ראש בראש: המספרים של שחקני ניהול הגמל אלטשולר שחם ומור

אלטשולר שחם, המתאושש בתשואות, הוא עדיין בית ההשקעות הגדול בישראל, למרות אובדן נכסי גמל שחתך בכ-40% את רווחיו • מור צומח וכבר מנהל נכסי גמל בהיקף של 42% משל אלטשולר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הפערים בין שני השחקנים הבולטים בשוק ניהול הגמל המקומי - אלטשולר שחם ומור - עדיין גדולים בכל פרמטר אפשרי, אך השוואה בין הדוחות הכספיים שהציגו שני הגופים לרבעון הראשון של השנה מראים כי הם הולכים ומצטמצמים. אלטושלר שחם הוא עדיין בית ההשקעות הגדול בישראל, וחולש כיום על יותר מ-20% משוק הגמל, אך המתחרה הקטן בהחלט מנצל את הפגיעה במוניטין שספג אלטשולר שחם, עקב תשואות החסר שליוו אותו תקופה ארוכה, כדי למשוך אליו עוד ועוד לקוחות, וכתוצאה מכך הוא גם מגדיל את היקף הנכסים והרווחיות.

כך, בעוד שאלטשולר שחם איבד ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ האחרון 31% מנכסי הגמל שלו, ובמספרים ירד מ-200 מיליארד שקל כמעט של נכסים מנוהלים ל-137 מיליארד שקל, במור הצליחו לגייס חלק ניכר מהלקוחות מאוכזבי אלטשולר שחם. כך, היקף נכסי הגמל של בית ההשקעות שמובילים אלי ויוסי לוי צמח בפרק זמן זה ב-63%, ליותר מ-57 מיליארד שקל. המשמעות היא שבעוד שבמרץ אשתקד מור ניהל כ-17% מסך הנכסים שניהל אז אלטשולר שחם, בסוף מרץ השנה הוא כבר מנהל נכסים בהיקף של 42% מנכסי המתחרה.

השינויים בהיקף הנכסים, אשר מעבר לגיוסים ועזיבת לקוחות הושפעו גם מירידת שווי בשל התשואות השליליות בשוקי ההון בשנת 2022, הביאו באופן מיידי לשינוי גם בהכנסות וברווחים של שני הגופים המתחרים. זאת מאחר שחברות הגמל והפנסיה נשענות על דמי ניהול שמשלמים הלקוחות. במור ההכנסות מדמי ניהול מנכסי גמל הסתכמו ברבעון ב-98.3 מיליון שקל, זינוק של 71% לעומת הרבעון הראשון אשתקד. באלטשולר שחם ההכנסות מדמי ניהול קופות גמל (ללא קופה מרכזית לפיצויים) עמדו על 231.7 מיליון שקל, ירידה של 32% לעומת הרבעון המקביל.

 

אלטשולר חזר להשקיע בדלקים פוסיליים

כתוצאה מכך, הרווח הנקי של אלטשולר שחם צנח בכ-40% ל-39.1 מיליון שקל, לעומת כ-66.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, במור עמד הרווח הנקי על 8.1 מיליון שקל, ביחס לכ-1.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (וכ-7.7 מיליון שקל בשנת 2022 כולה).

באלטשולר שחם, בהובלת גילעד אלטשולר, מאמינים כי הדרך לעצור את בריחת הלקוחות למתחרים היא בהמשך הצגת תשואות טובות ביחס לשוק, כפי שהציג בחודשים האחרונים, שהחזירו אותו שוב לחלק העליון של הטבלה. זאת בין היתר לאחר ששינה מדיניות באשר לתחום הדלקים הפוסיליים וחזר להשקיע בו, כך שהוא נהנה מהתשואות החיוביות שהשיג התחום לאחרונה.

ואכן, בחודש אפריל איבד אלטשולר שחם למתחרים "רק" 1.36 מיליארד שקל מכספי הגמל. זהו עדיין סכום לא מבוטל, אך מדובר בירידה בפדיונות, לעומת 2.2 מיליארד שקל שעברו למתחרים בחודש מרץ, ובוודאי לעומת יותר מ-5 מיליארד שקל שעברו בכל אחד מהחודשים יוני ויולי אשתקד, ובסך הכול מעל 42 מיליארד שקל בשנה האחרונה. הירידה השנתית נבעה מקיטון של 14% במספר עמיתי הגמל, מכ-3.5 מיליון במרץ אשתקד ל-3 מיליון כיום.

לעומת המגמות ההפוכות שאפיינו את הגמל, בעולמות הפנסיה התמונה עדיין חיובית לאלטשולר שחם.

מוסיף עמיתים לפנסיה ומחלק דיבידנדים

מור החל להפעיל קרן פנסיה לפני שנה לאחר שזכה במכרז קרנות ברירת המחדל של רשות שוק ההון, וזו הצטרפה לקרנות של אלטשולר שחם, מיטב ואינפיניטי, שגם היא קרן טרייה. בשנה הזו הצטרפו למור כ-13 אלף עמיתים עם נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, אך היא וגם אינפיניטי טרם הצליחו לתרגם את התשואות הגבוהות שרשמו ביחס לשוק בשנה האחרונה להצטרפות מסיבית של עמיתים.

מנגד, נכסי הגמל של אלטשולר שחם  אומנם ירדו ב-16% ל-26 מיליארד שקל, אך מספר העמיתים בקרנות הפנסיה עלה ועמד על 389 אלף בסוף הרבעון הראשון, לעומת 384 אלף ברבעון המקביל אשתקד. עלייה זו, של 1.3%, מיוחסת בעיקר לעובדה שלקרן ברירת המחדל של בית ההשקעות משויכים באופן אוטומטי עמיתים שלא בחרו באופן עצמאי קרן פנסיה.

לזכותו של אלטשולר ייאמר שהוא ממשיך לחלק דיבידנד, כך שעל בסיס דוחותיו הכספיים לרבעון הראשון הוא יחלק לבעלי המניות כ-29 מיליון שקל. זאת למרות שמניית בית ההשקעות ירדה בשנה האחרונה בכ-13%, ירידה צנועה לעומת זו של חברת הגמל והפנסיה של מור, שהונפקה במאי שעבר ומאז צנחה בכ-25%.