להיות יעילים יותר: הפיצ'רים של Windows 11 שכדאי להכיר

מערכת ההפעלה הנוכחית של מיקרוסופט מציעה עיצוב נגיש וברור יותר, לצד פיצ'רים שמקלים על המשתמשים • בין החידושים: פריסת חלונות וחיבור יעיל לסמארטפון

השדרוגים של ווינדוז 11 / צילום: Shutterstock
השדרוגים של ווינדוז 11 / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

המחשב האישי משמש אותנו הן לצרכי עבודה והן לצרכים אישיים וניהול החיים בבית. בין מערכות ההפעלה הפופולריות ביותר נמנית Windows של מיקרוסופט, שמציעה הרבה פיצ'רים שכדאי להכיר. בחיפוש קל בהגדרות תגלו לא מעט אפשרויות, הרבה מעבר למצבי הסוללה שמאפשרים להאריך את זמן השימוש.

החידוש העיקרי: עיצוב פשוט

מערכת ההפעלה המעודכנת ביותר של מיקרוסופט היא Windows 11, שמציעה הרבה פיצ'רים חשובים שכדאי להכיר. השינוי המהותי שמיקרוסופט עשתה במערכת ההפעלה הזו הוא העיצוב: הרבה יותר פשוט, האייקונים הרבה יותר ברורים, ובכלל הכול יותר נגיש.

אחד השינויים הבולטים ביותר קשור לשורת המשימות - השורה שבה נמצאות האפליקציות השונות, ה־Task Bar. אם בעבר היא הייתה צמודה לפינה עם כפתור ה"התחל", כיום הכול מורכז לאמצע. העיצוב הזה בעיקר מוכר מאפל, שאצלה האייקונים הם בתחתית המסך ובמרכז, מה שהסעיר לא מעט משתמשים.

מיקרוסופט מעוניינת שיהיה למשתמשים הרבה יותר קל להגיע לשירותים שנדרשים להם ביומיום, מבלי לנווט בתוך אפליקציות. לכן, היא יצרה חלון ווידג'טים בצד, שבו ניתן לראות חלונות קטנים של שירותים שונים - מזג אוויר, חדשות, ספורט, שוק המניות ועוד.

שינוי עיצובי נוסף קשור ללשוניות בתיקיות. כשרוצים לפתוח מספר תיקיות ולעבור ביניהן, לא צריך לפתוח כמה תיקיות בנפרד, אלא ניתן לעבוד עם חלון פתוח אחד שבו יש לשוניות שניתן לעבור ביניהן בקלות.

היתרון הבולט: פרודוקטיביות במרכז

אחד הדברים המשמעותיים ביותר שמיקרוסופט החליטה לעשות הוא להפוך את השימוש בווינדוז להרבה יותר יעיל, כפי שמספרת לגלובס פולינה לוין, מנהלת קבוצת Modern Work במיקרוסופט ישראל.

לדבריה, אם משתמשים מעוניינים לעבוד עם כמה אפליקציות יחד ולא לעבור ביניהן כל הזמן, ניתן לחלק את המסך לכמה אפליקציות. באמצעות פיצ'ר שנקרא Snap Layouts, המשתמש יכול לבחור פריסה שונה של חלונות לאפליקציות, ולסדר את שולחן העבודה לפי רצונו.

כל שיש לעשות הוא לעבור עם העכבר על האייקון שליד סגירת הקובץ (אותם ריבועים שבעזרתם קובעים את גודל התוכנה), והמערכת תציע אפשרויות לסידור החלונות הפתוחים, פיצול וחלוקת המסך או המסכים.

עליית מדרגה נוספת של מיקרוסופט טמונה בפיצ'ר קבוצות. לצד האפשרות לפצל את המסך, מיקרוסופט מאפשרת לשמור את הפריסות הללו, כך שאם עוברים לתוכנה אחרת, המערכת יודעת לשמור את העיצוב שנבחר עד שהמשתמש לא יחליט אחרת.

חלון המשימות החדש בווינדוז 11 / צילום: Shutterstock
 חלון המשימות החדש בווינדוז 11 / צילום: Shutterstock

פיצ'ר נוסף שחובה להכיר הוא פיצ'ר הפוקוס. מיקרוסופט רוצה לסייע למשתמשים לעבוד ביעילות, ולכן היא מאפשרת לבלום אפליקציות והתראות שעלולות להסיט את תשומת הלב. בהגדרות בוחרים בפוקוס (Focus assist), ובחלון שנפתח ניתן לקבוע שרק אפליקציות שנמצאות בעדיפות גבוהה יוכלו לשגר התראות או שרק תזכורות יעברו, אפשר לקבוע שלבים אוטומטיים כמו זמנים ספציפיים, למשל בעת משחק, ועוד.

