בדימונה, ברמלה ובאלעד: שלושה מכרזי רמ"י נכשלו

מכרזי מגורים בדימונה וברמלה, ומכרז למסחר ומשרדים באלעד נותרו ללא כל הצעות • שני מכרזי המגורים פורסמו בפעם השנייה, לאחר שנותרו ללא מציעים בשנה שעברה • ברקע: יעדי השיווק לענף הנדל"ן שהוכרזו בקבינט הדיור, גבוהים מבשנה שעברה

דימונה. מכרז מחיר מטרה עבור בניית 1,122 יח''ד נסגר ללא הצעות / צילום: Shutterstock
דימונה. מכרז מחיר מטרה עבור בניית 1,122 יח''ד נסגר ללא הצעות / צילום: Shutterstock

מכרזי רשומת מקרקעי ישראל מאותתים לממשלה שהעמידה ביעדים שהוגדרו תהיה לא פשוטה. היום (ג') התקיימה ישיבה ראשונה של קבינט הדיור, שבה בין היתר הוכרזו יעדי השיווק של הממשלה לענף הנדל"ן למגורים. היעדים נראו מלכתחילה לא פשוטים להשגה, ושלושה מכרזים שנסגרו ללא זוכים, ממש היום, ממחישים זאת היטב.

בישיבת הקבינט שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הגדיר יעדי שיווק לרמ"י ב־2023 של 90 אלף יחידות דיור, לצד מכרזים מוצלחים בהיקף של 61 אלף יחידות דיור. מדובר על מספרים גבוהים יותר מאלו שהוגדרו בשנה שעברה - וזאת למרות שהשוק האט משמעותית מתחילת השנה, ושיעור המכרזים הנכשלים גבוה יחסית, ודאי אם משווים זאת לשיא חסר התקדים שנרשם כאן בשנים 2021 ו־2022.

שלושה מכרזים נוספים שנותרו ללא הצעות

לסטטיסטיקה של מכרזי רמ"י הכושלים ב־2023 הצטרפו היום שלושה מכרזים נוספים - בדימונה, ברמלה ובאלעד - ששלושתם נותרו ללא כל הצעות. מדובר על מכרזי מגורים עבור 1,254 יח"ד בסך הכול, ומכרז למסחר ומשרדים בשטח של כ־26,600 מ"ר.

המכרז בדימונה הוא מכרז מחיר מטרה, עבור בניית 1,122 יחידות דיור בשכונת יוני נתניהו. המכרז פורסם ללא מחיר מינימום, ולמרות זאת נסגר בלי כל הצעות. נציין כי המכרז, עם 76 יח"ד יותר, נסגר באוגוסט 2022 גם כן ללא כל הצעות. למעשה, המכרז האחרון בייעוד מגורים בדימונה שנסגר בהצלחה היה במאי 2022, לפני יותר משנה. עוד נציין כי כל ארבעת מכרזי מחיר מטרה שפורסמו עד היום בדימונה, נכשלו ונסגרו ללא תוצאות.

ברמלה נסגר מכרז עבור בניית 132 יחידות דיור בשכונת ג'ואריש, גם כן ללא כל הצעות. גם במקרה הזה מדובר על מכרז חוזר, שנסגר בנובמבר 2022 גם כן ללא הצעות. גם המכרז הזה שווק ללא מחיר מינימום, אך איש לא הגיש לו הצעות.

נזכיר כי אחת ההחלטות שהתקבלו היום בקבינט הדיור הייתה הפחתת מחיר המינימום במכרזים, כך שיהווה 15% מהשומה העדכנית שמוציאה רמ"י לקרקע, לעומת 50% מהשומה כיום - זאת בעיקר כדי להפחית את שיעור המכרזים שנכשלים. בצמד המכרזים ברמלה ובדימונה החלטה כזו לא הייתה משפיעה על התוצאה הסופית, גם אם הייתה מתקבלת מוקדם יותר.

לצד שני המכרזים הללו, נכשל כאמור גם מכרז בייעוד תעסוקה בעיר אלעד - שלושה מתחמים בשטח כולל של קצת יותר מ־26 דונמים, שנותר גם הוא ללא זוכים. יש לציין כי באלעד נכשלו שלושה מתוך ארבעת הייעודים ששווקו מתחילת השנה.