אינטל | ניתוח

מענק תקדימי ומס חברות שיטפס: כל הפרטים על השקעת הענק החדשה של אינטל בישראל

בצעד שמבטא הבעת אמון בכלכלה הישראלית, אינטל תרחיב את פעילותה בארץ בהשקעה של 15 מיליארד דולר, שייתווספו להשקעה קודמת של 10 מיליארד דולר • הממשלה תיתן מענק בגובה 12.5% מהסכום, ואינטל מצדה תשלם מס חברות מוגדל • וגם: איך ההחלטה קשורה למצבת העובדים?

אינטל קרית גת / צילום: אינטל
אינטל קרית גת / צילום: אינטל

בימים בהם חברות נוטשות את ישראל, אינטל דווקא מתכוונת להרחיב את פעילותה בארץ: משרד האוצר הודיע על הגעה להסכם עם החברה, לפיו היא תשדרג את מפעל השבבים הנבנה בימים אלה בקרית גת ותכפיל את שטחו. ענקית השבבים הודיעה לפני שנתיים, בעת ביקורו של המנכ"ל פט גלסינגר, כי תשקיע 10 מיליארד דולר במפעל חדש, וכעת מדווחים באוצר כי החברה התחייבה להשקיע עוד 15 מיליארד דולר.

חברה שפיתחה שבב מוחי נסגרה, והשתל הוסר למרות התנגדות החולה
פייסבוק הכריזה על מודל AI פורץ דרך, אך למתחרות אין סיבה לחשוש

בפועל, מדובר בהרחבה של עסקה שהחלה להירקם עוד בתקופתו של משה כחלון כשר אוצר - אז אושרה לראשונה הקמת המפעל בהשקעה של 37.5 מיליארד שקל, מתוכה כ־4 מיליארד שקל כמענק מהמדינה. סך הכול תשקיע אינטל בבניית המפעל ובשדרוגו כ־90 מיליארד שקל, סכום הנובע מהעלייה בתהליכי יצור שבבים לעומת העבר.

בתמורה, החברה תזכה למענק מדינה של כ־3.12 מיליארד דולר (11.1 מיליארד שקל) - המענק הגדול ביותר שהוענק לחברה פרטית כלשהי מטעם מדינת ישראל. מדובר בסכום המהווה 12.5% מכלל העסקה, שיינתן לחברה בהדרגה מרשות ההשקעות ובהתאם לעמידה ביעדי תעסוקה ויצור.

לשם השוואה, בשנת 2014, אז החליטה אינטל בפעם האחרונה על הקמת מפעל חדש בארץ, היא התחייבה להשקיע 23.5 מיליארד שקל תמורת מענק בסך 1.7 מיליארד שקל. אלא שאז עמד שיעור המענק מכלל העסקה על 7%. אולם, אינטל הסכימה להעלות את מס החברות שהוטל עליה מ־5% ל־7.5%, שיוחל רק על המפעלים ולא על מרכזי הפיתוח (שימשיכו לשלם 12%). יש לציין שעד 2011 שילמה אינטל מס חברות גבוה יותר של 12% על מפעליה, כך שגם אם קיימת עלייה כעת, היא מינורית ביחס למצב שהתקיים כאן עד לפני יותר מעשור.

עם זאת, בינתיים אין הסכם, אלא רק הסכמות עקרוניות שאינטל איננה מאשרת רשמית. יש לזכור כי לאינטל גם שיקולים משלה בבחירה לשדרג מפעלי ייצור. אינטל נוטה לשדרג את מפעליה הקיימים, וכך עשתה בישראל גם במפעלים הקודמים שהקימה בעבר בירושלים ובקרית גת.

התנאי שמעורר סימן שאלה

עבור משרדי האוצר והכלכלה (שמחזיקה ברשות ההשקעות), מדובר בהישג בימים שבהם כמה מהחברות הגדולות בעולם כמו אלקטרוניק ארטס, דרופבוקס ואובר מושכות את עסקיהן מישראל. אולם, יש לציין כי המענק מותנה ביעדי גיוס עובדים - אך אלה לא פורסמו. בעבר אינטל פרסמה כי המפעל שיושק ב־2025 עשוי להעסיק כ־7,000 עובדים בתצורתו המלאה.

