ארבעה חוקרים יצאו לגלות איך להשתמש ב־ChatGPT לקידום העסק

ה־ChatGPT פתח בפני הצרכן האישי שלל כלים המסוגלים להקל על פעולות יום-יומיות • מחקר חדש בחן באיזו דרך אפשר להשתמש בפלטפורמה לטובת קידום העסק, ואילו יתרונות גלומים בה • איך תזהו תקלות פוטנציאליות בשירות? כך זה עובד

ChatGPT / אילוסטרציה: Unsplash
ChatGPT / אילוסטרציה: Unsplash

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

ג'ונתן קרומוול משמש כעוזר מחקר בבית הספר לניהול באוניברסיטת סן פרנסיסקו

ז'אן פרנסואה הארבי הוא פרופסור במחלקה ליזמות באוניברסיטת מונטריאול

ג'ניפר האסה הינה עמיתת מחקר באוניברסיטת הומבולדט שבברלין

היידי רדנר הינה דוקטורית בבית הספר למשפט שבאוניברסיטת הרווארד

כש־OpenAI השיקה את מוצר הדגל שלה ChatGPT בנובמבר האחרון, היא הגיעה למיליון משתמשים תוך ארבעה ימים בלבד ו־100 מיליון משתמשים תוך חודשיים. קנה המידה וההיקף של השפעת ChatGPT אולי חדשניים, אך התופעה שבבסיסה טכנולוגיה מתפתחת שמשנה חלקים נרחבים מהתעשייה ומהחברה אינה ייחודית. רתימת כוחה של הטכנולוגיה המתפתחת לטובת העסק, דורש אימוץ גישה חדשה.

בשונה מבעבר, ChatGPT מציג אתגר שונה בתכלית, משום שאינו פותר בעיות ספציפיות. למעשה, הצ'אט יכול לפתור בעיות בכל תעשייה, תחום או הקשר. השימוש בו, לפיכך, מצריך כישורים מסוג אחר: חשיבה מתהווה (emergent thinking), שכוללת ייצור רעיונות מבלי לגמרי להבין את הבעיות שצריך לפתור לשם כך.

לאחרונה יצאנו למחקר שביקש לבחון את תהליך המחשבה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית. בתחילה ניסנו להבין כיצד עובדת פונקציות הליבה של ChatGPT ורק לאחר ששלב זה של המחקר תם, ועל בסיס המידע שאספנו, גיבשנו שיטה לשימוש המוצלח ביותר בצ'אט, ואיך נכון להשתמש בו כדי לפתור בעיות בתחומים שונים בחברה שלכם.

ניצול הצעת ערך נוכחית

הנתיב הראשון בו תצעדו כולל שימוש ב־ChatGPT לניצול נוסף של הצעת ערך שחברה כבר נותנת ללקוחותיה. לדוגמא, חברת שליחויות המזון האמריקאית Instacart הגדילה את הכנסותיה בכ־2.5 מיליארד דולר על ידי התמקדות בהצעת ערך הייחודית של השירות שלהם.

השינוי התרחש לאחר שהחברה השיקה באתר הבית שלה תוסף ל־ChatGPT שנועד לחזק את הצעת הערך הזו על ידי הגדלת המהירות והיעילות של הזמנת הירקות באינטרנט. בעזרת התוסף, לקוחות יכולים לקבל המלצות על ארוחות לבשל, וברגע שהם מוצאים מתכון שמוצא חן בעינייהם, ChatGPT יפתח באופן אוטומטי הזמנה חדשה בה יהיו כל הרכיבים הנחוצים.

על מנת ללכת בנתיב זה, תשתמשו ב־ChatGPT בלי לכוון אותו לבעיה ספציפית של לקוח. תהליך המחשבה הזה יכול להיות מאתגר, בגלל שלרוב אנחנו רוצים למצוא בעיות נקודתיות, עם זאת, להתחיל ממטרות כאלה יכול לעוור אותנו לפוטנציאל של ChatGPT. במקום זה, החלו בראש פתוח ותהיו מעורבים ותנסו להבין לאן הכלי מכוון אתכם. ברגע שיש לכם הבנה כזו, השתמשו במידע והתחילו לנסח דרכי פעולה לכל בעיה שיכולה לצוץ.

