הראלי בוול סטריט מבוסס כולו על כמה מניות כוכבות - ואת חלק מהמשקיעים זה מדאיג

חיבת המשקיעים למניות הטכנולוגיה הגדולות עזרה להעלות את השוק בארה"ב • אבל חלק מהם מזהירים שייתכן כי המצג הזה מסתיר בעיות עומק

סוחרים בוול סטריט / צילום: Associated Press
סוחרים בוול סטריט / צילום: Associated Press

מדדים מרכזיים בשוק האמריקאי התגברו על סדרת אתגרים השנה וטיפסו מעלה, אבל חלק מהמשקיעים חוששים שהביצועים האלה מתבססים על כמה מניות גדולות בלבד.

הצרות בקריפטו והריבית העולה מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש 
אחרי שהשווי קפץ: אינטל מוכרת מניות מובילאיי ב-1.4 מיליארד דולר 

מדד ה־500 S&P טיפס בכמעט 12% מתחילת השנה וצפוי להיכנס לשוק שורי חדש לאחר שעלה בכמעט 20% מאז שפל באוקטובר. רוב המדדים המרכזיים באירופה עלו ביותר מ־10% עד כה ב־2023, ומדד קאק 40 הצרפתי הוא בין אלה המשייטים קרוב לשיא של כל הזמנים.

המדדים לא הושפעו מהותית ממשבר הבנקים / צילום: Associated Press
 המדדים לא הושפעו מהותית ממשבר הבנקים / צילום: Associated Press

הביצועים האלה הפתיעו מנהלי נכסים שחשבו להישאר בצד לנוכח חששות לגבי הריביות שעולות ומצב הכלכלה העולמית. אבל התברר ש האזוריים ומסאגת תקרת החוב בארה"ב, וגם לא מהדאגה לגבי מיתון באירופה.

אבל עבור חלק מהמשקיעים והאנליסטים, הדברים אינם כל כך משמחים מתחת לפני השטח. רוחב השוק, המשקף עד כמה מניות משתתפות בראלי, הצטמצם, וזה עשוי להצביע על בעיות אפשריות בעתיד.

"אם אתה מסתכל על מדד 500 S&P אתה עשוי לחשוב שהשוק עובד ממש טוב, שהפעילות חזקה וצמיחת הרווחים במצב של שיקום מלא, אבל זה שיקוף די שגוי של המתרחש בפועל", אמרה סימה שאה, אסטרטגית עולמית ראשית ב־Principal Asset Management.

השנים האחרונות התאפיינו בדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה ובתקופה האחרונה האחיזה של ההייטק עוד התהדקה. שמונה מחברות הטכנולוגיה והצמיחה הגדולות ביותר בארה"ב - אלפבית, אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט, נטפליקס, טסלה ואנבידיה - אחראיות כעת ל־30% משווי השוק הכולל של ה־S&P 500, כשבתחילת השנה הן היוו ‏22% משווי המדד.

סימן אחד להיצרות השוק יכול להיראות באופן שבו ה-500 S&P פעל השנה בהשוואה למקבילו שבו ניתן משקל שווה לכל אחת מהמניות במדד. בהשוואה לעלייה במדד המסורתי, בשיעור של 12%, המדד שבו משקל כל החברות דומה עלה רק ב־1.8%. זהו היתרון המרשים ביותר שרשם S&P על בסיס שנתי עד כה מהתחלת המדידה ב־1990, על פי ניתוח של חברת דאו ג'ונס.

אינדיקטורים אחרים לגבי רוחב השוק גם הם מהבהבים אורות אזהרה ולמשל שיעור המניות ב־S&P 500 שסגרו מעל הממוצע שלהן ל־200 ימים ירד ל־38% בשבוע שעבר.

שוק נחשב לבריא יותר כשיותר מניות עולות ביחד וההיסטוריה מראה שמצבי ראלי רחבים הם לרוב יותר בני קיימא.

מתלהבים מהבאזז סביב אינטליגנציה מלאכותית

בניגוד לכך, רוחב שוק מוגבל לעתים קרובות מקדים ירידות. כך תשואות ה־S&P 500 בחודש הבא, בעוד שלושה חודשים, עוד חצי שנה ושנה נוטות להיות שליליות, כך שפחות מ־48% מהמניות נסחרות מעל הממוצע שלהן ב־200 הימים האחרונים, על פי ניתוח שנעשה בחברת LPL Financial, על בסיס נתונים החל מ־1991.

לאחרונה, אסטרטגים הזהירו שהצרת הרוחב מסתירה חרדה של משקיעים. מנהלי כספים נפטרו ממניות של חברות הפועלות בתעשיות רגישות מבחינה כלכלית ושלחו מניות דוגמת Etsy, Boston Properties וצ'רלס שוואב לירידות של יותר מ־20% כל אחת מתחילת השנה.

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press
 בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press

מנגד, משקיעים נכנסו בגדול למניות ענקיות כמו אלפבית ואנבידיה, מתלהבים מהבאזז סביב אינטליגנציה מלאכותית, ומהמרים שדוחות חברות הטכנולוגיה יפגינו את חוסנן במידה שהכלכלה תתערער. מניות אנבידיה הכפילו את ערכן השנה, בעוד שמניות אלפבית טיפסו ב־44%.

ההשפעה המוגזמת של כמה מניות בולטות יכולה להותיר את שוק המניות כולו פגיע לירידה מהירה אם תחום הטכנולוגיה בבת אחת ימעד או ייצא מהאופנה, אומרים אסטרטגים. זה מה שקרה בספטמבר 2020, כשהיפוך פתאומי במניות הטכנולוגיה דחף את ה־S&P 500 לירידות של כמעט 10% תוך שלושה שבועות בלבד.

חשש לגבי ראלי צר כאשר הוא משנה כיוון

בפני עצמה, הצרת הרוחב לאו דווקא מסמנת שהראלי יגיע לסיומו, אמר אלטף קסאם, מנהל אסטרטגיית השקעות ומחקר לאירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב־State Street Global Advisors.

"היו כמה מצבי ראלי בעבר שהפתיעו מבחינת הרוחב הצר שלהם", אמר קסאם, אך ציין כי "החשש לגבי ראלי צר הוא שכאשר הוא משנה כיוון, זה קורה מאוד באלימות".

כמובן, כמה סימנים לרוחב השוק השתפרו בימים האחרונים. במסחר של יום שלישי נצפו רווחים לרוחב חלק גדול מהשוק ותחומי האנרגיה, הפיננסים והתעשיות ב־S&P 500 היו בין המטפסים באותו יום. מדד ראסל 2000 של מניות בשווי שוק נמוך עלה ב־2.7%, הביצועים השניים הכי טובים ליום אחד במדד זה מאז תחילת השנה.

בדומה לארה"ב, כמה מניות בולטות עוזרות להניע מעלה את השווקים האירופיים, אם כי בתחום היוקרה ולא בטכנולוגיה. מניות אלה כוללות את חברת LVMH מואט הנסי לואי וויטון, המבוססת בצרפת, ואת הרמס, שעלו ב־19% וב־33% השנה, בהתאמה.

ברחבי אירופה, כ־46% מהמניות במדד 600 EuroStoxx סגרו מעל הממוצע ל־50 יום ביום שלישי, בעוד שרק כ־28% מהמניות במדד קאק 40 הצרפתי חצו רף זה.