הקיצוצים באינטל ישראל נחשפים: מצבת העובדים הצטמקה ב-300 בשנה

מדוח האחריות החברתית שמפרסמת החברה מדי שנה בישראל עולה כי ביחס לשנה שעברה, ירדה מצבת העובדים שלה ב-300 עובדים • במקביל, אינטל דיווחה על נתוני שיא ביצוא מישראל

מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

אינטל  ישראל מדווחת על ירידה של 300 עובדים במצבת העובדים שלה ביחס לשנה הקודמת, כך עולה מדוח האחריות החברתית שמפרסמת החברה מדי שנה בישראל.

החברה מעסיקה בישראל כעת 11,700 עובדים במפעלי היצור בקריית גת ובמרכזי הפיתוח בחיפה, בפתח תקווה ובירושלים. המספר איננו כולל את עובדי מובילאיי - המעסיקה כיום 3,500 איש - הנחשבת לחטיבה הצומחת ביותר באינטל במונחי הכנסות ויצאה להנפקה בנאסד"ק ובפועל הפכה לחברה בת של אינטל המחזיקה בה מניות.

כך נקלעה חברת השבבים הגדולה בעולם לסבך הבירוקרטיה הישראלית 
רוצים משילות גם בהייטק: פיקוח הדוק יותר על בכירים ומעורבות של משרד רה״מ | ניתוח

אינטל שמה לעצמה למטרה לפרסם דוח אחריות תאגידית שבו היא מונה את תרומותיה לתעסוקה, לחברה ולכלכלה בישראל כחלק מהיותה חברה הנהנית ממענקי ממשלה. לירידה במצבת העובדים מספר גורמים - ופיטורים הם רק גורם אחד מתוכם. נוסף על פיטורים ותוכניות פרישה מוקדמת ניתן לציין גם עזיבה לחברות אחרות, צמצום מספר המשרות ואי גיוס עובדים חדשים. בשל כך, מובנת גם ההחלטה של אינטל לוותר על בניית מרכז הפיתוח החדש בחיפה שאמור היה לאכלס עוד 2,000 עובדים נוספים.

בשנה שעברה הבטיח פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, בראיונות לתקשורת הישראליות כי החברה תמשיך לצמוח ולגייס עובדים ואף הביע תקווה כי מצבת העובדים של החברה בישראל תחצה את רף ה-20 אלף, אם כי סירב להתחיס ללוח זמנים בנושא.

יש לציין כי בניית מפעל נוסף והשלמת הרכישה של טאואר - מפעל יצור השבבים הישראלי במגדל העמק - יוכלו לשנות את המאזן ולהביא שוב לעלייה במצבת העובדים של המעסיקה הפרטית הגדולה במשק.

זינוק ביצוא

בתוך כך מדווחת אינטל על זינוק ביצוא מישראל, שהסתכם בשנת 2022 ב-8.7 מיליארד דולר, 1.75% מהתמ"ג של ישראל ו-5.5% מכלל ייצוא ההייטק במדינה. לשם השוואה, בשנת 2021 הסתכם היצוא של אינטל מישראל ב-8 מיליארד דולר, שהיווה אז 11% מסך יצוא ההייטק.

גם רכש הגומלין של אינטל בישראל מקבלני משנה וספקים עלה מ-2.2 מיליארד דולר ל-3.5 מיליארד דולר בתוך שנה, ככל הנראה בשל בניית מפעל היצור החדש בקריית גת, בהשקעה כוללת של 10 מיליארד דולר שצפוי להעסיק עם סיומה כ-7,000 עובדים.

למרות זאת, היקף המשרות העקיפות שהיא מייצרת בישראל - כלומר מספרם של העובדים שאינם עובדי אינטל המספקים שירותים לעובדיה ולמתקניה - ירד מ- 48 אלף איש בשנה שעברה ל-42 אלף השנה. עוד הזכירו בדוח את פעילות ההתנדבות הענפה של החברה בישראל ואת קידום החינוך הטכנולוגי-מדעי, שהביאה לטענת החברה ל-20 אלף תלמידים שהשלימו בגרות בהיקף של 5 יחידות במתמטיקה.

אינטל העולמית נכנסה בתחילת השנה לתוכנית קיצוצים בת שלוש שנים שעשויה להפחית את הוצאותיה בכ-10 מיליארד דולר, להביא לקיצוץ בעלויות של משרדים, מתקנים ומשרות ולהוציא לפועל תוכניות חדשות לפרישה מוקדמת ואף פיטורים.