הרחבת הצעת הערך

דרך נוספת לשימוש ב־ChatGPT כדי להרחיב את הצעת הערך של חברה על ידי פתרון בעיות חדשות ללקוחות באופן שמשלים פתרונות קיימים. לדוגמא, אקדמיית קהאן נוסדה ב־2008 במטרה לספק לכל התלמידים חינוך חינם ברמה עולמית. מאז גדל האתר ל־20 מיליון משתמשים בחודש.

לאחרונה, הם שילבו בפלטפורמה שלהם את ChatGPT על ידי יצירת מורה מותאם אישית באינטליגנציה מלאכותית ששמו קאנמיגו. הכלי הזה לא רק עוזר לתלמידים בכך שהוא מדריך אותם בסרטונים ובשאלות התרגול ביעילות, אלא יכול גם לסייע למורים על ידי הסברת שיטות לימוד ותיכנון מערכי שיעור.

אפשר ללכת באותו נתיב על ידי הגדרה ברורה של הפרספקטיבה. מבחינת המחשבה המתהווה, זה מצריך קודם כל פירוק של הצעת ערך לשלושה מרכיבים יסודיים:

1. היעדים שלקוחות מנסים להשיג.

2. ההקשר בו לקוחות מנסים להשיג יעדים אלה.

3. איפיון קהל היעיד הספציפי.

מרגע שאלה הוגדרו, הצעד הבא יהיה להעריך אילו יכולות ניתן להרחיב בעזרת הצ'אט.

ההגדרה בשני שלבים הזו ותהליך ההרחבה מציעים מערכת כישורים משלימה לחשיבה עיצובית, שלרוב מעודדת אנשים לחשוב על פתרונות שונים אבים לפני שהם מחליטים להתמקד ברעיון אחד וליישם אותו. בחשיבה המתהווה, עם זה, מיישמים את אותן טכניקות סיעור מוחות על הבעיה, ולא על הפתרון.

 

מחקר הצעת ערך חדשה

הנתיב האחרון מבוסס על שימוש ב־ChatGPT כדי לחקור הצעת ערך חדשה לגמרי שאולי הצרכנים עוד לא יודעים שהם צריכים. למרות שאולי זה נראה הפוך מהדרכים המסורתיות לחדשנות, מצד שני זה תואם את העצות המקובלות להשגת פריצות דרך.

לדוגמא, כשסטיב ג'ובס נשאל אם אפל עשתה מחקר שוק בטרם פיתחה את מחשב האיימק, ענה: "קשה לפתח מוצרים על פי קבוצות מיקוד. בהרבה מקרים, אנשים לא יודעים מה הם רוצים עד שאתה מראה להם את זה".

תובנה זו אומצה על ידי OpenAI עצמה כשהוציאה לשוק את ChatGPT. נתיב זה מייצג את הצורה הטהורה ביותר של חשיבה מתהווה, שיש בה את אי וודאות גדולה ולכן צריך להשתמש בה בזהירות.

האתגר העיקרי מגיע, כשמנסים להתמקד בבעיה בודדת. כשיש לארגונים הצעות ערך יחסית ברורות, יכול להיות קל יותר לסנן בעיות שנראות מוגזמות או שלא סביר שהן משקפות צרכים בעלי ערך של הלקוחות. עם זאת, כשצרכי הלקוחות עדיין לא ידועים ונולדים לצד הטכנולוגיה, נעשה קשה לצוותים להסכים על כיוון משותף לצעוד בו.

לסיום. ChatGPT הינו טכנולוגיה חסרת תקדים ובעלת פוטנציאל אדיר. עם זאת, השימוש בה כרוך בסיכון רב. לכן אנו חייבים ללמוד איך להשתמש בו ביעילות כדי למנף זאת לתוצאות טובות ולא שליליות.

© Harvard Business School Publishing Corp