העליות בנאסד"ק עלולות להסתיים בהיפוך מהיר ואלים

המדד האמריקאי מדגים עלייה קצרת-טווח, שבה כל שיא שנשבר הופך לשמש תחתית חדשה • הרצועות על הגרף מרמזות שכבר בימים הקרובים השוק צפוי לחוות תיקון • אז מי שפתח שמפניות, שישקול בחום להחזיר אותן למקרר

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

אי אפשר להתווכח עם העליות הבלתי פוסקות בשוק המניות האמריקאי, ואני ודאי לא ראיתי את זה בא, בטח לא בעוצמה הזאת ובתנופה שרק הולכת ונצברת. התחושה היא שכל תקרה שתעמוד בדרכו של השור תנופץ ללא קרב. אבל לא מיותר להזכיר כי "מה שעולה גם יורד" - שיאים חדשים לא יהיו כאן ככל הנראה, ועליות כפי שחווה כעת השוק, שמתחזקות ומותחות אותו ללא כל תיקון, דינן להסתיים בהיפוך מהיר ואלים.

היפוכים מסוג זה נוטים לחסל באבחה רווחים שנצברו בעמל רב. אז אם אתם שם, שיכורים מהצלחה ומרווחים, כדאי שתבנו תוכנית מסחר שתשרטט לכם קו הגנה, ששבירתו מטה תהווה עבורכם סימן לצאת.

בניתוח הנוכחי התמקדתי במדד הנאסד"ק לטווח הזמן הקצר, שבו פוטנציאל העליות עודנו קיים.

מניית גוגל: חפשו פוזיציית שורט

בסוף השבוע האחרון חיפשתי מניות למכירה בחסר, המוכרת כ"שורט". על פניו אין כל היגיון בשיטה שגורסת "קנייה וזרימה עם המגמה" לנוכח מגמת העלייה בשוק המניות האמריקאי.

אבל לתפיסתי השוק מתוח, וכן לא מעט מניות מתחילות לבסס היפוך. חלק מהמניות מתנהגות בדיוק כמו השוק, אחרות מקדימות אותו, וישנן גם כאלו המפגרות מאחור.

זה חודש ימים שמניית אלפבית (גוגל, GOOG) לא עושה דבר אלא הולכת הצידה, קרי מדשדשת ואף נחלשת, וכל ניסיון לפרוץ מעלה נגדע באיבו. יתרה מזאת, מחזורי המסחר גדולים יותר בימי ירידות ונמוכים יחסית בימי עליות. התנהגות זו נקראת בשפה המקצועית "פיזור סחורה", ולרוב מתקיימת טרם מפנים.

מדד העוצמה היחסית (העליון) בגרף מצוי ממש במגמת ירידה ברורה, כלומר המומנטום הולך ונחלש. מתחתיו מד זרימת הכסף מצוי אף הוא במגמת ירידה ומתחת לממוצע הנע שלו, ואף מתחת לרמת ה-50% שמעידה על יציאה של כסף. מצג זה מעלה את הסבירות שמדובר בפיזור סחורה.

ביום שישי המניה הציגה ירידה בשילוב מחזור מסחר גבוה, ומבחינתי ניתן הסימן לעסקה. הסיכון כאן נמוך ועומד על כ־3%, מעט מעל נקודת השיא של הנר של יום שישי האחרון. הפוטנציאל גבוה יותר והוא כ־8% לפחות, מה שנותן יחס סיכוי־סיכון מצוין של יותר מפי 2.

עלייה שצברה תנופה עזה

■ בגרף היומי רואים מגמת עלייה, על פי סידור נקודות השפל (הקונים) ונקודות השיא (המוכרים). כל נסיגה גורמת לקונים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בעבר, וכל מהלך עליות גורם למוכרים לדרוש עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר ממה שדרשו שעבר.

הסידור העולה של נקודות השיא והשפל מייצג את הקונצנזוס הקיים לגבי הכיוון בשוק, וכל עוד יישמר מבנה המחירים הזה, בטווח הקצר ימשיך השוק לעלות. כך, אם הנסיגה הבאה תיבלם מעל לשפל הקודם, אפשר יהיה לצפות לגל עליות נוסף.

