שוק העבודה האמריקאי רותח: באפריל נוספו 253 אלף משרות חדשות - הרבה מעל הצפי

מנתוני התעסוקה בארה"ב עולה כי שיעור האבטלה ירד בחודש אפריל ועמד על 3.4% לעומת צפי של 3.6% • בחודש אפריל נוספו 253 אלף משרות חדשות לעומת 236 אלף משרות בחודש שעבר • בנאום שנשא יו"ר הפד לאחר העלאת הריבית ביום רביעי הוא הדגיש כי הנתונים מעתה והלאה יהיו חשובים יותר מהרגיל ובהתאם להם יוחלט על העלאות נוספות

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon

לשכת העבודה של ארה"ב פרסמה את נתוני התעסוקה, לפיהם עולה כי שיעור האבטלה ירד בחודש אפריל ועמד על 3.4% לעומת צפי של 3.6%. יתרה מכך, בחודש אפריל נוספו 253 אלף משרות חדשות לעומת 236 אלף משרות בחודש שעבר, בעוד הצפי בשווקים ציפה לכ-180 אלף משרות חדשות.

השכר לשעה, לפי הלשכה, עלה ב-0.5% בחודש אפריל, מעל לתחזיות האנליסטים ויותר מהחודש שעבר, אז עלה ב-0.3% בלבד. הנתונים מעידים על מצב שוק העבודה של ארה"ב בהתאם להם הפד יכול להבין האם קיימים לחצי שכר בשוק התורמים להגדלת האינפלציה.

הנתונים הללו מגיעים לאחר החלטת הוועדה המוניטרית של הפידרל ריזרב על העלאה נוספת בריבית בארה"ב. הפד החליט על העלאה נוספת של רבע אחוז, העלאה עשירית ברציפות. שיעור הריבית במשק האמריקאי עומד כעת על טווח 5%-5.25%.

לאחר שבחודש מרץ האבטלה בארה"ב עמדה על 3.5% והצביעה על שוק עבודה הדוק, נראה כי גם כעת, נתוני חודש אפריל מצביעים על שוק עבודה הדוק במיוחד. עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית הסביר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שאכן שוק העבודה נותר הדוק מאוד אך בעקבות עליות הריבית שביצע הפד מתחילים לראות, לאט, את השוק מצטנן. פאוול הסביר שהביקוש וההיצע בשוק העבודה מתאזנים, עקב מספר המשרות הפנויות שירדו ברבעון הראשון של השנה.

פאוול הדגיש בנאומו ביום רביעי שהנתונים מעתה והלאה יהיו חשובים יותר מהרגיל. כאשר יו"ר הפד סירב להגיד האם הבנק המרכזי סיים את העלאות הריבית במשק, הוא הדגיש שהועדה המונטירית בראשותו תבחן בכל מפגש את נתוני המשק ורק בהתאם להם תחליט על עליות נוספות. ההדגש שהחלטות מעתה יהיו 'מוכוונות נתונים' מעלות את תשומת הלב סביב הנתונים המתפרסמים היום, כאשר האינפלציה בארה"ב תתפרסם כבר בשבוע הבא.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים, מוסר לגלובס כי "נתוני שוק התעסוקה המתפרסמים כעת מציגים עלייה חדה ברמת השכר וירידה בשיעור האבטלה". זאת בעקבות נתוני הדו"ח המפתיעים.

שפריר מדגיש שהנתונים אינם תומכים בהורדת הריבית בארה"ב בזמן הקרוב. "טרם הפרסום היה צפי בשוק בסבירות של 50% להורדת הריבית כבר בחודש יולי", הוא אומר. מצב זה השתנה כאמור לאחר פרסום הנתונים המצביעים על שוק עבודה שנותר הדוק מאוד.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק הפועלים בוחן נקודה אחרת: "עליית השכר המהירה הינה אחת הסיבות לעליית האינפלציה ודביקותה ולכן מקשה על הבנק הפדראלי לבלום את העלאת הריבית".

מנחם מסביר שבעקבות התייחסותו של הנגיד האמריקאי פאוול לכך שהפעם האטה כלכלית תלווה בתעסוקה עוצמתית. "מסיבה זו אנו עדים לקפיצה של תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארצות הברית, בדגש על איגרות החוב הקשורות להחלטות הריבית הקרובות של הפד".

מנחם מסכם כי "דוח התעסוקה ככלל לא חזק מספיק כדי להבטיח העלאת ריבית נוספת בחודש הבא, אך ודאי לא ניתן לשלול לחלוטין מהלך כזה לנוכח הנתונים".