מט"ח | סיקור שוטף

השקל צנח בכ-1.4% מול הדולר; "תנודתיות חדה היא הנורמלי החדש"

שוק המט"ח המקומי פתח את שבוע המסחר בהיחלשות חדה של השקל לאור הצהרתו של נתניהו אמש כי החקיקה המשפטית תחודש השבוע • שער הדולר היציג נקבע בעלייה של כ-1.4% לרמה של 3.602 שקלים, והאירו התחזק בכ-1.1% ל-3.934 שקלים • כלכלנים בכירים מגיבים למגמה

השקל נחלש בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל נחלש בחדות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

15:29

שער הדולר היציג נקבע בעלייה של כ-1.4% לרמה של 3.602 שקלים, והאירו התחזק בכ-1.1% ל-3.934 שקלים. הליש"ט קפצה בכ-1.5% לרמה של 4.615 שקלים.

13:34

השקל נחלש ב-1.4% מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.60 שקלים לדולר. בנוסף, השקל נחלש מול האירו בכ-1% ונסחר סביב 3.93 שקלים לאירו.

11:50

השקל נחלש כעת בכ-1.5% מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.605 שקלים לדולר. האירו מתחזק בכ-1.2% ונסחר סביב 3.94 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "שוק המט"ח מחפש ודאות. היעדר יציבות והחשש מאירועים בעלי נפיצות גבוהה מעוררים 'חתולים ישנים' וגוררים לעודפי ביקוש ופיחות השקל. בשלב הנוכחי 'היד הנעלמה' של אדם סמית פועלת בנמרצות בשבועות האחרונים במטרה לבלום את פיחות השקל ובכך לעודד את תגובת השרשרת של מנגנון התמסורת, מה שעשוי למתן עליות מחירים ולחצים אינפלציוניים. הכול במטרה להימנע מהצורך לשוב ולעלות את ריבית הבסיס".

לדבריו, "הירידה החדה והקיצונית מזה למעלה מ-40 שנה שרשם היצע הכסף בדוח לחודש מאי, מלמדת שהציבור מפנים את משמעות העלייה בריבית ומעביר כספים למסלולים בעלי ריבית על פני כאלו נעדרי ריבית. המשק נכנס לתהליך של בלימת האינפלציה, כאשר הציבור מפנים את משמעות הריבית הגבוהה. החשש מפגיעה ביציבות המערכת הבנקאית אומנם נמוך במיוחד לאור כריות הביטחון הנאות שברשות הבנקים, אולם המצב מחייב תשומת-לב וערנות לאור העובדה שההכנסה הפנויה ירדה חדות, וגובר החשש מפני תגובת שרשרת במקרה של עלייה נוספת בריבית עם גלישת לווים למשבר נזילות וחדלות פירעון".

10:44

השקל נחלש ב-1.2% מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.59 שקלים לדולר. בנוסף, השקל יורד מול האירו ב-1% ונסחר סביב 3.93 שקלים לאירו.

09:38

טלטלה נוספת בשוק המט"ח לאור המתיחות הפוליטית. השקל צולל בכ-2% מול המטבעות הזרים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול על כוונתו להתחיל לקדם השבוע את הרפורמה המשפטית.

מול הדולר, השקל נחלש ב-1.5% ונסחר סביב 3.61 שקלים לדולר. בנוסף, השקל נחלש מול האירו ב-1.3% ונסחר סביב רמה של 3.94 שקלים אירו. מול הליט"ש הבריטי השקל צולל בכ-1.7%.

הכלכלנים הבכירים מתייחסים למגמה: "שער החליפין ממשיך להיות מושפע מאי-הוודאות הפוליטית בישראל והשפעותיה על פרמיית הסיכון של ישראל ופוטנציאל צמיחת המשק", מוסר לגלובס חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת BDO. עוד מוסיף הרצוג כי "היחלשות השקל משקפת את חששות השוק מקידום חד-צדדי של הרפורמה המשפטית".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מוסיף כי המתיחות הפוליטית כלפי הרפורמה המשפטית אינה הסיבה המרכזית להיחלשות השקל. "לא מן הנמנע כי הפיחות משקף את המתיחות מול ארה"ב בימים האחרונים".

מנחם מוסיף כי דוח קרן המטבע הבינלאומית מגדיר את הסיכון הפוליטי כגורם העיקרי שמסכן את כלכלת ישראל. הוא מסביר כי "המצב כעת, של תנודתיות חדה לכאן או לכאן בשוק המט"ח, הוא 'הנורמלי החדש'".

מנחם צופה כי הרעש בשוק המט"ח ישפיע בעוד כחודש על החלטת הריבית של בנק ישראל, שיחליט אם להעלות את הריבית במשק לפי נתונים הסמוכים להחלטה ולא לפי מדד המחירים האחרון.