מדד המחירים בארה"ב הגיע במאי ל-4%: איך יגיב הפד?

מחר תתפרסם החלטת הריבית של הפדרל ריזרב • רונן מנחם ממזרחי טפחות: נתוני האינפלציה יאפשרו לפד לא רק להותיר את הריבית ללא שינוי, אלא גם לנקוט טון מעודד יותר בדברי ההסבר • עפר קליין מהראל: כשמסתכלים על אינפלציית הליבה, מבינים כי יש עוד דרך ארוכה עד ליעד של 2% שהציב הפד

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

קצב האינפלציה השנתי בארה"ב בחודש מאי ירד ל-4%. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים ואף הפתיעה חלק מהכלכלנים שצפו קצב של 4.1%. מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות אך נותר גבוה, ועומד כעת על 5.3% (5.5% בחודש אפריל).

הבנקים מציגים: קחו 30 אלף שקל ותחזירו 40 אלף 
הראלי לא פסח על הבורסה המקומית: מדד ת"א 35 עבר לטריטוריה חיובית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מסביר כי עיקר הסיבה לירידה היא "יציאה" של המדדים החריגים במאי ויוני בשנה שעברה מהחישוב השנתי. לדבריו, כשמסתכלים על אינפלציית הליבה, מבינים כי יש עוד דרך ארוכה עד ליעד של 2% שהציב הפד.

 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אופטימי. בשיחה עם גלובס, הוא אומר כי "מדד המחירים וגם מדד הליבה מצביעים על ירידה בקצב האינפלציה, כאשר המדד הרגיל קצת נמוך מהצפי, זו בהחלט בשורה חיובית".

כיצד נתונים אלו ישפיעו על החלטת הריבית של הפד? זבז'ינסקי מעריך כי הבנק המרכזי כנראה ייטה לא להעלות את הריבית הפעם, אם כי בכלל לא בטוח שהגענו לסוף הסבב. לדבריו, ייתכן שזו רק הפסקה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, בבנק מזרחי טפחות מוסר ש"האינפלציה בארצות הברית עלתה בקנה אחד עם הציפיות ואף הפתיעה מעט כלפי מטה. לכן, היא תאפשר לבנק הפדרלי לא רק להותיר את הריבית ללא שינוי, אלא גם לנקוט טון מעודד יותר בדברי ההסבר ובתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם יחד עם הודעת הריבית".