אין ספק שמפעל חדש יביא את אינטל לגייס אלפי עובדים נוספים בחברה, אך סימן השאלה עדיין נותר בעינו לגבי היקף ההעסקה בכלל החברה, גם במרכזי הפיתוח. שיעור התעסוקה באינטל לא גדל בשנים האחרונות, ובשבוע שעבר נודע כי זה אף הצטמצם בכ־300 עובדים בשנה שעברה.

ההודעה של ממשלת ישראל הגיעה בהפתעה

ההודעה על שדרוג המפעל הפתיעה את אינטל. ההודעה פורסמה מיד לאחר ישיבת ממשלה, בשעת בוקר, עוד בטרם בכירי החברה הממוקמים בחוף המערבי בארה"ב יכלו להגיב לה.

בנוסף, מעניין לדעת כיצד יגיבו בכירי אינטל כאשר יראו כיצד במשרד האוצר והכלכלה מנכסים לעצמם הישגים של "25 מיליארד דולר עבור מפעל חדש" - אשר כאמור איננו חדש. הפרסום המיידי נערך לאחר החלטת ראשי אגף התקציבים לעדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהישג.

מאינטל ישראל נמסר בתגובה: "כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ולתמוך באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל (פתיחת מפעלי היצור של אינטל עבור חברות אחרות, א"ג), ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל".

 

האסטרטגיה הגלובלית של ענקית השבבים

בשנים האחרונות אינטל סובלת מפער משמעותי ביחס למתחרותיה בכל הנוגע לפיתוח וייצור שבבים. בחברה הגיעו למסקנה כי המבנה שבו התנהלה בשנים האחרונות, בו היא גם מפתחת וגם מייצרת שבבים עבור עצמה הפך להיות יקר ולא יעיל, ובמקביל מוביל ללא מעט כישלונות בתכנון ובייצור של השבבים.

עם רכישת טאואר סמיקונדקטור - שעדיין לא הושלמה - הכריזה אינטל על מהלך עסקי אסטרטגי חדש שיהפוך אותה ליצרנית שבבים הפתוחה ליצור עבור חברות אחרות, בניגוד למצב הקיים כיום לפיו היא מייצרת בעיקר עבור עצמה. בעתיד, כך מקווים באינטל, החברה תוכל לייצר עבור מפתחות שבבים מובילות כמו ארם, קוואלקום ואפילו אנבידיה, אפל ואמזון בהן היא מתחרה היום.

והביקוש לכך קיים: חברות הענק תלויות כיום בעיקר במפעלי שבבים במזרח אסיה, בראש ובראשונה מפעלי TSMC בטאיוואן וסמסונג בקוריאה - דבר שחושף את המערב לסיכון גיאופוליטי במקרה של עימות בין ארה"ב לסין. בשל כך, הוביל הממשל האמריקאי את חוק השבבים שעבר בקונגרס בשנה שעברה שהעניק ליצרניות השבבים 52 מיליארד דולר על מנת שיעתיקו את מפעליהם מהמזרח אל המערב. אינטל למשל, התחייבה להקים מפעלים חדשים באוהיו ובאריזונה, בעוד ש־TSMC וסמסונג בונות מפעלים באריזונה וטקסס.

רק בסוף השבוע האחרון נודע כי אינטל תשקיע מיליארדי דולרים גם באירופה. כלומר, אינטל איננה מהמרת על אתר אחד - והיא מפזרת את השקעותיה בכל מדינות המערב בהן היא פועלת. על פי העיתונות הגרמנית, ממשלת גרמניה התחייבה להעלות את המענק לבניית מפעל חדש ל־10 מיליארד אירו, עלייה של יותר מ־3 מיליארד אירו ביחס לסכום אליו התחייבה קודם לכן, זאת עבור מפעל שבבים בהשקעה כוללת של 20 מיליארד אירו (כ־78 מיליארד שקל).

במקביל, בשישי הודיעה אינטל על הקמת מפעל בעיר ורוצלאב שבפולין בעלות של 4.6 מיליארד דולר.