פורטפוליו | ראיון

הוא התחיל כטכנאי כבלים. היום הוא עומד בראש חברת פינטק

"טיסת השוקולד נפלה בקדנציה שלי כסמנכ"ל שיווק בישראייר, זו הפעם הראשונה שבה נתקלתי בתקשורת במלוא עוזה. אבל הבנתי שיש שני צדדים לסיפור, וכל העם הוא לקוחות שלנו" • שיחה קצרה עם גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל

גיל סתיו / צילום: איל יצהר
גיל סתיו / צילום: איל יצהר

אישי: בן 48, נשוי למור + 3, גר בכפר האורנים

מקצועי: מנכ"ל בלנדר ישראל

ילדות ומשפחה: נולדתי בירושלים, בשכונת רחביה, בן בכור לשתי אחיות. אמא שלי הייתה אשת אקדמיה, אבא עבד ביד שם. לא חיינו עם כפית של כסף בפה, אבל לא היה חסר לנו שום דבר, ותמיד חינכו אותנו לשאוף קדימה.

בית ספר וצבא: למדתי בתיכון גבעת גונן, שהאמין באינטגרציה בין אוכלוסיות שונות וביצירתיות. עד היום אני מנסה להשתמש במה שלמדתי שם בחיי המקצועיים. אחר כך הייתי לוחם בנח"ל ובמילואים נעשיתי קצין.

קריירה: התחלתי כטכנאי כבלים בערוצי זהב ובהמשך קודמתי למנהל אגף קשרי לקוחות. משם עברתי ל־HOT, ושם כיהנתי כמנהל אגף קשרי לקוחות. ניהלתי מאות עובדים בתפקידים שעיצבו אותי ויצרו אצלי יכולת להתמודד עם תחרות. בתחנות הבאות כבר שימשתי כסמנכ"ל מכירות - ברימקס, בגוליבר ובישראייר.

טיסת השוקולד: האירוע נפל בקדנציה שלי כסמנכ"ל שיווק בישראייר, זו הייתה הפעם הראשונה שבה שנתקלתי בתקשורת הישראלית במלוא עוזה. טיסת השוקולד הייתה אירוע מטורף, שהשפיע לא מעט על ישראייר (ויכוח בין נוסעת לדייל על חבילת שוקולד פטורה ממכס התלהט, יצא משליטה, צולם והפך ויראלי - ד"א). חוויתי גם את הנקמנות והאלימות של אנשים, שרצו להכניס את הנוסעים המעורבים בתקרית לכלא. הבנתי אז שתמיד יש כמה צדדים לסיפור, שאנחנו מטפלים בעם שלם כלקוחות.

ישראייר בקורונה: במקום לשלוח את כולם לחל"ת כשהשמים נסגרו לחלוטין, ישראייר החליטה להילחם. החברה קיבלה החלטה שהיא ממשיכה לטוס כנגד כל הסיכויים, כולל חילוצים מאיטליה, שנחשבה לאחד היעדים המסוכנים בתחילת הקורונה, וכמובן בקו תל אביב־אילת. זה השתלם לחברה עשרות מונים, והיה מבחינתי שלב חשוב ומשמעותי בקריירה.

מנכ"ל: יכולתי להתקדם לתפקיד מנכ"ל בענף התיירות, אבל העדפתי לשנות תחום. הקשר עם בלנדר נוצר כמעט במקרה, דרך מישהי שידעה בדיוק מה החברה מחפשת ומה היכולות שלי. באוקטובר 2021 נכנסתי שם לתפקיד מנהל הפעילות בישראל.

בלנדר: החברה התחילה את דרכה בתחום ההלוואות בין אנשים ובשילוב בין טכנולוגיה לפיננסים. מאז ועד היום היא התפתחה מאוד. כיום יש לנו מקורות מימון מאנשים פרטיים, משקיעים מוסדיים ובנקים. מנגד, החברה מעניקה אשראי צרכני, גם לעולמות הרכב ובנקודות מכירה (Buy Now Pay Later - BNPL). במהלך 2022 החברה הישראלית, שמעסיקה כ־45 עובדים, עברה לרווחיות. גם תיק האשראי, מספר הלקוחות וההכנסות רשמו שיאים בשנה החולפת. עקב צמצום הפעילות באירופה בלנדר מתמקדת כיום בפעילותה בארץ (בסוף 2022 נאלצה בלנדר לבטל רכישה של חברת אשראי בליטא, לאחר שהבנק המרכזי במדינה סירב להעניק לחברה המקומית רישיון בנקאי. בעקבות כך צנחה מניית בלנדר בכ־62%, אם כי מתחילת 2023 עלתה כ־20% - ד"א).

השפעת הריבית: העלייה החדה בריבית מחייבת כל משפחה בישראל לנהל באופן יותר הדוק את תזרים המזומנים שלה, לא סתם לקחת הלוואה לכל מטרה, אלא להשתמש במוצרי אשראי יותר מדויקים. מהצד של נותני האשראי רואים שהם צריכים כיום לבצע הערכת סיכונים ותהליך חיתום מדויקים מאוד. לא כל החברות יודעות לעשות את זה. שוק האשראי אמנם בחלקו במגמת האטה, אבל הדרך הטובה ביותר לצמוח היא באמצעות טכנולוגיה.

המוצר: BNPL הוא היכולת לקחת אשראי מיידי כנגד מוצר, בסכום הקנייה המדויק, בלי לבקש הלוואה מהבנק ומבלי לנצל את מסגרת האשראי. הוא מתאים בעיקר לרכישות גדולות עד בינוניות כמו רכב, מקרר או מכונת כביסה ופחות לקניות בסופר. הקמנו לאחרונה גם את בלנדר פיי, מיזם המשותף לבלנדר (80%) ובנק הפועלים (20%) שמתמחה בעולמות ה־BNPL ומאפשרת לצרכנים לשלוט בתזרים המזומנים שלהם. השירות נמצא באלפי אתרי אינטרנט לצד כרטיסי האשראי ופייפאל.

ספורט: אני רוכב בכל שבת על אופני שטח ומקפיד לעשות כושר גם במהלך השבוע.

מבט לעתיד: אני מאמין שאמשיך למנכ"ל ולהוביל שינויים, לא רואה את עצמי בעוד 15 שנים יושב על חוף הים עם קוקטייל ומשקפי שמש.