■ המגמה אינה חזות הכול, קיים גם עניין המומנטום - התנופה שהשוק צובר במהלך המגמה. את זה משקפים הממוצעים הנעים, המשמשים כמדדי תאוצה. התאוצה שהשוק צבר נמדדת על ידי השיפוע של הממוצע הנע הארוך (זה שרחוק יותר מהשוק), ועל ידי המרווח שבין שני הממוצעים הנעים. אפשר לראות ששיפוע הממוצע הנע הארוך הופך להיות תלול יותר והמרווח בין הממוצעים הנעים הולך וגדל. קרי, לא רק מגמת עלייה קצרת-טווח אלא גם תנופה חזקה שנצברה.

■ פרט לאינדיקטורים אלה, איכותה של מגמת עלייה נמדדת ביכולת של רמות ההתנגדות שנפרצות מעלה להחליף תפקיד ולשמש כרמות תמיכה. כלומר, כל שיא שנשבר הופך לשמש תחתית. בגרף המצורף - אם תסתכלו על נקודות השיא ותפנו מבט ימינה מהן, תראו כיצד השיאים שנשברים כלפי מעלה הופכים לשמש כנקודות שפל. המשמעות היא שכאן, המגמה קצרת-הטווח מושלמת.

■ אבל לשלמות הזאת יש מחיר שאם לא נביא אותו בחשבון, התשלום עלול להיות יקר. בניתוח האחרון הצבעתי על העובדה שהשוק מתוח, כלומר שבממדי הזמן הארוכים הוא חורג משמעותית ברצועת בולינגר העליונה. כל חריגה מהרצועה העליונה היא בסיס למפנה, וזה עשוי להגיע מהר או לקחת מעט זמן. אבל ככל שאורך הזמן כך ההיפוך הופך להיות אלים יותר, ואז רווחים שנצברו בתקופה ארוכה יחוסלו מהר. בגרף היומי של הנאסד"ק אפשר לראות שהשוק חרג מהרצועה העליונה, מה שמעלה את הסבירות שלפחות בימים הקרובים נחווה תיקון.

מה זה מדד העוצמה היחסית (RSI)?

מדד פופולרי שהומצא בשנות ה־70 על ידי מנתח טכני בשם ג'יי. וולס ווילדר, ומאז המתנד הזה מקבל משקל גבוה בכל תהליך ניתוח. מדובר בנגזרת מתמטית המחשבת את שיעורי השינוי במחירי הסגירה, במטרה לקבוע אם המחירים מאיצים (מעלה או מטה, בהתאם למגמה) או שהם מאבדים תנופה. עיניים אנושיות יתקשו לראות זאת על מסכי המסחר.

מדד RSI שייך למדדים שנעים על סקאלה סגורה, במקרה הזה בין אפס ל־100, מה שהופך אותו להשוואתי. ברירת המחדל הפופולרית עומדת על 14 יחידות זמן. קריאות מעל לרמת ה־50% פירושן שהמניה מצויה בטריטוריית מומנטום חיובי. בתיקונים הטכניים אם המדד נשאר מעל 50%, זה משפר את סיכויי המניה להמשיך ולעלות. קריאות מתחת לרמת 50% פירושן טריטוריית מומנטום שלילי, מצב המאפיין מגמות ירידה או תיקונים טכניים במסגרת מגמת ירידה.

היערכו לצאת בזמן

התבוננות רק על הגרף היומי תשלח אותנו להוציא את השמפניות מהמקרר, וחלקכם ודאי כבר עשו זאת. אך אני קצת יותר ספקן, אולי משום שאני מצולק למדי מהיפוכי מגמה, מפולות, תפניות ויתר התפתחויות לא צפויות. גם ייתכן שאני טועה, שוב.

אם אתם כבר עם חליפת האירועים והכוס ביד, מקווה שהכנתם תוכנית מסחר שתדע להוציא אתכם מהשוק בזמן.