הפד מעלה את הריבית ב-0.25% ורומז: זו עשויה להיות הפעם האחרונה

בהודעה שהוציא הבנק עם העלאת הריבית נכתב כי "הפעילות הכלכלית התרחבה באופן מתון ברבעון הראשון של השנה, כאשר האבטלה נשארה נמוכה והאינפלציה גבוהה" • שיעור הריבית עלה ל-5%-5.25% - רמה שבה לא הייתה מאז שנת 2006, שנתיים טרם משבר האשראי העולמי ב-2008

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon

חברי הבנק המרכזי בארה״ב החליטו, כצפוי, על העלאת ריבית נוספת של 0.25% בארה"ב.

זו העלאת הריבית העשירית ברציפות בארה"ב. שיעור הריבית עולה ל-5%-5.25% - רמה שבה לא הייתה מאז שנת 2006, שנתיים טרם משבר האשראי העולמי ב-2008.

הטלטלה בשווקים מאיימת על בנק נוסף שחביב על ההייטקיסטים
המתחרה הגדולה של אנבידיה פרסמה דוחות מאכזבים. מה צפויות להיות ההשלכות על שוק השבבים? | ניתוח 

במסגרת ההודעה אף רמזו חברי הפד כי זו עשויה להיות ההעלאה האחרונה בסבב הנוכחי.

בהודעה שהוציא הבנק עם העלאת הריבית נכתב כי "הפעילות הכלכלית התרחבה באופן מתון ברבעון הראשון של השנה, כאשר האבטלה נשארה נמוכה והאינפלציה גבוהה״.

עוד נכתב כי המערכת הבנקאית הינה יציבה ועמידה, אך הידוק תנאי האשראי למשקי הבית ולעסקים יכבידו על תעסוקה ואינפלציה והאפקט של כך עדיין לא ברור.

כחצי שעה לאחר החלטת הריבית החל נאומו של יו״ר הפד ג'רום פאוול.

בפתח דבריו התייחס פאוול למשבר בענף הבנקאות שמכביד בעיקר על הבנקים האזוריים. לדבריו, המצב מתחיל להשתפר והבנק המרכזי יבצע בקרה על המערכת באופן שוטף.

פאוול התייחס למערכת הבנקאית, וקבע כי מאז מרץ המערכת הבנקאית הינה יציבה וחזקה והפד ידאג לבדוק את המערכת שוב.

בנוסף, הדגיש פאוול את המחויבות לתעסוקה מלאה וליציבות מחירים, והוסיף כי חברי הפד מודעים לקשיים שהעלאות הריבית גורמות לאזרחי ארה"ב.

לדברי פאוול, ״שוק התעסוקה נשאר הדוק מאוד, שיעור האבטלה נותר נמוך מאוד, אך עם זאת נראה כי הביקוש וההיצע מגיעים לאיזון. מספר המשרות הפנויות יורד״.

בנוגע לעתיד, אמר פאוול כי הורדת האינפלציה היא עדיין המטרה העיקרית של בנק המרכזי, ויש עוד דרך ארוכה עד שנגיע למטרה - קצב אינפלציה של 2%.

פאוול אף לא שלל אפשרות של העלאת ריבית נוספת במקרה הצורך. לדבריו, "הוועדה המוניטרית תביא בחשבון את ההידוק המוניטרי ואת ההשפעות שלו. אנו נבחן את הנתונים מפגישה לפגישה ואנו מוכנים להמשיך את העלאות אם נראה שהנתונים דורשים זאת״.

עם זאת, התייחס פאוול גם לאפשרות שהייתה זו העלאת הריבית האחרונה. ״לא החלטנו על עצירת הריבית, אבל הוצאנו מההודעה משפט לפיו אנו צופים עוד העלאות. נבחן את המצב בכל ישיבה לפי הנתונים״, אמר.

פאוול הדגיש את החשיבות של תשומת הלב על המערכת הבנקאית בכלל ובפרט על הבנקים הקטנים ואמר כי "רגולציה ופיקוח הדוקים יותר נצרכים כשמדובר בבנקים מסוג זה (בנקים קטנים כדוגמת פירסט ריפאבליק שנמכר - א.כ)".

באופן מפתיע, העלאת הריבית של הפד גוררת ירידות במדדי הבורסה בארה"ב. למרות העלייה שהייתה לפי תחזית הכלכלנים בשוק. מדד הנאסד"ק יורד ב0.3%, S&P 500 יורד בכחצי אחוז והדאו ג'ונס יורד בכמעט 0.7%.

זאת ככל הנראה בשל העובדה שפאוול הדגיש במהלך מסיבת העיתונאים שהוא לא שולל כלל המשך עליות ריבית בעתיד והועדה בראשותו תבחן בכל התכנסות את הנתונים ותפעל לפיהם.

מודי שפריר, אסטרטג שווקים ראשי בבנק הפועלים, מוסיף כי ״הפד ציין בנימה ניצית את המשך לחצי האינפלציה, אך במקביל הדגיש כי ההרעה בתנאי האשראי צפויה להעיב על הכלכלה״.