רה"מ אישר: קידום הפרויקט שיביא בשורה למשק האנרגיה הפלסטיני

ביצוע הפרויקט יביא להכנסות אפשריות של עשרות מיליארדי דולרים ובשורה אדירה למשק האנרגיה הפלסטיני • יחד עם זאת, לא ברורה עדיין מה התמורה שתקבל ישראל ממהלך שכזה

חוף עזה. מה ישראל תקבל בתמורה מהסכם שכזה? / צילום: Reuters, Majdi Fathi
חוף עזה. מה ישראל תקבל בתמורה מהסכם שכזה? / צילום: Reuters, Majdi Fathi

במסגרת התהליכים שמתקיימים בין מדינת ישראל לבין מצרים והרשות הפלסטינית, שמטרתם פיתוח הכלכלה הפלסטינית ושמירה על היציבות הביטחונית באזור, הוחלט לקדם את פיתוח שדה הגז "גזה מרין" (GAZA MARIN) מול עזה.

נתניהו הודיע על כוונתו לקדם את החקיקה המשפטית, והבורסה עברה לירידות
20 שנה של עיכובים, טעויות ותקלות: המחדלים בקו האדום של הרכבת הקלה 

מימוש הפרויקט כפוף לתיאום בין מנגנוני הביטחון ולשיח ישיר עם מצרים בתיאום עם הרשות הפלסטינית, ולהשלמת עבודת המטה הבין-משרדית שמובלת על-ידי המטה לביטחון לאומי, לצורך שמירת האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל בסוגיה.

מאגר "גזה מרין", שנמצא במרחק של 36 ק"מ מחופי רצועת עזה , התגלה בספטמבר של שנת 2000. המאגר עם כ-30 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) גז טבעי אמנם נמצא בשטח שמעמדו לא ברור וישראל מעולם לא ויתרה עליו רשמית, אך עוד באותה השנה - ראש הממשלה דאז אהוד ברק העניק ליאסר ערפאת את הזכות לקדוח בו וליהנות מהכנסותיו. כיום, אם הפלסטינים רוצים ליהנות מהכנסות ממנו - נדרש הסכם שיקבע את מעמדו.

בפברואר 2021, הנושא חזר אל הפרק כאשר מצרים והרשות הפלסטינית חתמו על מזכר הבנות לפיתוח המאגר. במסגרת ההסכם, חברת אחזקות הגז הטבעי המצרית והרשות הפלסטינית ישתפו פעולה בפיתוח המאגר ובהולכה לרצועת עזה ולמתקני ההנזלה במצרים.

בשנה שעברה, הנושא חזר להיות משמעותי כאשר ממשלת בנט-לפיד קיבלה פנייה לקידום פיתוח המאגר. אלא שבחודש יולי האחרון, החליטה שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר להעביר את "תפוח האדמה הלוהט" לממשלה הבאה. באותה עת, פורסם כי ישראל, הרשות הפלסטינית ומצרים פועלות לקידום תהליך לפיתוח שדה הגז - בתיווך ארה"ב והאיחוד האירופי.

באוקטובר אשתקד, שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אף הצהיר כי כבר יש הסכם מסגרת עם כל הגורמים, כולל ישראל, והוא מצפה להתקדמות בקרוב. עם זאת, מאז שהתחלפה ממשלה, עברו שמונה חודשים והצדדים, לפחות לפי שעה, עדיין לא הגיעו להסכם. אם המהלך, בסופו של דבר, אכן יתממש - המשמעות עבור הפלסטינים היא ברורה: הכנסות אפשריות של עשרות מיליארדי דולרים ובשורה אדירה למשק האנרגיה הפלסטיני.

מנגד, נשאלת השאלה מה ישראל תקבל בתמורה מהסכם שכזה, כאשר בעזה עדיין נמצאים הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. לפי דיווח שפורסם לאחרונה בעיתון "א-שרק אל-אווסט", מצרים מקדמת בימים אלו רגיעה ארוכת טווח שתוסכם על ידי שני הצדדים. סוגיית "גזה מרין" מהווה נדבך חשוב בתוך אותה רגיעה.