אמנון שעשוע: "חייבים להקפיד על הפרדת רשויות וכיבוד מוסדות המדינה"

מנכ״ל ומייסד מובילאיי התבטא היום עם קבלת פרס ישראל למפעל חיים בנוכחות ראש הממשלה בנושא הרפורמה המשפטית ואמר בין היתר כי "אנחנו חייבים לשלב כוחות ולפתור את המשבר תוך שמירה קפדנית על עיקרון הפרדת הרשויות וכיבוד מוסדות המדינה כולם: הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת, כדי שלא נאבד את כל מה שהשגנו" • עוד התבטא גם בנושא הבינה המלאכותית היוצרת, שצפויה לפגוע במקצועות רבים ולשנות תעשיות באופן מהותי

אמנון שעשוע / צילום: מובילאיי
אמנון שעשוע / צילום: מובילאיי

מנכ"ל ומייסד מובילאיי אמנון שעשוע התבטא בחודשים האחרונים מספר פעמים ברשתות החברתיות בנושא המהפכה המשפטית שמובילה הממשלה, אך היום (ד') עשה זאת בקולו שלו, ובנוכחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם קבלת פרס ישראל למפעל חיים מוקדם יותר קרא שעשוע בנאומו כי "אנחנו חייבים לשלב כוחות ולפתור את המשבר תוך שמירה קפדנית על עיקרון הפרדת הרשויות וכיבוד מוסדות המדינה כולם: הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת", אמר. "זאת כדי שלא נאבד את כל מה שהשגנו. אם לא נשכיל לעשות זאת, גם ניסים לא יעזרו".

פרופ' שעשוע נמנה על קבוצת בכירי הענף ההייטק בישראל שלא הצטרפו לקבוצת המחאה נגד יוזמת החקיקה - לצד מנכ"ל צ''קפוינט גיל שויד ומייסד פאלו אלטו נטוורקס ניר צוק. ההתבטאויות הרשמיות שלו עד כה נותרו מעורפלות וכלליות. "נדמה שרבים מסכימים שנדרשת רפורמה משפטית בישראל", כתב בחודש פברואר ברשומה בלינקדאין הוסיף: "אבל איך נכון לבצע רפורמה במדינה מורכבת כמו שלנו? כשאתה מוביל חשוב להיות זהיר, מחיר הטעות ביישום רפורמה בלתי זהירה גדול מדי. אל תמהרו. עצרו. קחו את הזמן לחשוב, להתלבט, להתייעץ, לבחון את ההשלכות בלב פתוח ונפש חפצה".

כזכור, לפני כחודש נאלץ לפרסם הבהרה לאחר שהתבטא באופן חמור במסגרת דיון שנערך על שמירת פרטי משתמשים בשרתים בישראל. "מובילאיי לא שקלה ולא שוקלת לצאת מישראל", מסרה החברה לאחר שהודלפו לחדשות 12 פרטי השיחה בה אמר שעשוע כי מובילאיי תאלץ להוציא יותר פעיליות אל מחוץ לישראל בעקבות הדרישה של האיחוד האירופי לשמור פרטי משתמשים במדינות המוכרות כדמוקרטיות.

עוד קודם לכן נאלץ לפרסם הבהרה בעקבות הרצאה שנערכה בחברה בנושא הרפורמה המשפטית ביוזמת אחד העובדים: "אני מקפיד לא להביע עמדות פוליטיות למרות הלחצים עלי לעשות זאת, מתוך הבנה שאני מייצג את כולכם. עובדי החברה מייצגים את כל הרבדים של עם ישראל - ייצוג בהחלט מרשים. אני מבין שההרצאה גרמה לתחושת חוסר נוחות בקרב חלק מן העובדים שהשתתפו בה או שמעו עליה, אני מצר על כך ומכיר בכך שהיתה כאן טעות בשיקול הדעת - בעיקר שלי - כאשר אישרנו את ההרצאה", כתב.

שעשוע התבטא גם בנושא הבינה המלאכותית היוצרת, שצפויה גם לפגוע במקצועות רבים ולשנות תעשיות באופן מהותי. אחת מחברות הפורטפוליו שלו, AI21, פיתחה מודל שפה טבעי המספק לאמזון יכולות שפה המקבילות לאלה שמספקת OpenAI למיקרוסופט. "העולם נע במהירות קדימה ולנו אין זמן להתמהמה. אנחנו חיים בתקופה שבה התמורות הטכנולוגיות מתרחשות במהירות אדירה. טכנולוגיות המחשוב בדרכן לחצות סף קריטי לאנושות; המחשבים הופכים למכונות שיכולות להיות שותפות חשיבה לבני האדם. מדינות וחברות שלא ישכילו להבין את גודל המהפכה בזמן תישארנה מאחור ותספקנה את חוטבי העצים ושואבי המים של אלה שהשכילו להבין את גודל השעה".