חיבוריות: בין הסמארטפון למחשב

מיקרוסופט השיקה פיצ'רים נרחבים לחיבור בין הסמארטפון למחשב. הראשון מביניהם הוא Microsoft Phone Link, שבהתחלה הושק רק לאנדרואיד, אך החברה הודיעה בבלוג פוסט שלה שגם אייפוניסטים יכולים לעשות זאת. כל שיש לעשות הוא להוריד את Link to Windows בנייד, ולקבל את כל הפיצ'רים שיש שם - ביצוע שיחות, הודעות והתראות.

פיצ'ר נוסף של חיבוריות טובה קשור דווקא לאינטרנט. עד כה, כשמשתמש חיפש בשורת החיפוש ב"התחל", הוא קיבל תוצאות מתוך המחשב. כעת, התוצאות מותאמות אישית מהקבצים, התמונות, אנשי הקשר, האימיילים ואפילו תוצאות מהאינטרנט.

עליית המדרגה: AI ואיכות הסביבה

מה מצופה בהמשך? הבינה המלאכותית היוצרת משגעת את התעשייה הטכנולוגית, וגם את העולם. מיקרוסופט הודיעה כי תשלב את היכולות של OpenAI גם במערכת ההפעלה שלה, וקוראת תיגר על אפל.

מה בעצם היא מתכננת לעשות? המטרה שלה מיקרוסופט היא לשלב את יכולות Chat-GPT בתיבת החיפוש שלה במערכת ההפעלה. כפי שהמערכת הוטעמה בבינג ובדפדפן אדג', היא תשולב יותר ויותר במערכת ההפעלה.

בנוסף, מיקרוסופט הכניסה פיצ'ר של איכות הסביבה ואנרגיה ירוקה, על מנת לעזור לאנשים לבחור בפעולות שיפחיתו את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. בווינדוס 11, בהגדרות, יש אזור מיוחד שמוקדש לאיכות הסביבה, שבו ניתן להגדיר את בהירות המשחק לאפקטיביות אנרגטית, לכבות את המסך אוטומטית אחרי 3 דקות, לעצור פעילות usb שמחובר אם המסך כבוי ועוד. מדובר בפעולות שלפי מיקרוסופט, מסייעות הן למחשב האישי והן לסביבה.

שדרוגים נוספים: ריבוי שולחנות עבודה

אחד הפיצ'רים שמיקרוסופט הכניסה בעבר היה שולחנות עבודה מרובים, שאפשרו לעבוד עם מספר סביבות עבודה שונות, ולעבור ביניהן לפי הצורך. כעת היא הופכת אותו לאייקון קבוע בשורת המשימות, ואף מאפשרת שימוש בטפטים שונים בכל שולחן עבודה, מה שמסייע לזהות במהירות באיזה שולחן עבודה אתם נמצאים, ולעבור בין השולחנות בקלות רבה יותר.

כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על הקליק הימני בעכבר על שולחן העבודה, לבחור "התאמה אישית", ותחת הלשונית רקע לבחור טפט אחר.

פיצ'ר נוסף נוגע להיסטוריית ההעתקות הישנות. בעבר, אם העתקתם טקסט או תמונה, ולאחר מכן העתקתם משהו אחר - איבדתם את ההעתקה הראשונה. כעת מיקרוסופט מאפשרת לשמור הדבקות חוזרות. איך עושים את זה? לוחצים על מקש ה־Windows ביחד עם האות V - ונפתח חלון המראה כל מה שנמצא בלוח ההעתקות. הרציונל

מיקרוסופט מנסה להקל על חיי המשתמשים, להיות עדכנית עם שימושי AI ולקשר טוב יותר בין המחשב האישי למכשיר הסמארטפון
שימו לב

אם אתם מרגישים שאתם מוצפים גירויים, פיצ'ר הפוקוס מאפשר לכם לבלום אפליקציות והתראות מתוכנות שתבחרו

המתחרה העיקרית: MacOS Ventura של אפל

חלק מהפיצ'רים של MacOS Ventura דומים לאלה של ווינדוז ואת חלקם אין לה, אבל יש לה גם הצעות משלה. ראשית, חיבוריות הרבה יותר טבעית עם האייפון והמכשירים האחרים מאותו בית. שיחות טלפון שמגיעות ישירות למחשב, שימוש בשעון החכם כדי לפתוח את המחשב הנייד ועוד. לצד זאת, אפל השיקה פיצ'ר שמאפשר להזיז את העכבר מה־Mac ל־iPad, כדי ליצור חוויה יותר מלאה ומחוברת.

פיצ'ר נוסף הוא Share Play, שמאפשר למשתמשים שנמצאים בשיחת פייס טיים לצפות בסרט, לשמוע מוזיקה או לעשות ספורט יחד בתוך השיחה, בסנכרון מלא. לצד זאת, אפל מאפשרת להשתמש באייפון עצמו כמצלמת רשת, ולהחליף את המצלמה המובנית במחשב, שהיא לרוב פחות טובה.