"המצב מאוד שברירי": האם התחזקות השקל עתידה להימשך?

השקל השלים עלייה של 2% מול הדולר ביומיים האחרונים וזינק גם מול האירו • רפי גוזלן, אי.בי.אי: "התבטאות מנכ"ל משרד ראש הממשלה והציפיות למינוי נציג אופוזיציה לועדה למינוי שופטים ממתנות את החששות מהרפורמה המשפטית ותומכות בהתחזקות המטבע המקומי"

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock

מגמת ההתחזקות בשקל מול הדולר ויתר המטבעות המרכזיים המשיכה גם היום (ד'). הדולר נחלש מול השקל ב-1.7% לרמה של 3.65 שקל - ירידה של כ-2% ביומיים. מתחילת השנה עדיין רושם הדולר התחזקות של כמעט 4% לעומת השקל. במקביל, נחלש האירו מול השקל בכ-1.4% לרמה של 3.97 שקל (גם כן ירידה של 2% ביומיים) . גם הליש"ט  נחלש מול השקל ב-1.2% לרמה של 4.6 שקל (היחלשות של כ-1.5% ביומיים 

שינוי המגמה החד של השקל מול המטבעות המרכזיים השבוע מצטרף לטלטלות הרבות שחווה המטבע הישראלי בחודשים האחרונים, תחילה על רקע החשש מהשלכות הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה על הכלכלה, שהוביל להסטה מסיבית של כספי משקיעים מוסדיים וזרים לחו"ל ואירועים בגזרה הבטחונית .

הזדמנות השקעה או סיכון גדול? הצרות של שוק הנדל"ן בניו יורק מרימות ראש בת"א
שינוי היסטורי במבנה השכר במגזר הציבורי מחכה להסכמות בין האוצר להסתדרות 

"רמת האמון של השווקים בממשלה אינה גבוהה"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית השקעות אי.בי.אי מסביר כי "מאז סוף ינואר הגורם העיקרי שמשפיע על השקל הוא ההתפתחויות סביב ההפיכה המשפטית, וכך גם בימים האחרונים. אם לאחר העברת התקציב השקל נחלש בשיעור חד מחשש לחידוש ניסיונות החקיקה בעקבות סדרת התבטאויות של ראש הממשלה וחברי הקואליציה על קידום הרפורמה, הרי שהפרסומים האחרונים, הן התבטאות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ("הרפורמה תיעלם גם ככה, רק מהדיבורים") והן הציפיות למינוי נציג אופוזיציה לוועדה למינוי שופטים מיתנו את חששות אלו, כך שהפיחות של השבועיים האחרונים בשקל נמחק כמעט במלואו".

גוזלן מוסיף "עם זאת חשוב לציין כי המצב מאוד שברירי, מכיוון שרמת האמון של השווקים בממשלה אינה גבוהה, כך שאם תתפתח הערכה כי מדובר בנסיגה טקטית בלבד, ולא בצעדים אמיתיים בכיוון של פשרה ונסיגה מכוונות החקיקה המקוריות, הרי שפרמיית הסיכון תשוב לעלות באופן מהיר, כולל פיחות מהיר של השקל".

גם יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מתייחס למגמה ומסביר כי "הציפייה להסדרה המקובלת על האופוזיציה והקואליציה לצד הצעי מט"ח של יצואנים לתשלומי שכר והמיסים יצרו עודף היצע מטח והובילו לייסוף בשקל ".

גורם בכיר נוסף בשוק המט"ח תומך בדבריו של פריימן ומוסיף כי "בימים האחרונים ישנן רמיזות מגורמים פוליטיים וכלכליים כי נרשמה התקדמות לקראת פשרה ברפורמה המשפטית. על פי הדיווחים הרפורמה צפויה לעבור בצורה מרוככת במטרה להימנע מפגיעה כלכלית במשק".

"התיסוף מונע בעיקר מפעילות זרים"

בסקירה שהוציא בנק לאומי צוין כי "התיסוף בשקל מונע בעיקר מפעילות של זרים (כפי שהפיחות שנרשם בערכו לפני כשבועיים משער 3.65 לרמות של 3.75, נבע מפעילות זרים). ניתן לייחס את השינוי בערכו של השקל לגורמים גיאופוליטיים, או פוליטיים מקומיים שהשפיעו לחיוב או לשלילה.

לפני כשבועיים הסיבה היתה תיסוף הדולר בעולם, וחששות מפני הסלמה מול איראן; כיום הסיבה היא ככל הנראה ציפיות לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא הועדה למינוי שופטים. אירועים כאלה היו בעבר משפיעים על השקל בצורה זניחה. אך להערכתנו, על רקע אי הוודאות הגבוהה, בשווקים הפיננסים בעולם בכלל ובישראל בפרט, כל טרנד ואירוע, הופך בקלות למגה טרנד ומגה אירוע ומובילים לתנודתיות חריגה בשיעור של 2%-3% לכל כיוון".