תערוכה מציורי גבריאל קלזמר שכדאי לראות ופסטיבל למוזיקה קלאסית ששווה ללכת אליו

בגלריה "גבעון" בתל אביב נפתחה תערוכה של האמן הוותיק גבריאל קלזמר • היא כוללת 20 ציורים, חדשים לצד ישנים, שנוצרו בין השנים 1983-2023 • קלזמר, מהאמנים הבולטים שצמחו בישראל בשנות השבעים, הציג בתערוכות רבות בארץ ובעולם • בשבוע הבא יפתח בתל אביב פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה עם מוזיקאים מישראל ומחו"ל, ב-22 מופעים במגוון סגנונות מוזיקליים: קלאסית, עולם, עתיקה, בת זמננו, ופלמנקו

אנסמבל ''תום בויז'' בפסטיבל פליציה בלומנטל / צילום: מיכאל פאביה
אנסמבל ''תום בויז'' בפסטיבל פליציה בלומנטל / צילום: מיכאל פאביה

אירוע

פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה

מתי: 8-13.5
היכן: מוזיאון תל אביב לאמנות
כתובת: שד' שאול המלך 27, ת״א
טלפון: 03-6201185
טווח מחירים: 80-150 שקלים
רכישת כרטיסים ומועדי מופעים: fbmc.co.il

ב־8 במאי יתחיל בתל אביב פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה, שמתקיים השנה בפעם ה־25. במהלך השנים הפסטיבל מיצב את עצמו כאירוע מוזיקלי איכותי מאוד, והוא מושך מוזיקאים מעולים מהארץ ומחו"ל. כתמיד, יציע הפסטיבל מופעים במגוון סגנונות מוזיקליים: קלאסית, עולם, עתיקה, בת זמננו, פלמנקו, וכן שילובים בין מוזיקה לווידאו ארט ולאמנויות נוספות.

האורחים הבינלאומיים בפסטיבל

הפסטיבל יימשך השנה שישה ימים, במהלכם יתקיימו 22 מופעים. הקונצרט הבולט ביותר הוא של הרכב הבארוק הצרפתי Les Talens Lyrique ("הכשרונות הליריים"), בניצוחו של כריסטוף רוסה (Rousset). זהו אחד מהרכבי הבארוק הידועים בעולם, והופעתו בארץ מעוררת ציפיות גבוהות. ההרכב יבצע מוזיקה צרפתית ואיטלקית מתקופת הבארוק, עם זמרת המצו־סופרן ז'ולייט מאי (שבת, 13.5, בשעה 21:00).

מופע מסקרן נוסף מחו"ל הוא Late Junctions, המגיע מליטא. מופע זה יציג שמונה זמרות וזמרים ושלוש נגניות קנקלס (kanklės), כלי פריטה עממי ליטאי. חברי ההרכב יבצעו יצירות מימי הביניים, אריות מתקופת הבארוק, ויצירות של מלחינים מהמאה העשרים ובני זמננו (רביעי, 10.5, בשעה 21:00).

ההרכבים הישראליים בפסטיבל

כתמיד, תופיע בפסטיבל שורה ארוכה של הרכבים ישראליים. ביניהם: אנסמבל "תום בויז" שיעלה מופע קברט עם הזמרת תום כהן, "אנסמבל נארי" שיבצע מוזיקה איטלקית מהבארוק המוקדם, מקהלת "צעירי מורן" במופע משירי נורית הירש, תזמורת הג'אז הישראלית, רביעיית הסקסופונים של תל־אביב, אנסמבל המיתרים "עיר לבנה" שישתתף במופע פלמנקו לצד נגנים נוספים ורקדנית, אנסמבל המוזיקה המודרנית "מיתר", תזמורת הרחוב הירושלמית ועוד.

