מניות וויקס ופייבר נחתכו בחדות, וכעת הן מנסות להסביר למה הסיבה לא מוצדקת

בשל חשש משקיעים ממהפכת הבינה המלאכותית, מניותיהן של שורת חברות, בהן הישראליות וויקס ופייבר, צנחו בתוך שבוע בחדות • בתגובה פרסם מנכ"ל וויקס, אבישי אברהמי, פוסט בו טען כי לא צפויה פגיעה, וכי ה־AI לא מהווה תחליף לתוכנה • בינתיים המשקיעים לא משתכנעים

אבישי אברהמי, מייסד ומנכל וויקס / צילום: אלן צצקין
אבישי אברהמי, מייסד ומנכל וויקס / צילום: אלן צצקין

אבישי אברהמי מנכ"ל וויקס  נוטה לפנות לרשתות החברתיות בכל הזדמנות שבה שהוא מרגיש שהוא או החברה שהוא מנהל אינם מובנים כהלכה. לפני כשנה, כאשר החלו הפיטורים בהייטק הישראלי והתקשורת הכלכלית החלה לדווח על קיצוצים צפויים בחברה, טען אברהמי כי אין בכוונתו לפטר עובדים ופרסם בפייסבוק תמונה היתולית שלו במסיבת חברה שערך כשהוא נושא שלט: "קיצוצים! אין וויסקי, יש רק טקילה". מאז, פוטרו בחברה מעל ל-400 עובדים, מרביתם בארצות-הברית.

בסוף השבוע האחרון, לאחר ירידה של כ־11% במחיר המנייה של החברה בעקבות החשש של אנליסטים מהאתגר שמציבה הבינה המלאכותית היוצרת על שוק פיתוח אתרים, פנה אברהמי אל רשת לינקדאין. בפוסט ארוך הוא טען כי אינו רואה בבינה המלאכותית איום.

"לבינה המלאכותית יש ערך רב בבניית אתרים, אבל היא לא מהווה תחליף לתוכנה שמנהלת עבור בעלי עסקים את כלל הפעילות המקוונת שלהם", כתב אברהמי. "בינה מלאכותית היא הרבה יותר מטקסט ותמונה ותו לא. אתר אינטרנט הוא פלטפורמת תוכנה משולבת עם מיליוני שורות קוד ואבני בניין כמו ממשקי מכירות, ניהול פגישות, מכירת כרטיסים, בלוגים ועוד הרבה יותר מזה. כל זה צריך לעבוד יחד עם מסדי נתונים, שירותי האצת הגלישה (CDN), ניהול עסקאות, פרטיות ואבטחת מידע".

 

חברות הנתפסות כמאוימות, צנחו

בעקבות הפרסום אברהמי קטף תשואות מעובדים רבים, ביניהם גם כאלה שכבר עזבו את החברה. אך מעל כל אלה בלטה תגובתו של אחד הפרופסורים הבולטים לבינה מלאכותית באוניברסיטת סטנפורד, הישראלי יואב שוהם, מייסד חברת AI21, שמתחרה במודל השפה של OpenAI. "אינני בטוח לגבי כל ה"ההייפ" שמאחורי הבינה המלאכותית", כתב בציניות הפרופסור, שהחברה שהקים הצטרפה לאמזון במטרה להשיב מלחמה למיקרוסופט וגוגל עם מודל שפה משלה.

בפועל, וויקס מעולם לא ישבה בחיבוק ידיים בתחום זה. החברה השיקה כבר ב-2016 כלי מבוסס בינה מלאכותית תחת השם "ADI", המסייע למשתמש להאיץ פעולות שבעבר נעשו באופן ידני, ומאפשר לבנות אתרים באופן מותאם אישית לתשובות המשתמשים לשאלות שונות. בפברואר האחרון וויקס אף שילבה את מנוע עיבוד השפה של ChatGPT בממשק שלה.

אך לא רק מניית וויקס צנחה מאז תחילת החודש. יחד איתה נפלו חברות הנתפסות על ידי אנליסטים ומשקיעים כמאוימות על ידי הבינה המלאכותית. אחת מהן היא מתחרה של וויקס - סקוורספייס. גם פייבר  ואפוורק רשמו ירידות ניכרות. את יריית הפתיחה למגמה השלילית נתן פורטל הסטודנטים האמריקאי צ'ג (Chegg), שפרסם תחזית עגומה להכנסות ברבעון השני ותלה את האשמה ב־ChatGPT שמסייע ליותר ויותר סטודנטים, לטענתו, בשיעורי הבית.

