אג"ח או מניות? מנהל ההשקעות הבכיר שממליץ מה לעשות עם 100 אלף דולר פנויים

ניר הלל, מנהל השקעות בכיר בפעילים, נוטה להשקיע 35% מהתיק באג"ח קונצרניות וליצור חשיפה קטנה יחסית לשוק האמריקאי • "צפויה המשך תנודתיות גבוהה בתקופה הקרובה" • הערכתו לחודשים הקרובים: "בהנחה שלא הולכים לתרחיש קיצון בזירה הפוליטית, תמחור שוק המניות המקומי אטרקטיבי"

מה מומלץ לעשות עם 100 אלף דולר פנויים / אילוסטרציה: Shutterstock
מה מומלץ לעשות עם 100 אלף דולר פנויים / אילוסטרציה: Shutterstock

החודשים האחרונים גרמו ללא מעט ישראלים לחשוב פעמיים לגבי מבנה תיק ההשקעות האידיאלי שלהם. לא מעט החליטו להמיר את השקלים לדולרים, וחלקם מן הסתם מנסה להבין, לאחר שנרשמה רגיעה מסוימת בזירת המטבעות, מה עושים הלאה, ולמעשה איך בונים את תיק ההשקעות האידיאלי.

קופות הגמל סוגרות מחצית חזקה: מה קרה לחיסכון שלכם? 
הכלכלן של הבנק השוויצרי שבטוח שאנחנו מתקרבים לסוף המשבר בשווקים |ראיון

פנינו לניר הלל, מנהל השקעות בכיר בדסק המסחרי בפעילים ניהול תיקי השקעות, שיציע מהו מבנה התיק הראוי בהיקף נכסים של 100 אלף דולר. כיצד לבצע נכון את האלוקציה של התיק ומה הסקטורים שלדעתו אטרקטיביים כיום, וגם אלו שפחות.

"אנחנו נמצאים בתקופה בה מילות המפתח הן ריבית ואינפלציה, והשאלה הגדולה היא עד כמה כלכלות העולם ייפגעו מעלות הכסף הגבוהה כיום, האם נראה נחיתה רכה או לחלופין מיתון כבד", הוא אומר.

ניר הלל, מנהל השקעות בכיר בפעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: נטלי אירן
 ניר הלל, מנהל השקעות בכיר בפעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: נטלי אירן

מה הנחת הבסיס שלך בבניית תיק ההשקעות?
"אני מעריך שתהליך העלאת הריבית קרוב למיצוי, ואומר בזהירות שייתכן כי הסתיים. ראינו את החזרה לנורמליות בשרשראות האספקה וירידה במחירי הסחורות והאנרגיה; כל אלה ממתנים את האינפלציה ותורמים להערכה שנוגדת עוד העלאות ריבית.

"אנו נמצאים בסביבת ריבית גבוהה של כ-5% (על הדולר, ח' ש'), שהיא גורם שמאט את הכלכלה, במיוחד לאחר שהעולם הורגל לצרוך אשראי זול במשך יותר מעשור".

עם זאת מציין הלל, כי "היו מי שחשבו שריבית של 3% בולמת את הכלכלה (ולכן הריבית הגיעה למקסימום, ח' ש'), אך מי שפעל והשקיע את כספו תחת הנחה זו ספג הפסדי הון ושחיקה ריאלית של כספו. לכן יש לנקוט משנה זהירות".

מה מצב האינפלציה?
"הנתונים מעידים כי עליות המחירים (אינפלציה) במגמת ירידה, שנובעת בעיקרה מירידה במחירי האנרגיה. האינפלציה במחירי השירותים בארה"ב ממשיכה להיות עיקשת.

"כמו כן, שוק התעסוקה הדוק, וחודש מאי היה החודש ה-14 ברציפות שבו מספר המועסקים היה גבוה מהצפי של השוק. גם הצריכה הפרטית שם ממשיכה להיות חזקה".

המשמעות, לדבריו, היא ש"השפעת הריבית טרם חלחלה באופן רחב ועמוק. נדרש לה זמן רב יותר להשפיע על האינפלציה במחירי השירותים בארה"ב - זמן ארוך מכפי שחשבו בתחילת גל העלאות הריבית הנוכחי. לכן הבנק הפדרלי ממשיך להדגיש לנו שהמלחמה שלו באינפלציה עוד לא נגמרה, והכול תלוי בנתוני המאקרו בעתיד".

3 טיפים לניהול תיק ההשקעות

לאזן בין רכיבים צמודים ללא צמודים (50/50)
בחלק הסולידי של התיק

שמרו על חשיפה מסוימת למטבע חוץ (אג״ח ומניות,
מומלץ עד 20% למי שעיקר הוצאותיו בארץ)

להתייעץ עם מומחה בבחירת הרכיב וסוג המניות
בתיק המותאם אישית

בהתאם לנתונים אלה, בנה הלל תיק השקעות שמורכב ברובו מרכיב איגרות חוב לצד רכיב מנייתי לא גבוה, שנותן פתרון למספר תרחישים אפשריים.

"הלוגיקה שעומדת בבניית רכיב איגרות החוב בתיק היא האפשרות לייצר תשואה גבוהה יחסית לטווחים של כמה שנים קדימה. שילוב של איגרות חוב מדינה ואג"ח חברות צפוי לייצר תשואה חיובית גבוהה לצד סיכון ותנודתיות נמוכים.

"מכאן שהעוגן המרכזי של התיק יהיה אג"ח ממשלת ישראל, ולו נקצה כ-40% מהתיק, עם עדיפות קלה לאפיק השקלי על פני האפיק הצמוד למדד (55% שקלי ו-45% צמוד).

