פגישות מרתוניות והצעות חדשות: הלחץ על הבנקים מתחיל לחלחל

אחרי שיחת נזיפה מהנגיד, בבנקים נערכים לשפר את התנאים ללקוחות בניסיון למנוע רגולציה • אבל בזמן שהבנקים הגדולים מנהלים דיונים, המתחרים הקטנים כבר משווקים הצעות ללקוחות

גל בר דעה, מנכ''ל וואן זירו, יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: אייל טואג, רמי זרנגר
גל בר דעה, מנכ''ל וואן זירו, יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: אייל טואג, רמי זרנגר

האם התחרות על לבם וכיסם של לקוחות הבנקים תגיע בסופו של דבר בעקבות עליית הריבית? עוד חזון למועד, אבל נראה שפגישת הנזיפה אליה זימן בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את מנכ"לי הבנקים סביב נושא גלגול הריביות לציבור, מתחילה לתת את אותותיה. בזמן שבבנקים הגדולים עורכים פגישות מרתוניות, בבנקים הקטנים כבר מציעים פתרונות.

ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל
ביטוחי המנהלים מגיעים לסוף דרכם: על מי זה ישפיע והאם כדאי להעביר את הכסף?

מאז אותה שיחה עם נגיד הבנק המרכזי, הבנקים הגדולים עורכים פגישות ללא הפסקה במטרה להניח מתווה שיעמוד בציפיות הרגולטור בשורת נושאים, מריבית על העו"ש, דרך מודלים להורדת הריבית על ההלוואות ועד העלאת הריבית על הפיקדונות. בבנקים יודעים כי רק כך יצליחו למנוע חקיקה מטעם הכנסת בנושא.

אבל מי שכבר מגיעים עם הצעות ללקוחות הם הבנקים הקטנים. אחרי שביום ראשון הודיע בנק ירושלים כי הוא מציע ריבית של 2.35% על העו"ש (50% מריבית בנק ישראל), תחום בו היקף הפעילות שלו קטן מאוד ביחס למתחרים וכן ביחס ליתר הפעילות של הבנק, גם וואן זירו מצטרף למירוץ וינסה למשוך אליו לקוחות בעזרת הצעות אטרקטיביות.

בוואן זירו יציעו ללקוחות פיקדון אוטומטי עם נזילות יומית (פיקדון יומי) בריבית של 2.5%. בבנק מסרו כי המהלך ייכנס לתוקף עם עדכון הריבית הקרב של בנק ישראל. אם בנק ישראל יחליט להשאיר את הריבית על כנה בעדכון הקרוב, בהתאם לתחזיות בשוק, הריבית על הפיקדון תעמוד על 2.5%. ככל שיחלטו בוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בפעם ה־11 ברציפות, הריבית על הפיקדון תהיה גבוהה אף יותר. נכון להיום, הממוצע במערכת הבנקאים עומד על 1% בפיקדונות היומיים. בנוסף, בוואן זירו אין תקרות הפקדה ואין תנאי סף, כפי שלדוגמה הציבו בלאומי שמציע 1% על העו"ש אבל רק עד תקרה של 10,000 שקל, או בבנק ירושלים שם ההגבלה היא עד 20 אלף שקל.

העיניים נשואות לבנקים הגדולים

ובכל זאת, השוק כולו ממתין לראות מה יעשו הבנקים הגדולים ובראשם הפועלים, שטרם הגיב ללחץ מצד בנק ישראל. גם מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי טרם הבהירו כיצד הם מתכוונים להתמודד עם הלחץ הרגולטורי והתקשורתי, וגם לאומי יצטרך ככל הנראה לשפר את הצעתו, כי יתכן שבבנק ישראל לא יסתפקו בריבית על העו"ש של 1% בלבד כאשר התנאים הנוספים יביאו את התמורה ללקוחות לאומי ל־100 שקל בלבד לשנה שלמה.