S&P 500: השבוע החולף היה תיקון עדין כלפי מטה, מה צפוי כעת?

השוק האמריקאי "מתוח" ומפנה בו עלול להיות אלים • אז אפשר ליהנות ממה שהוא מציע בטווח הזמן הקצר, אבל להיות מודעים לאפשרות שהכיוון יתהפך ברגע, וכל הרווחים שאולי צברתם יימחקו

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

בניתוחים האחרונים הערכתי שיש מקום לעליות בטווח הזמן הקצר, וזו הנחת העבודה גם כעת. התיקון של השבוע האחרון הוא בבחינת מימוש "דה לוקס" קטן, קצר וללא דרמות כמעט ולחצים מטה. תיקון על מי מנוחות. התחושה הזו ששוק המניות עוצמתי והותיר מאחוריו כל סיכון לירידות משמעותיות, היא סוג של אשליה. הניגוד בין העוצמה קצרת הטווח של פוטנציאל העליות, לבין העובדה שהמדדים מתוחים בטווח הארוך, בתוספת העצלות של מדד ראסל 2000 - מסמנים כיוון שאי אפשר להתעלם ממנו.

וגם אם מצפה לנו בטווח הקצר עוד גל עליות, הרי שהסיכון נותר גבוה.

מאחר שדעתי לגבי השוק בטווחים הארוכים ידועה, וששום דבר בפועל לא השתנה, יתייחס הניתוח השבועי למגמה קצרת הטווח. אם כך אתמקד בגרף היומי של S&P 500:

■ יש הבדל מהותי בין "היפוך מגמה", "תיקון טכני" ל"שינוי כיוון", "ירידה" או "עלייה". שלושת המונחים האחרונים הם אמורפיים וניתן לצקת לתוכם כל תוכן סובייקטיבי המבטא את רחשי ליבו של המשקיע. השניים הראשונים הם בבחינת הגדרות: "שינוי מגמה" מתקיים רק כאשר ישנו שינוי במבנה המחירים, קרי בסידור של נקודות השיא והשפל על הגרף; "תיקון טכני" הוא כל תנועה כנגד כיוון המגמה שלא משנה את מבנה המחירים.

האם מניית התשתיות מת"א טומנת הזדמנות 

מניות הזדמנות אינן נחלתו הבלעדית של השוק האמריקאי, גם בשוק המקומי ישנן כאלה.

הן לא בהכרח עתירות סחירות, להיפך - מחירן הנמוך, חוסר העניין סביבן בשגרה והעובדה שבמחירי שיא הן זכו לפופולריות עצומה מאפיינים מניות אלו, מה שעשוי להסתיר פוטנציאל עליות מרשים.

"מניית הזדמנות" חייבת לכלול שני מרכיבים לפחות: הראשון הוא ירידה של לפחות 50% מרמת השיא, והשני הוא נר מלא מתחת לרצועת בולינגר התחתונה בברירת מחדל של 10/1 בגרף הרבעוני. שני אלו מעלים את הסבירות שהיא תצליח לטפס משאול תחתיות.

הגרף הרבעוני של מניית נקסטקום מציג את שני המרכיבים הללו.

בגרף החודשי של מניית תשתיות התקשורת והאנרגיה מוצגת התנהגות שמעלה את הסבירות לעלייה חדה במניה: הנר השישי מהסוף, של ינואר, שם נרשמה עלייה של כ-30% בשילוב עלייה במחזורי המסחר. נר זה משמש נקודת ייחוס. בחודשים שלאחר מכן המניה נסוגה כמו גם המחזורים. גופי הנרות התכווצו ומחזורי המסחר דעכו, כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.

פנינים מסתתרות במעמקים

כל הנרות שהגיעו לאחר ינואר 2023 נכללים בתוך הנר שפתח את השנה. במקרים רבים, יחד עם עוד מרכיבים, מעיד הדבר על תשתית לקראת מהלך עליות. למניה התנגדות סביב מחיר של 6.4 שקל, שאני לא רואה אותה מהווה בעיה.

אז אם אינכם סולדים ממניות השורה השלישית, ומבינים שהפנינים מסתתרות במעמקים, נקסטקום היא בהחלט מניה מעניינת עבורכם.

סיום התיקון עם שבירת הרצף העולה

■ הגרף היומי של המדד מראה מגמת עלייה. שימו לב לנקודות השפל (הקונים) ולנקודות השיא (המוכרים). כל נסיגה גורמת לקונים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בעבר, וכל מהלך עליות גורם למוכרים לדרוש עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה שדרשו בעבר. הירידה האחרונה אינה משנה את מבנה המחירים, ולכן מוגדרת כתיקון טכני.

■ השאלה המרכזית היא מתי יסתיים התיקון ומה האינדיקציות ליכולתו של השוק האמריקאי להמשיך ולעלות בטווח הקצר. על כך יש תשובות פשוטות וענייניות: סיום התיקון הוא עם שבירת הרצף העולה, כלומר כאשר יתקיים מצב שבו מחיר הסגירה של הנר האחרון גבוה מהמחיר הגבוה של קודמו. בנוסף הנר האחרון חייב להיות ירוק ולסמן שליטה של הקונים.

התשובה לשאלה השנייה טמונה באופן שבו מתנהלת מגמה. במגמת עלייה תקינה מספר הנרות ברצף היורד (כלומר בתיקון הטכני) קטן ממספר הנרות ברצף העולה. עד כמה שהדבר נשמע פשוט הוא אחד הפרמטרים החשובים שיש כדי להבין האם פוטנציאל העליות של השוק קיים או נפגם. את האינדיקציות הללו כל אחד, גם ללא ידע או הבנה בהתנהגויות השוק, יכול לבחון.

חריגה מהרצועה העליונה היא בסיס למפנה

■ אבל ישנם עוד מרכיבים. אם תביטו על נקודות השיא ומשם תסיטו מבטכם ימינה, תראו כיצד השיאים שנשברים כלפי מעלה הופכים לשמש כנקודות שפל. כלומר כאן, המגמה קצרת הטווח מושלמת.

אך השלמות המגמתית של הטווח הקצר נתקלת בניגוד משמעותי בטווח הארוך בכל המדדים. זה מתבטא גם בהיעדר מגמת עלייה, אבל גם בעובדה שהצבעתי עליה בניתוחים האחרונים - ולפיה השוק מתוח. כלומר, בממדי הזמן הארוכים הוא חורג משמעותית ברצועת בולינגר העליונה. כל חריגה מהרצועה העליונה היא בסיס למפנה. וככל שהמפנה יתעכב, כך ההיפוך יהיה אלים יותר, והרווחים שנצברו על פני תקופה ארוכה יחוסלו במהרה.

אפשר ליהנות ממה שיש לשוק להציע בטווח הזמן הקצר, אבל להיות מודע להתנהלות הארוכה ולאפשרות הריאלית שמה שנראה עכשיו כמו גן עדן, יהפוך במחי שינוי מהיר לגיהינום בורסאי שלא תרצו להיות בו.