הבריחה של המשקיעים המוסדיים ממניות עשויה לתמוך במחיריהן

חשיפת הקרנות בוול סטריט למניות נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מ-2009 • אבל רבים רואים בכך סימן טוב, ונשענים על העצה המפורסמת של וורן באפט: "להיות תאבי-בצע כשהאחרים חוששים"

חשיפת הקרנות בוול סטריט למניות נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מ-2009 / אילוסטרציה: Shutterstock
חשיפת הקרנות בוול סטריט למניות נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מ-2009 / אילוסטרציה: Shutterstock

התחזית של המשקיעים קודרת בכל הנוגע למניות אמריקאיות. אנשים שאוהבים לחשוב הפוך מכולם אומרים שמבחינת השוק אלה חדשות טובות.

הטלטלות בתחום הבנקאות ציננו את ההתלהבות של מנהלי קרנות ממניות לשפל ב-2023, כך על פי הסקר החודשי החדש ביותר של בנק אוף אמריקה. הלחץ הזה מתווסף לחששות אחרים, כמו הימשכות האינפלציה, הריבית הגבוהה והאטת הכלכלה, שגרמו למנהלים לצמצם את החזקת המניות לרמות הנמוכות ביותר ביחס לאג"ח מאז 2009.

מחקר חדש חשף: לווים בחברה הערבית משלמים יותר ריבית
הרשות לניירות ערך בקיפאון כבר חודש: "לא היה מצב כזה מעולם"

משקיעים מוסדיים משכו סכום נטו של 333.9 מיליארד דולר ממניות ב-12 החודשים האחרונים, על פי S&P Global Market Intelligence, בזמן שמשקיעים פרטיים משכו עוד 28 מיליארד דולר. מיליארדים זרמו לאפיקים שווי מזומנים, והניעו את כלל הנכסים בשוקי הכסף לשיא של 5.3 טריליון דולר נכון ל-10 במאי, על פי Investment Company Institute.

מבחינת חלק מהאנשים, כל הקדרות והעצבות הזו נראות כמו סימן של תקווה. רבים בוול סטריט חשים שכל פעם שסנטימנט כלשהו מגיע לקצה זה או אחר, הגיעה העת לעשות ההיפך. וורן באפט באופן מפורסם ייעץ למשקיעים "להיות תאבי-בצע כשאחרים חוששים".

מדד S&P 500 ירד ב-0.3% בשבוע האחרון והתקדם אך מעט מאז סוף מרץ, כשהאט לאחר התחלה חזקה השנה הודות לחברות טכנולוגיה מצליחות, שעזרו להעלות אותו ב-7.4% מתחילת השנה. השבוע יזכו המשקיעים במבט רענן על בריאות הכלכלה, עם פרסום נתוני המכירות הקמעוניות באפריל ודוחות כספיים מהרשתות וולמרט, הום דיפו וטרגט.

הלחץ להחזיר את הסיכון לתיקים עלול לגדול

"הצד הטכני והצד של הסנטימנט במשוואה הם מבחינתנו מאוד בשוליים", אמר ג'ק ינאסייוויץ, אסטרטג תיקים מוביל ב-Natixis Investment Managers, חברה המנהלת נכסים בגובה 1.2 מיליארד דולר. "לא רק שזה מקטין את החסרונות, אבל אם מקבלים עוד חדשות טובות, זה יכול בקלות לסחוט את השוק כלפי מעלה".

בחירת מניות זהירה לא הציעה יתרונות רבים בתוך הטלטלות בשוק עד כה, וככל שמנהלי ההשקעות יפגרו מאחור, כך הם יהיו תחת לחץ גדול יותר להחזיר את הסיכונים לתיקי ההשקעות, אמר ינאסייוויץ. מנהלי קרנות אקטיביות הציגו ביצועים שפיגרו אחרי מדד S&P 500 השנה, ורק אחת מכל שלוש קרנות נאמנות גדולות, המנוהלות באופן אקטיבי, הצליחה להביס את הבנצ'מרקים שקבעו לעצמן ברבעון הראשון.

משקיעים פרטיים שותפים לדעה הדובית של המוסדיים, על פי הסקר השבועי הוותיק של האיגוד האמריקאי של משקיעים פרטיים. הסקר הראה ש-41% מהמשקיעים הפרטיים ציפו שמחירי המניות יירדו בששת החודשים הקרובים, לעומת שיא של 61% בספטמבר, לפני הריבאונד שהיה השנה, אבל גבוה מממוצע של 31%.

