אחרי שנפלה ב-85% מהשיא: חברת הביומד קיבלה אישור FDA למוצר רנטגן וזינקה בוול סטריט

ננוקס קיבלה אישור למוצר הרנטגן המתקדם ועלתה במסחר בנאסד"ק לשווי של כ-570 מיליון דולר, כשנתיים לאחר שנסחרה לפי שווי של 3.5 מיליארד • ב-2022 רשמה החברה הישראלית הכנסות של כ-8.6 מיליון דולר, בעיקר ממוצרי חברת זברה מדיקל שרכשה

מכשיר הרנטגן הנייד של ננוקס / צילום: אתר החברה
מכשיר הרנטגן הנייד של ננוקס / צילום: אתר החברה

חברת ננוקס  הודיעה היום (ב') על קבלת אישור שיווק מה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, למכשיר הרנטגן שלה, שאמור לספק חלופה זולה, ניידת ודלת קרינה למכשירי רנטגן קיימים. ננוקס כבר קיבלה בעבר אישור למכשיר רנטגן, כזה שהקרינה בו מגיעה ממקור אחד בלבד, והוא היה מעין הוכחת היתכנות לטכנולוגיה של החברה ולא שווק בהרחבה. המוצר שהיא מתכוונת לשווק בכל הכח הוא המוצר הנוכחי, בו הקרינה מגיעה מכמה מקורות בו זמנית.

ננוקס הונפקה בנאסד"ק באוגוסט 2020, וגייסה 165.2 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, בהנפקה שהובילה חברת a-Labs, המנוהלת על ידי יוצאי חברת אמבלייז. הייתה זו ההנפקה הגדולה ביותר של חברת ביומד ישראלית צעירה בנאסד"ק. בשיאה נסחרה סביב שווי שוק של 3.5 מיליארד דולר, ובשעה זו - לאחר קפיצה של כמעט 70% במסחר - היא מגיעה לשווי של כ-560 מיליון דולר, כך שהיא עדיין רחוקה מהשיא.

ננוקס הציגה את המוצר שלה כמתאים הן לשוק האמריקאי והן למדינות עולם שלישי, שם היא הקדימה וחתמה על הסכמי הפצה, עוד לפני ההנפקה.

דו"חות אנליסטים שפורסמו בסמוך להנפקה חזו לחברה הכנסות משמעותיות כבר ב-2022. אופנהיימר העריכו כי תרשום הכנסה של 114 מיליון דולר, BMC ציפתה להכנסה של 128 מיליון דולר ב-2022.

בינתיים, ב-2022 האמיתית, רשמה החברה הכנסות של 8.1 מיליון דולר, אבל לא ממוצר הרנטגן. ננוקס ניצלה את הכסף שגייסה בבורסה כדי לרכוש את חברת זברה מדיקל, שפיתחה מערכות בינה מלאכותית לניתוח תמונות הדמיה. גם זברה נחשבה להבטחה מלהיבה, והמכירה שלה לננוקס ב-200 מיליון דולר, מהם 100 מיידית ועוד 100 כתלות בעמידה באבני דרך, הפתיעה לרעה את השוק. ההכנסות מן החברה נמוכות כנראה יחסית לציפיות גם של ננוקס עצמה, והיא מחקה ברבעון האחרון של 2022 בדו"חותיה 36 מיליון דולר משווי הרכישה.

המודל של ננוקס דורש איתנות פיננסית

כעת מגיעה ננוקס לרגע האמת שבו עליה להוכיח כי השוק מקבל את המוצר שלה כבעל יתרונות תחרותיים. השוק אליו היא נכנסת נשלט על ידי חברות ענק, כמו פיליפס, GE הלת'קר וסימנס. אגב, אחת החלוצות בתחום הייתה חברת אלסינט הישראלית,שלא שרדה את התחרות, אך על בסיסה קמה תעשיית ההדמיה המשגשגת בישראל.

שוק ההדמיה כפי שהוא היום הוא שוק של ציוד קפיטלי יקר, שמחייב את החברות גם להשקיע סכומים גבוהים בתמיכה במימון הרכישה עבור חלק מלקוחותיהן. המוצר של ננוקס אמנם זול יותר, אך גם ננוקס אמרה בעבר כי המודל שלה יהיה כרוך קודם כל בפריסת המערכות בקליניקות, ורק אחר כך גביית תשלום עבור שימוש, מודל שדורש איתנות פיננסית.

לננוקס 102.9 מיליון דולר בקופת המזומנים, ולאחרונה היא עברה תהליך רה-ארגון כדי להאריך ככל האפשר את התקופה בה תוכל לחיות על הסכום הזה. התקופה הנוכחית מורכבת לגיוס הון, וסביר להניח שיקח זמן עד שמאמצי השיווק של החברה יבשילו להכנסות משמעותיות, שכן השיווק של המוצר דורש חינוך שוק משמעותי.