תכנית הפסטיבל מציעה גם קונצרטים מעניינים שבמרכזם הפסנתר. אחד המסקרנים שבהם הוא בהשתתפות הפסנתרן רוברט מרקהם, שינגן יצירות מאת פרנץ קסאפר מוצרט - בנו של וולפגנג אמדיאוס המפורסם. בקונצרטים אחרים בפסטיבל יופיעו הפסנתרנים הישראלים המעולים ויקטור סטניסלבסקי, דניאל גורטלר ורפאל סקורקה.

אירוע הפתיחה של הפסטיבל

להמלצה מיוחדת זוכה אירוע הפתיחה של הפסטיבל, שיתקיים בלובי הגדול של מוזיאון תל אביב. באירוע, בניצוחה של נעמה נצרתי, ישתתפו למעלה מ־620 זמרים שחברים ב־23 מקהלות ילדים, בני נוער, בוגרים וקשישים. הם יחברו לשירת א־קפלה (שירה ללא ליווי כלי), שתמלא את המבואה בשירה רב־דורית. התכנית כוללת יצירות מאת לאונרד ברנשטיין, פרנץ שוברט, הנרי פרסל, מתי כספי, יונתן רכטר וסשה ארגוב (יום שני, 8.5, בשעה 18:30). מומלץ בחום.

תערוכה

גבריאל קלזמר
עבודות: 1983-2023

היכן: גלריה גבעון לאמנות
כתובת: גורדון 35, תל אביב
טלפון: 03-5225427
ימים ושעות פעילות: ב'-ה': 11:00-18:00, שישי ושבת: 11:00-14:00
תאריך נעילה: 29.4

בגלריה "גבעון" בתל אביב נפתחה בחודש שעבר תערוכה בעלת אופי רטרוספקטיבי של האמן גבריאל קלזמר, הכוללת 20 ציורים, חדשים לצד ישנים, שנוצרו בין השנים 1983-2023. הציורים מופשטים ומינימליים: בסדרה אחת, למשל, מצוירים באמצעות גרפיט מעין סלילים על רקע אקרילי בצבעים שונים; בסדרה אחרת הצבע נערם במשיכות, כתם על כתם, כך שהוא מזכיר הדפס; בחלק מהציורים נדמה שהצבע מתאר שקיעה או זריחה.

בקומה השנייה של הגלריה תלוי ציור, הבולט על פני השאר, ובמרכזו מוטיב צבעוני, המבוסס על קווים המרוחים על שטח הבד מצד לצד. טכניקת הציור, כמו ברבות מעבודותיו של קלזמר, אפופת מסתורין. נראה שהציור נעשה באמצעות מכונה, ללא מגע יד אדם. למרות זאת, יש בו רגישות גדולה.


קלזמר נולד בירושלים בשנת 1950. ב־1973 הוא סיים את לימודי אמנות ב"בצלאל". בסוף שנות השמונים עבר ללונדון, בה הוא חי מאז ובה גם למד בקולג' המלכותי לאמנות. לאורך השנים הציג בתערוכות רבות, בין השאר במוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון תל אביב, מוזיאון הרצליה, המוזיאון היהודי בניו יורק, בגלריה סרפנטיין בלונדון ובביאנלה לאמנות בסאו פאולו. הוא זכה בפרס שר החינוך והתרבות ב־1989 ובפרס סנדברג לאמן ישראלי ב־1990.

מתוך התערוכה: גבריאל קלזמר, ללא כותרת, 2022 / צילום: באדיבות גלריה גבעון
 מתוך התערוכה: גבריאל קלזמר, ללא כותרת, 2022 / צילום: באדיבות גלריה גבעון

עבודותיו של קלזמר כלולות באוספים פרטיים ובאוספי מוזיאונים, בין השאר של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל בירושלים. מחירי עבודותיו המוצגות כעת בתערוכה בגלריה גבעון: 1,500 דולר (ציורים קטנים), ובין 16,000 ל־22,000 דולר (שאר הציורים).