קופות הגמל והפנסיה במאי: המסלול שצפוי להפתיע ולהניב יותר מהשקעה במניות

בבית ההשקעות מיטב צופים תשואה חיובית במאי של 1% במסלולים הכלליים ושל מחצית מכך במסלולים המנייתיים • זינוק של כ-6% בנאסד"ק בחודש שעבר ושל יותר מ-23% מתחילת השנה יתגמל את הקופות עם החשיפה הגדולה למניות הטכנולוגיה • גם חשיפה לאג"ח תרמה לתשואה החיובית

תשואות חיוביות במרץ הודות למדדים בחו''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
תשואות חיוביות במרץ הודות למדדים בחו''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוקי המניות בעולם מסכמים את חודש מאי עם תשואות מעורבות, מה שהשפיע על התשואות של קרנות הפנסיה וקופות הגמל. על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, התשואה הממוצעת של קופות הגמל במסלולים הכלליים בחודש החולף עמדה על 1%, ואילו במסלולים עתירי המניות עמדה התשואה הממוצעת על 0.4%. מה שאפשר למסלולים הכלליים להשיג תשואה עודפת בחודש החולף הייתה עליות באיגרות החוב. במיטב מציינים עוד כי גם פיחות השקל מול הדולר, תרם לאחזקות המט"חיות ואלה אחראיות לחלק מהתשואה החיובית של הקופות.

הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך? 
לא מאוחר לקפוץ על עגלת האג"ח: "תשואות של 5%-7% גם לארבע שנים קדימה" 

עם זאת התשואה הממוצעת של קופות הגמל מתחילת השנה עמודת על 5% במסלולים המנייתיים, כאשר חלק מהחברות המנהלות אף רשמו תשואה של 8% בחמשת החודשים הראשונים, לעומת 3.6% בממוצע במסלולים הכלליים.

קרנות הפנסיה נהנו מהמנגנון המבטיח להם תשואה של 5.15% על כ-30% מהתיק ולכן התשואות שלהן היו אף גבוהות יותר ועמדו בבמוצע על כ-1.1% בחודש מאי כשחלק מהקרנות אף השיגו תשואה של 1.6% על פי התחזית של מיטב.

עוד מגמה שחוזה אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב חיסכון ארוך טווח, היא שתהיה שונות גבוהה במיוחד בשל פערי תשואות ניכרים בשוקי המניות. פערים אלו יכולים לנוע בין תשואה של 0.6% לבין תשואה של 1.5% במסלולים הכלליים ובין תשואה אפסית ל-0.8% במסלולים המנייתיים.

הסיבה לכך היא כאמור פערים גדולים בין המדדים השונים. בארה"ב נרשמה מגמה מעורבת כאשר מדד הדאו ירד ב-3.5%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.3% ומנגד מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק עלה באופן חד של 5.8%.

 

גם בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה מעורבת כשמדד ת"א 35 ירד ב-1.2%, מדד ת"א 125 ירד ב-0.4%, ואילו מדדי ת"א 90 ויתר 60 עלו ב-2.0% ו-4.6% בהתאמה. את הירידות בימים האחרונים של החודש הובילו מניות הבנקים (חלק ניכר בשל הכרזת שר האוצר בצלאל סמוטריץ על כוונתו למסות את רווחי העתק שלהם) ומניות הביטוח.

באג"ח נרשמו כאמור עליות בחודש החולף. באג"ח הקונצרני המקומי, מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו ב-1.5%, 1.6% ו-1.6% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 1.0%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-1.1%.

גם מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה ב-1%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-1.6% ואיגרות החוב השקליות עלו ב-0.7%, פער שנובע בעיקר מפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל שהיה גבוה בהרבה מהציפיות.

מבט על התשואות מתחילת השנה יגלה כי החברות שיצרו חשיפה גדולה לשוקי חו"ל ובמיוחד לנאסד"ק על פני השוק הישראלי הן אלה שמובילות את טבלת התשואות.

זאת לאחר שבארה"ב נרשמה מגמה חיובית במרבית המדדים, כאשר הנאסד"ק עלה בשיעור תלול של 23.6% ומדד ה-500 S&P עלה ב-8.9%, ומנגד מדד הדאו ג'ונס ירד בשיעור זעיר של 0.7%.

באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה כשמדד ה-DAX הגרמני עלה ב-11.3%, ה-CAC הצרפתי עלה ב-9.6% וה-Eurostoxx 50 עלה בשיעור של 11.2%. במקביל, מדד הניקיי היפני עלה בשיעור תלול אף יותר של 18.4%.

לעומת זאת, בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד ב-2.9%, מדד ת"א 125 ירד בשיעור של 3.7%, מדד ת"א 90 ירד ב-5.7%, ומדד יתר 60 ירד בשיעור של 5.2%.