באוצר נערכים למו"מ על שכר הרופאים: תוספות לעובדים חדשים וחוזים אישיים

הסכם השכר החדש צפוי להגדיל את שכר הרופאים, אבל באוצר שואפים לעלייה דיפרנציאלית • הסכם השכר האחרון שנחתם בין האוצר להסתדרות הרפואית על שכר הרופאים פג עוד בשנת 2019, ומאז חלה הקפאה של השכר במערכת

בניין משרד האוצר, נערכים למשא-ומתן עם הרופאים / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר, נערכים למשא-ומתן עם הרופאים / צילום: רפי קוץ

הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, פירסם היום (ד') את הדוח השנתי על הוצאות השכר במערכת הבריאות, שמתמקד השנה בבתי החולים הציבוריים. בבתי החולים עובדים 72 אלף איש, המשתכרים בממוצע כ-20.5 אלף שקל בחודש למשרה.

העשירון העליון של מקבלי השכר מקרב הרופאים בבתי החולים הרוויח קרוב ל-77 אלף שקל בחודש בשנת 2021, שבה עוסק הדוח. בפילוח לפי רופאים המשלבים עבודה בבית החולים עם עבודה בתאגידי בריאות או בתוכנית לקיצור תורים, שכר העשירון העליון מזנק ל-94 אלף שקל.

רשמית, הדוח מסכם את 2021, אבל בפועל הוא אקטואלי לשנים הקרובות. הסיבה היא שדוח האוצר משמש גם כמעיין הצהרת כוונות לקראת המשא-ומתן על שכר הרופאים, שצפוי להתחיל לתפוס תאוצה בשבועות הקרובים. זאת, במקביל למשא-ומתן מול האחיות, שנמצא כעת בעיצומו.

תוקפו של הסכם השכר האחרון שנחתם בין האוצר להסתדרות הרפואית על שכר הרופאים פג עוד בשנת 2019. מאז חלה הקפאה של השכר במערכת. כלומר, השכר הממוצע כמעט ולא השתנה, אף כי ברמה הפרטית, רופאים שהתקדמו זכו כמובן לשיפור בתנאי שכרם.

להעלות את שכר הרופאים הצעירים

הסכם השכר החדש צפוי להגדיל את שכר הרופאים, אבל באוצר שואפים לעלייה דיפרנציאלית. אחת המטרות המרכזיות היא צמצום פערי השכר בין הרופאים המתחילים לוותיקים. רופא מתחיל (אחרי סטאז') מרוויח פחות מ-15 אלף שקל בממוצע - בעוד שהרופאים הבכירים מרוויחים פי 5.2 יותר - פער השכר הגבוה ביותר מקרב כלל המקצועות בבתי החולים. לפי האוצר, השכר הגבוה בעשירונים הגבוהים מגיע מתוספות לוותק בדרגות גבוהות, תוספות לתפקידי ניהול, תורנויות ועוד.

לכן, באוצר מבקשים להעלות את שכר הרופאים הצעירים בשיעור גבוה יותר לעומת הוותיקים. גישה דומה נקט אגף השכר בשנה שעברה במשא-ומתן מול הסתדרות המורים. במקרה ההוא, הסתדרות המורים התנגדה ודאגה לשיפור שכר משמעותי יותר לעובדים הוותיקים, גם על חשבון הצעירים. באוצר מעריכים שגם במשא-ומתן מול הרופאים, נציגיהם ידחפו לקדם בראש ובראשונה את תנאי הרופאים הוותיקים, שמקורבים יותר להסתדרות הרפואית.

באגף שכר מקדמים דיפרנציאציה בתוספות השכר, ולא רק בין הרופאים החדשים לוותיקים, אלא גם בין התמחויות רפואה שונות. ישנן מקצועות רפואה שמצויים במחסור חמור יותר לעומת אחרים, כמו למשל רופאים מרדימים וגניקולוגים, ובאוצר היו רוצים לעודד את הסטודנטים לרפואה לפנות להתמחויות אלה, באמצעות אופק שכר גבוה יותר. כיום כבר קיימת רשימה של התמחויות המזכות בתוספת שכר, אלא שהיא מבוססת על מנגנון ארכאי בן עשרות שנים שלא ניתן לעדכן אותו בצורה יעילה. על כן, באוצר רוצים לאפשר למנהלי בתי החולים לגייס רופאים בחוזים אישיים, שיאפשרו גמישות בגובה השכר המוצע, בהתאם לביקוש ולכישורים של הרופא.