משקיעי אנג'ל לא מתרגשים מהחרם החרדי - וזו הסיבה

בחברה החרדית הכריזו על חרם על מוצרי מאפיות אנג'ל לאחר שהיו"ר הטרי של החברה, השר לשעבר עמר בר-לב, השתתף בהפגנה ליד בית הרב אדלשטיין, ממנהיגי העדה בבני ברק • גם כשאינה מוחרמת, פעילות החברה בתחום המאפיות מתאפיינת בדרך-כלל בהפסדים, אז למה המניה עולה בבורסה בתל אביב?

עמר בר-לב / צילום: יואב דודקביץ', "ידיעות אחרונות"
עמר בר-לב / צילום: יואב דודקביץ', "ידיעות אחרונות"

היה מי שהעריכו כי הקריאות לחרם ברחוב החרדי על קבוצת מאפיות אנג'ל  הירושלמית יפגעו במניית החברה, אלא שזו נסחרת כעת בעלייה בבורסה.

נראה כי סיבה מרכזית לכך, לצד הסחירות הדלה במניה, היא שפעילות מוצרי המאפה "המוחרמים" של אנג'ל (בשמה המלא שלמה א. אנג'ל) אינה המקור המרכזי לשווי המאפייה הוותיקה (הללו הסבו לה בעיקר הפסדים בשנים האחרונות), אלא מימוש פעילות הנדל"ן שלה אשתקד, שמילאה את קופתה במזומנים. 

הג'וב החדש של השר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב: מה יהיה שכרו? 

המחאה של החרדים נגד אנג'ל הוכרזה לאחר שיו"ר החברה הטרי, עמר בר-לב, עד לאחרונה השר לביטחון הפנים בממשלת בנט-לפיד, צייץ בטוויטר על השתתפותו בהפגנה ליד ביתו של הרב גרשון אדלשטיין, ממנהיגי העדה בבני ברק. בעקבות כך פרצה מחאה חריפה וקריאה נרחבת שלא לקנות לחמים שמייצרת אנג'ל (במקביל עלו קריאות של מתנגדי החרם ברשת לרכוש מהלחמים כדי לתמוך במאפייה). 

בעל השליטה במאפייה הנסחרת בשווי של כ-200 מיליון שקל הוא ירון אנג'ל, המחזיק ב-22.6% ממניותיה. בעלי מניות גדולים נוספים הם יצרנית הקמח הפרטית שטיבל (24.3%), יגאל חיאט (11.7%) ורות מירון (6.8%). בקיץ 2021 מכרה אנג'ל קרקע שעליה בנוי מפעל החברה בירושלים, בתקופה של מחירי שיא לעסקאות נדל"ן באזורי הביקוש.

החברה נפרדה משטח של 19 דונם באזור התעשייה בגבעת שאול בכניסה לעיר, ומכרה אותו לקבוצת רוכשים שכללה את מור קופות גמל ושותפים נוספים. הרוכשים רוצים לנצל את המיקום האטרקטיבי של המקרקעין, סמוך לציר הרכבת הקלה והכניסה החדשה לבירה, כדי להקים שם מבני מגורים, מסחר ומרכזי תעסוקה.

עסקת נדל"ן שאפשרה לחלק דיבידנד ענק 

התמורה בעסקה עמדה על 400 מיליון שקל, והרווח שבו הכירה אנג'ל אשתקד, לאחר שהושלמה, עמד על 325 מיליון שקל. אותה עסקה הובילה את אנג'ל לרשום רווח נקי של כ-227 מיליון שקל ב-2022, ובעקבותיה החברה חילקה לבעלי המניות שלה דיבידנד ענק של כ-90 מיליון שקל, ועדיין נותרו בקופתה בסוף השנה שעברה כ-150 מיליון שקל במזומנים.

את שנת 2021, טרם מימוש הנדל"ן הרווחי, חתמה אנג'ל בהפסד של 3 מיליון שקל, וגם בשנה שקדמה לה (2020) נרשם הפסד של 4.3 מיליון שקל שהסבו מוצרי המאפה של החברה (שהיקף ההכנסות מהם עומד על יותר מ-400 מיליון שקל בשנה. למעשה, כשמסתכלים על העשור שהסתיים בשנת 2022, מלבד אותה שנה, סיכמה אנג'ל רק שנתיים אחרות ברווח נקי.

לפי שעה, החברה עצמה לא פרסמה דיווח חדש לבורסה, מאז שוועדת התגמול והדירקטוריון אישרו את תנאי העסקתו של בר-לב כיו"ר הדירקטוריון. מינויו של בר-לב נכנס לתוקף ב-23 באפריל, כאשר בגין העסקתו ישולם לו שכר שנתי של 120 אלף שקל, אשר ישולם בארבעה תשלומים רבעוניים.