מניית החברה שמסייעת לסטודנטים בהשכרת ספרי לימוד, שיעורים פרטיים, סיוע בשיעורי הבית, פתרון בעיות ולימוד שפה, התרסקה ביותר מ־ 43%. בשנות הקורונה, בהם היו הסטודנטים ספונים בבתיהם, נסחרה צ'ג בשווי של 12 מיליארד דולר. היום, היא נסחרת ב-1.2 מיליארד דולר בלבד. למעשה, עד כה צ'ג היא היחידה שהודתה בדיווח לבורסה ובשיחות המשקיעים שהיא מנהלת כי הבינה המלאכותית פוגעת בעסקיה. שאר החברות, כולל הישראליות הנסחרות בוול סטריט, מציינות זאת דווקא כחוזקה.

לצורך העניין, אפוורק (Upwork), פלטפורמת מסחר לפרילנסרים שמתחרה בפייבר הישראלית, ומנייתה התדרדרה ביותר מ־17% בימים האחרונים, רואה את הבינה המלאכותית כהזדמנות. "החיפושים לנותני שירותים בתחום עלו ב-600% ברבעון הראשון של השנה" אמר המנכ"ל היידן בראון בשיחת המשקיעים שנערכה בשבוע שעבר. "הוספנו לשוק שלנו מומחי שאילתות למנועי בינה מלאכותית והוספנו קטגוריות בתחום. אין לנו ספק שהיא תשמש כמכפיל כח לנותני השירותים ומנוע לחסכון עבור הלקוחות שלנו".

ההצהרות אופטימיות, הדוח פחות

יחד עם זאת, ולמרות ההצהרות האופטימיות, הדוח הרבעוני של אפוורק מנה כמה אזהרות מפני הסכנות העסקיות שטמונות בטכנולוגיה החדשה: "לקוחות עלולים להפחית או להפסיק את השימוש בפלטפורמה שלנו אם ניכשל במשיכת נותני שירות מוכשרים, או אם כלי בינה מלאכותית יוצרת יספקו תחליף מתאים למשימות המבוצעות כיום" נכתב בדוח.

לשפה הכפולה של אפוורק ולעובדה שהציגה צמיחה נמוכה בהכנסות הרבעוניות שלה, היתה השפעה גם על מנייתה של פייבר, שירדה ביותר מ־25%, על אף שתוצאותיה לרבעון הראשון צפויות להתפרסם רק בחמישי הקרוב. החברה השיקה בתחילת השנה עמוד מיוחד למקצועות הבינה המלאכותית. "פייבר לא צריכה לחלק למשתמשים כלים כמו מידג'רני או דאלי", אמר המנכ"ל דאז מיכה קאופמן לגלובס. "אנחנו נסייע לטאלנטים שיודעים לעושת את השימוש הכי טוב בהם להגיע לשוק".

חברות רבות נמצאות באי וודאות גדולה

"אפוורק טענו בשיחות המשקיעים שהבינה המלאכותית לא פוגעת בהם, אבל השוק לא האמין להם", אומר לגלובס שחר כהן, מייסד ושותף בקרן לוסיד קפיטל, ומציין כי סקירה של טריידרים מבנק אוף אמריקה שהתפרסמה בעקבות האזהרה של צ'ג הציתה סנטימנט שלילי בקרב המשקיעים. "הסקירה שנשלחה בדוא"ל חיזקה את הנרטיב שהאיום שגלום בבינה המלאכותית על ביצועי החברות הוא אמיתי. אחרי שהוכח ש־ChatGPT-4 (הגרסה האחרונה והמתקדמת, א.ג) יודעת לבנות אתר בלחיצת כפתור, הוצגו המניות של חברות כמו וויקס והמתחרה סקוורספייס ככאלה הנתונות לסיכון".

כמו כן, שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות טוען כי וויקס ופייבר נמצאות באי וודאות. "אנחנו לא יודעים עד כמה בעוד שנתיים או שלוש ישתפרו יכולות הבינה המלאכותית עד כדי כך שהן יפגעו בשימוש בשירותים שכאלה. אמנם החברות מאמצות את הטכנולוגיה הזו לעצמן ויודעות לשפר את השירותים שלהן באמצעותה, אבל זה לא אומר שאין מעליהן עננה של אי ודאות".

מנגד, יש חברות שמוכיחות כי בינה מלאכותית עשויה להיות גורם מחזק. פלטפורמת ניהול השיווק האבספוט (Hubspot) פיטרה 7% מכח העבודה שלה, ובמקביל מציעה ללקוחותיה, צ'אטבוט המסוגל לבצע מטלות שיווקיות רבות כמו שיחה עם לקוחות או חיבור דוא"ל. החברה דיווחה על עלייה של 27% במכירות ועלייה של 122% ברווחיות. מאז טיפסה ב־6% במחיר המנייה. "כאשר יצור תוכן הופך קל, וכאשר קיימת אינפלציה ביצורו, חברות שמתמחות בניהול השיווק ובאוטומציה נהנות מהמגמה", אומר כהן.