האם הדולר יחצה את רף ה-4 שקלים, ולאיזה כיוון תלך וול סטריט?

הדולר נהנה ממונטום חיובי בתקופה האחרונה, מה צפוי לו בהמשך? • וגם: באף אחד מארבעת המדדים המובילים בשוק המניות בארה"ב - S&P 500, דאו ג'ונס, נאסד"ק וראסל 2000, אין מגמת עלייה • מי שחוזה כעת שיאים חדשים, מוטב שיבדוק את האופטימיות שלו

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

לאחרונה, הולכת וגוברת האופטימיות לגבי כיוון השוק האמריקאי. אפילו אני נדרשתי להודות בטעות בקריאתו. אולם מכל זווית שלא תקפתי את השוק - התאוריה הקלאסית, גלי אליוט (תאוריה המזהה "גלי דחף", ולמעשה תנועות שיוצרים המשקיעים מעצם פעילותם בשווקים ויוצרות תבניות של מחירים), הדינמיקה המקובלת של מגמות ירידה, שילוב של כלים כגון מתנדים וממוצעים ארוכים - כל אלו לא הביאו אותי למסקנה שהתחתית האחרונה כאן, שרמת הסיכון ירדה ואפשר לחזור לשווקים ללא חשש.

דולר־שקל: רף ה־4 שקלים ייפרץ?

18 שנה לערך לקח לדולר לאבד גובה משער שנשק ל־5 שקלים ועד לשפל של 3.0436 שקלים לדולר שנרשם לפני כמה רבעונים. בשיאה של הירידה היו כאלה שראו את המטבע האמריקאי ממשיך דרומה למחירים נמוכים יותר, והיו לכך לא מעט סיבות.

אלא שהדולר פעל אחרת, ומאותה נקודת שפל החל במהלך עליות.

רמת ההתנגדות הראשונה שבה נתקל בעת הטיפוס - באזור 3.45 שקלים, נפרצה כאילו לא הייתה קיימת. כעת השאלה היא האם הדולר בדרך לנפץ את מחסום ה־4 שקלים?

בגרף החודשי של הדולר נראית מגמת עלייה - נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה. הרצף עולה אף הוא והנתונים בממד זמן זה פועלים לטובת המטבע האמריקאי: הוא מצוי מעל ממוצע נע 5, והממוצעים הנעים האחרים מסודרים בסדר עולה והמרחק ביניהם גדל, מה שמעיד על מומנטום חיובי ועל יכולתו של הדולר להמשיך ולטפס.

מדד העוצמה היחסית מצוי בעלייה, וחשוב יותר, מעל לממוצע הנע שלו. מדד החפיפה־סטייה גם הוא בעלייה כשהמרחק בין שתי העקומות הולך וגדל. מדד התנועה הכיוונית שלילי - היא בשיפוע יורד ואחיד, מה שמעיד על תנועה חיובית מעלה וכי כושר הטיפוס של הדולר גבוה.

בל נשכח ששוקי המניות עלו 13 שנה ברציפות, כמעט ללא ירידה. זכורות לי שנתיים לא רציפות של ירידות זניחות ב־2015 ו־2018 ושום דבר מעבר לכך. מי שבונה על שיאים חדשים וחזרה של השווקים למגמת עלייה תלולת מסלול, כפי ששררה בוול סטריט למעלה מעשור, זה אינו המצב.

הסערה המושלמת שמחלישה את השקל ומקרבת העלאות ריבית נוספות | ניתוח

בניתוח הנוכחי אתייחס לארבעה מדדים: S&P 500, דאו ג'ונס, נאסד"ק וראסל 2000, ואנסה להבין להיכן נעלמה מגמת העלייה.

ורק תזכורת הכרחית: מגמת עלייה מוגדרת כסדרה עולה של נקודות שיא ושפל, כשעל כל נקודה כזו להיות גבוהה מקודמתה.

הממוצע הנע, חלק ד'

הממוצע הנע ה"אמריקאי" הוא ל־200 ימי מסחר. מטרתו לבטא שנת פעילות ולבסס את המגמה ארוכת הטווח. כשהשוק מעל הממוצע הנע, המשמעות היא שהמגמה ארוכת הטווח היא מגמת עלייה. מתחת לממוצע הנע, זו מגמת ירידה. ממוצעים נעים אינם קובעים מגמה אלא מבנה המחירים, קרי הסידור של נקודות השיא והשפל.

S&P 500

כאן אין מגמת עלייה. נקודת השפל האחרונה שנקבעה באוקטובר 2022 נמוכה מנקודת השפל הקודמת שנקבעה בדיוק שנה קודם לכן, באוקטובר 2021. למדד אזור התנגדות בין הרמות 4,130-4,300 נקודות, ועד כה הוא כשל בכל פעם שהתעמת עם הרמות הללו.

נאסד"ק

גם כאן אין מגמת עלייה. גם אם שתי נקודות השפל האחרונות מצויות על אותו מישור, הרי שחסרה נקודת שיא או לפחות נקודת שפל נוספת גבוהה מקודמתה, כדי שיהיה משהו להיאחז בו. למדד אזור התנגדות בין 13,000 - 13,700 נקודות, והוא כשל בכל פעם שניסה לצלוח אותו.

מדד דאו ג'ונס

גם במדד זה אין מגמת עלייה. נקודת השפל האחרונה שנקבעה באוקטובר 2022, נמוכה מקודמתה שנקבעה בספטמבר 2021. למדד רמת התנגדות ב- 33,830 נקודות, והוא אינו מצליח לעבור אותה.

ראסל 2000

גם כאן אין מגמת עלייה. שימו לב לנקודת השיא האחרונה שנקבעה במרץ 2023 - היא נמוכה מנקודת השפל הקודמת שנקבעה בנובמבר 2021. רמת ההתנגדות שלו היא באזור 1,935 נקודות, והמדד אפילו לא התקרב אליה עד כה.

כשזה המצב, אני בוחר לסיים באזהרה. לא מזמן הצגתי את הדינמיקה הרווחת במפולות - שבהן לאחר גל הירידות הראשון מגיע תיקון שמפיח אופטימיות. אופטימיות זו היא מסוכנת בעיקר כשאינה נתמכת בעובדות אובייקטיביות.