"כשהדוביות אוניברסלית, זה זמן לחפש הזדמנויות"

ננסי טנגלר, מנהלת השקעות ראשית ב-Laffer Tengler Investments, אמרה שהחברה הוסיפה עוד פוזיציות אקוויטי לעומת המצב הרגיל בשבועות האחרונים, בגלל שהמדדים האטו והגישות השתנו לרעה. לאחר שהחברה צמצמה פעולות מסחר מוצלחות מוקדם יותר השנה, והעבירה הקצאות מזומנים לכ-5% - גבוה מהרגיל - היא מחפשת רגעים של תנודתיות כדי להחזיר את הכסף הזה בחזרה למניות.

"יש לך את כל הכסף הזה בשוליים", אמרה טנגלר. "בראייה שלנו, כשדוביות היא אוניברסלית, זה תמיד זמן מעולה לחפש הזדמנויות, כך זה היה היסטורית".

אנליסטים ב-UBS Global Wealth Management מזהירים כבר שבועות ארוכים שהערכות המחיר של המניות נראות גבוהות והשווקים מהמרים על תוצאה ורודה מהצפוי לכלכלה.

עצם ההזהרה עשויה להציב תחתית מתחת לכל נפילה חדשה בשוק, אמר מארק הפלה, מנהל השקעות ראשי בזרוע ניהול ההון של UBS.

זרז אפשרי אחד לריבאונד: משקיעים שינסו להקדים את הפדרל ריזרב. לאחר שהפד הכריז בפגישת המדיניות של מאי על עוד העלאת ריבית בגובה רבע אחוז, יושב הראש ג'רום פאוול אותת שאולי הבנק המרכזי סיים את העלאות הריבית לעת עתה. סוחרים בחוזים עתידיים של שיעורי הריבית מהמרים על כך שהפד יתחיל לקצץ את הריבית שוב כבר בסתיו.

זה יכול לעודד סוחרים להיכנס לפני שיהיו קיצוצים בריבית, אמר. קיצוצי ריבית לרוב נראים כעידוד למניות, שמתחילות אז להיראות יותר אטרקטיביות מאיגרות חוב.

"נתונים על פוזיציות רומזים שיש הרבה כסף שמחכה להיכנס בחזרה לאקוויטי", אמר הפלה. "האפשרות הזו יכולה להטות משקיעים להקדים במקום לאחר בכניסה לסיכון, עם נסיגה משמעותית באקוויטי כאיתות לקנות אפילו לפני הורדת הריבית הראשונה. הרצון של משקיעים להקדים את קיצוצי הריבית של הפד עשוי למנוע מאקוויטי מלרדת בערך ביותר מ-10%".

ואלה שלא הפסיקו לקנות: קרנות הגידור

הפד בינתיים לא נתן אינדיקציה שבכוונתו להוריד את הריבית, ואם אכן יעשה זאת בקרוב, רבים מאמינים שזה יהיה בגלל המשך הטלטלות בתחום הבנקאות או בגלל מיתון פתאומי - שני דברים שיכולים בפני עצמם לפגוע במחירי מניות.

בפעם האחרונה שמנהלי קרנות היו בפוזיציה כל כך חיובית כלפי אג"ח, ב-2009, הריבית הייתה קרובה לאפס, כך שאג"ח נתנו מעט ריבית.

הראלי שהיה אחרי זה הוליד משפטים שנאמרו בוול סטריט, כמו זה ש"אין אלטרנטיבה" למניות אמריקאיות. היום, חשבונות חיסכון בתשואה גבוהה מספקים 4%.

קבוצה אחת שלא הפסיקה לקנות השנה: קרנות גידור.

אלה הגדילו את חשיפתם נטו למניות ב-30.8 מיליארד דולר מאז תחילת השנה, על פי S&P.

בכל זאת, יניאסייוויץ מנטיקסיס אומר שנראה שיש מעט אנשים בשוק המעוניינים להוסיף כרגע סיכונים. "הייתי בחוץ וחלקתי את דעתי האופטימית בפגישות עם לקוחות, ואני סופג על זה הרבה אש", אמר.