמוקרטים העומדים בראש הקואליציה היו ברורים יותר. "לגליזציה מקיפה היא באופן ברור לא מעשית בטווח הקצר, בשל התנגשות עם החוקים האירופיים", נמסר מצמרת המפלגה השבוע. דיווחים אחרים דיברו על כך שהגרמנים יורשו לגדל קנאביס באופן פרטי. בינתיים, הרפורמה ללגליזציה מלאה של קנאביס בגרמניה, כפי שהובטח בהסכם הקואליציוני, עשויה להיות עניין של שנים, ולא של שבועות כפי שקיוו חלק מתושבי המדינה.