תחנות כוח | ניתוח

המכרז על תחנת הכוח אשכול: כלל תשקיע 252 מיליון שקל במשק אנרגיה

משק אנרגיה צפויה להקצות כ-9.5% מהון המניות לכלל ביטוח בכפוף לזכייה של דליה אנרגיה במכרז על תחנת הכוח אשכול

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

לקראת פתיחת המעטפות במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול שצפויה להתקיים השבוע, חברת משק אנרגיה  הודיעה הבוקר (א') כי הגיעה להסכם עם כלל ביטוח  שבמסגרתו יוקצו מניות של החברה לכלל ביטוח, בכפוף לזכייה של דליה אנרגיה (ש-40.7% מההון שלה מוחזק על ידי משק אנרגיה) במכרז לרכישה של התחנה המשמעותית ביותר מבין אלו שהתחייבה חברת החשמל למכור.

● מה מסתתר בתיק ההשקעות של הישראלי הממוצע? 

במסגרת ההסכם שכפוף, כאמור, להשלמת העסקה, משק אנרגיה תקצה לכלל ביטוח 60 מיליון מניות של החברה, המהוות לאחר הקצאת המניות המוקצות - 9.49% מהון המניות שלה, בתמורה להשקעה של כלל ביטוח בסך כולל של עד 252 מיליון שקל.

מחיר המניות המוקצות יהיה נמוך ב-5% ממחיר סגירה ממוצע של מניית החברה בחמשת ימי המסחר שלפני הודעה של דליה בדבר זכייה במכרז אשכול, ככל שתזכה אך לא יותר מ-4.2 שקלים למניה. הסיבה לכך היא התנודתיות הצפויה במחיר המניה עם ההודעה על זהות הזוכה. אם המחיר הממוצע למניית החברה בחמשת ימי המסחר שלפני הודעת הזכייה יהיה בין 4 ל-4.2 שקלים, מחיר המניות המוקצות יהיה 4 שקלים.

במידה ומחיר הסגירה הממוצע של מניית החברה בחמשת ימי המסחר שלפני הודעת הזכייה יהיה נמוך מ-4 שקלים למניה, תהא למשק אנרגיה הזכות להשלים את העסקה במחיר למניה הנמוך ב-5% מהמחיר הממוצע כאמור, או לבטל את ההקצאה. במצב שבו תחליט החברה לבטל את הקצאת המניות המוקצות, תעמוד לכלל הזכות להודיע לחברה כי היא מבקשת לבצע את העסקה במחיר של 4 שקלים. אם לא תודיע כלל ביטוח שהיא מבקשת לבצע את העסקה במחיר של 4 שקלים, אז לא תבוצע הקצאת המניות.

נוסף על כך, משק אנרגיה תקצה לכלל ביטוח 8 מיליון אופציות לרכישת 8 מיליון מניות רגילות. מועד הקצאת האופציות יחול במועד השלמת העסקה או המועד בו נודע כי הצעתה של דליה במכרז אשכול אינה ההצעה הזוכה. מחיר מימוש האופציה, ככל שתושלם העסקה, יהיה זהה למחיר לכל מניה מוקצית.

במסגרת ההסכם נקבעו תנאים ומגבלות על החברה בנוגע לגיוסי הון ו/או הקצאות פרטיות בתקופה הסמוכה למועד חתימת ההסכם, וכן בתקופה שלאחר מועד השלמת העסקה ובכלל כך זכות ראשונים לכלל להקצאה בנסיבות מסוימות. כמו כן, זכות הגנה מפני דילול מסוג Full Ratchet שתחול לתקופה מוגבלת לאחר השלמת העסקה.

בשלב זה אין כל וודאות כי העסקה תושלם ו/או שיתקיימו התנאים המתלים להשלמתה לרבות כך כי לא התקבלה הודעת זכיה של דליה במכרז אשכול.

משק אנרגיה מציגה: זינוק של 500% בהון העצמי בשנה

נזכיר כי בחודש שעבר, משק אנרגיה זכתה במקום הראשון בתעשיית הגז והנפט, כרייה וכימיקלים במסגרת דירוג 150 החברות האמינות בישראל של גלובס בשיתוף סטטיסטה. החברה היא מהמובילות האנרגיות המתחדשות בישראל. ב-2022, ההכנסות של החברה ממכירת חשמל צמחו ב-34% - מ-45 מיליון שקל ל-59 מיליון שקל, כאשר ההון למאזן זינק מ-30% ל-70%. בה בעת, ההון העצמי של החברה זינק ב-2022 ב-498% מ-285 מיליון שקל ל-1.7 מיליארד שקל.

משק אנרגיה פעילה בשלושה מגזרים עיקריים: הראשון, הוא הסקטור שממנו החברה צמחה, אנרגיה מתחדשת ואגירה, שכולל 215 מגה-וואט של פרויקטים מניבים. הסקטור השני הוא אספקת חשמל, שבמסגרתו הפעילות מתבצעת ב-250 קיבוצים בהיקף 380 מגה-וואט שעה. הסקטור השלישי הוא חשמל קונבציונלי, שהזרוע העיקרית שלו היא דליה, תחנת הכוח הגדולה בישראל, בעלת הספק של 912 מגה-וואט, שבה החברה בעלת היקף האחזקות הגבוה ביותר - 40.67%.

במכרז של תחנת אשכול תופסת דליה אנרגיה 75% מההצעה, וקבוצת תעבורה את 25% הנותרים. קבוצת משק אנרגיה (משקי הקיבוצים) מחזיקה ב-50% מהבעלות בדליה אנרגיה, קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש - 25%, וקבוצת תש"י (יחד עם צבי ברק, דניאל חוסידמן וקרנות המורים והגננות) - 25%.

באתר אשכול נמכרות יחידות ייצור בעלות יעילות אנרגטית גבוהה עם רישיונות ייצור ותעריף זמינות מובטח לתקופה של 20 שנה, עם הספק של כ-771 מגה. לאלו, יש להוסיף את היחידות הקיטוריות הקיימות בהיקף של כ- 900 מגה וואט.

בד בבד, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה היעילה במשק (בשיעור של כ-15% מתחנות כח היעילות הקיימות במשק) עם הספק של 850 מגה, בתעריף זמינות אטרקטיבי מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2"). באתר אשכול יש גם קרקע פרטית של כ-440 דונם המאפשרת פיתוח משמעותי למשק החשמל לרבות הקמת "אשכול 2", ובה מתקני אגירה בהיקף משמעותי בהתאם למדיניות הממשלה. לצורך ההשוואה, שטח תחנת דליה הוא 64 דונם.

המתקן ממוקם בסמוך לנמל אשדוד. על רקע החלטת הממשלה לקדם כבל ימי מחוף אשקלון ועד תל אביב במטרה להרחיב את יכולת הולכת החשמל לגוש דן, תהליך שצפוי להימשך זמן רב, תחנת אשכול תוכל להתחבר לאותו הכבל.