"במבט על עקום התשואות השקלי, רואים שהשוק מתמחר תוואי ריבית יורד בעתיד, ולכן אנחנו מזהים הזדמנות לקבע תשואות נומינליות גבוהות של כ-3.7% לטווח של כארבע שנים. נשקיע באופן דומה גם באפיק הצמוד, לטווח של 3-4 שנים, המתמחר היום אינפלציה חזויה של כ-2.7% לשנה. יחד עם זאת ייתכן ובעתיד נבחן את אורך משך החיים הממוצע (מח"מ) בהתאם לנתונים המתפרסמים ותנאי השוק".

בחרת להשקיע מעל לשליש מהתיק שלך באג"ח קונצרניות.
"בנקודת הזמן הנוכחית אני מרגיש יותר בנוח להשקיע רכיב משמעותי מהתיק באג"ח של חברות - 35% מסך התיק. נבחר איגרות חוב של חברות חזקות שעברו סינון של מחלקת המחקר בפעילים, ובדירוגי אשראי גבוהים של A+ ומעלה. המח"מ הוא כ-3 שנים.

"אם בעבר היה צורך בשילוב של אג"ח בדירוגים נמוכים על מנת לייצר פוטנציאל תשואה גבוהה, הרי שבתנאי השוק של היום ניתן לוותר על עודף הסיכון הזה, ועדיין לייצר תיק עם תשואה פנימית גבוהה. נוסף על כך, כ-5% מאיגרות החוב הקונצרניות יהיו צמודות לדולר כסוג של 'ביטוח' מפני פיחות בשקל".

 

"מניות בישראל -ממדד ת"א־125"

מה לגבי הרכיב המנייתי?
"שוק המניות אומנם איבד מעט מהאטרקטיביות שלו לנוכח התשואות הגבוהות שמציע שוק איגרות החוב. חלק מהסקטורים בשוק המנייתי עלו בקצב מהיר מדי, ואינם זולים.

"להערכתי צפוי המשך תנודתיות גבוהה בתקופה הקרובה. מנגד, ישנם סקטורים שיודעים להתמודד טוב יותר עם אינפלציה ועם ריביות גבוהות.

"לכן, כדי לשפר את פוטנציאל התשואה בתיק נקצה כ-25% ממנו להשקעה במניות. מחצית מהסכום בישראל והיתרה בארה"ב".

במה תשקיעו בארץ?
"הרכיב המנייתי בישראל (12.5% מהתיק) יושקע ישירות במניות שנכללות במדד ת"א-125. אנו עדים לביצועי חסר משמעותיים של מדדי המניות בישראל למול מדדים מרכזיים בעולם. ניתן לשייך זאת בעיקר לסערה הפוליטית שאנו חווים מתחילת השנה.

"בהנחה שלא נלך לתרחיש קיצון בהיבט הפוליטי-חברתי אז אנו מזהים תמחור אטרקטיבי למניות בישראל ביחס לארה"ב, ונקודת כניסה נוחה בדגש על ענפי הבנקים והנדל"ן, תוך הבנה שנחווה תנודות גדולות במניות אלו בתקופה הקרובה".

מה היתרונות במניות הבנקים והנדל"ן?
"במניות הבנקים אנו רואים פער בין הדוחות הטובים המתפרסמים מול החולשה בביצועי המניות שלהן. אנו צופים המשך תשואות גבוהות על ההון, המשך השפעה חיובית של מרווחי האשראי, גידול בתיק האשראי של חלק מהבנקים והמשך השפעה חיובית של האינפלציה על שורת הרווח. בנוסף, רמות מכפילי ההון של חלק מהבנקים נראים נוחים להשקעה בראייה היסטורית.

"לגבי מניות הנדל"ן, משום שהריבית הגבוהה משפיעה לרעה על הענף עתיר המינוף, כדאי לבצע בחירה סלקטיבית ולא להשקיע במדד עצמו.

"בהערכה זהירה - ישנן מניות בתחום שמתמחרות כבר חלק ניכר מהשפעות עליית הריבית ושיעורי ההיוון המטפסים. נבחר במניות של חברות עם תזרים חזק ומזומנים בקופה, חברות עם מינוף נמוך יותר וחשיפה מועטה לנדל"ן בחו"ל. נחפש חברות עם שיעורי תפוסה גבוהים בנכסיהן וכאלו שלא תהיה להן בעיה למחזר את החוב. חברות שהן אבני הבניין בכלכלה הישראלית".

"ממשיכים במשקל עודף לשבבים, תוכנה וסייבר"

מה באשר לחו"ל?
"אנחנו נקצה כ-12.5% מהתיק להשקעה במניות בארה"ב בלבד. אנחנו ממשיכים לתת משקל עודף למניות מסקטורים של שבבים, תוכנה וסייבר, אף על פי שכבר נרשמו עליות נאות בתחומים אלה מתחילת השנה.

"אנחנו גם שמים דגש על ענף הבריאות, שנסחר לדעתנו בתמחור מעניין כיום. מעבר לכך נעדיף השקעה במדדים הרחבים - S&P 500 והנאסד"ק - ללא גידור המטבע (כלומר השקעה דולרית, ח' ש'). זאת משום שבתקופות של תנודתיות גבוהה בשווקים החשיפה לדולר אכן עוזרת למתן את התנודתיות בתיק ההשקעות, ומהווה מעין גורם ביטוח בתיק".

מהי החשיפה הנכונה לדעתך לדולר?
"החשיפה הדולרית המומלצת לתקופה הנוכחית היא כ-18% מסך התיק. היא תיעשה הן דרך הרכיב האג"חי והן דרך הרכיב המנייתי".