הממונים לשעבר על התחרות בפנייה לניר ברקת: הדחת מיכל כהן - פגיעה בעצמאות הרשות

הממונים לשעבר על התחרות פנו היום לשר הכלכלה ניר ברקת בדרישה שלא לפטר את הממונה על התחרות הנוכחית, עו"ד מיכל כהן: "אנו מתנגדים לכל ניסיון לפגוע בעצמאותה של רשות התחרות ובמעמדה החשוב כרשות מקצועית נקייה ממעורבות פוליטית" • לשכת ברקת בתגובה: "מכתב הזוי ולא ראוי"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הממונים לשעבר על התחרות פנו היום (ג') אל שר הכלכלה ניר ברקת בדרישה שלא לפטר את הממונה על התחרות הנוכחית, עו"ד מיכל כהן. "אנו הממונים לשעבר על התחרות פונים אליך מתוך דאגה עמוקה נוכח הודעתך אתמול בדבר כוונתך להביא לפיטורי הממונה על התחרות. אנו סבורים כי מהלך זה נעשה מתוך חוסר הבנה למעמדה ולתפקידה הייחודי של רשות התחרות ושל העומדת בראשה, ומתנגדים לו נחרצות".

הממונים החתומים הם עו"ד דודי תדמור העומד בראש משרד ארנון תדמור לוי, פרופ' דיויד גילה, עו"ד מיכל הלפרין, עו"ד דרור שטרום ועו"ד רונית קן. 

הדחה בסימן שאלה: ניר ברקת לא עדכן את היועמ"שית בניסיון לפטר את הממונה על התחרות. מה הוא מנסה להשיג? 
הממונה על התחרות מיכל כהן על הניסיון של ניר ברקת להדיחה: "אני ממשיכה כרגיל"

לדבריהם, "עצמאותם של הממונה על התחרות ושל רשות התחרות הם יסוד מהותי בכלכלת המדינה", ו"הממונה חייב להיות רחוק ומוגן מכל השפעה פוליטית ומכל מראית-עין שלה. החלטותיו נמדדות בטיבן ובעצמאותן - בשום אופן לא במידת המקובלות שלהן על הדרג הפוליטי. הממונה נותן דין וחשבון לבית המשפט על הכרעותיו".

הממונים לשעבר כותבים לברקת כי כמי שעסקו במשך שנים רבות בממשק שבין הממשלה לבין רשות התחרות, "אנו מתנגדים לכל ניסיון לשבש ולפגוע בעצמאותה של רשות התחרות ובמעמדה החשוב כרשות מקצועית נקייה ממעורבות פוליטית, מעמד שנבנה במשך שנים בעמל רב ובשום שכל על-ידי כנסת ישראל וממשלת ישראל בהחלטות וחקיקה". 

"חוסר אמון עמוק" 

אמש (ב') הודיע ברקת כי זימן את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, וביקש ממנה לסיים את תפקידה. כהן מכהנת כממונה על התחרות במשך כשנתיים והחלה את תפקידה כממלאת-מקום ברשות התחרות באוגוסט 2021.

בהודעת משרד הכלכלה נאמר כי "לאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו, כשהפערים המקצועיים הם רבים, וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר, ולנוכח הכשלים בתפקוד, ביקש השר ברקת מהממונה על התחרות מיכל כהן לסיים את תפקידה".

בהודעה צוין כי לעמדת ברקת, "העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית ונחרצת לטיפול בסוגיות הליבה של הרשות ובעיקר הגברת התחרות".

כהן הגיבה לכך במייל ששלחה לעובדי הרשות אמש, בו כתבה בין השאר כי היא "ממשיכה כרגיל", וכי "כולנו שותפים למאמץ להגן על התחרות ולהגביר את התחרות במשק. רשות תחרות עצמאית שאינה כפופה לשיקולים פוליטיים ולחצים של בעלי הון חיונית לשם שמירה על התחרות החופשית בישראל. יש לנו משימה קשה ומורכבת לפעול לטובת הציבור בישראל. לא כל החוכמה נמצאת אצלנו, ואנחנו תמיד שמחיים לשמוע דעות סותרות וביקורת בונה. עם זאת, לא נתפשר על עצמאות רשות התחרות".

"מכתב הזוי ולא ראוי" 

מלשכת שר הכלכלה ניר ברקת נמסר בתגובה למכתב הממונים לשעבר על התחרות:
"זהו מכתב הזוי ולא ראוי. החתומים עליו מגנים על חברתם שכשלה בתפקידה. במקום לנהוג בענייניות, הם נפלו לתוך המשחק הפוליטי.

"המכתב מוכיח עד כמה תאוות שלטון הפקידים וההידבקות לכיסא גוברת על טובת הציבור. השר ברקת ימשיך במהלכיו להילחם במונופולים ובקרטליזם, ולעצור את גל ההתייקרויות במשק. ביום שלישי הבא יציג השר ברקת את ארסנל המהלכים שלו במלחמה ביוקר המחיה.

"החתומים על המכתב מוזמנים ביום שלישי ללשכתו של השר ברקת, להצטרף אליה ולסייע לציבור הישראלי - ופחות לדאוג לג'וב של החברה שלהם. אגב, נזכיר לחתומים מטה שמינפו את תפקידם ברשות לטובת עשיית מיליונים במגזר הפרטי - השר ברקת עובד בשקל אחד לשנה.

"השר ברקת אינו לחיץ ואינו חושש מהתעמתות עם כל מונופול או גורם ריכוזי במשק, לא חייב דבר לאיש - הדבר היחיד שמנחה אותו זה האינטרס הציבורי".