קופות הגמל סוגרות מחצית חזקה: מה קרה לחיסכון שלכם?

לאחר שנה שלילית, קופות הגמל והפנסיה מציגות התאוששות מרשימה במחצית הראשונה של 2023 - כך על פי נתוני בית ההשקעות מיטב • כמה הרוויחו החוסכים שהשקיעו באפיק המנייתי?

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

קופות הגמל וקרנות הפנסיה סוגרות חצי שנה חיובית עם עליות רוחביות בכל המסלולים. זאת לאחר שבשנת 2022 המסלול הכללי ספג מכה קשה עם תשואה שלילית ממוצעת של 8%, וכמעט כפולה במסלול המנייתי.

בהסתכלות על החצי שנה האחרונה שוקי המניות בעולם הציגו מגמה חיובית חזקה מאוד:

בארה"ב: מגמה חיובית, כאשר מדד ה-500 S&P עלה ב-14.5%, מדד הדאו ג'ונס עלה בשיעור זעיר של 2.9% ומדד הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, עלה בשיעור תלול של 29.9%.

באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה: מדד ה-DAX הגרמני עלה ב-10.0%, ה-CAC הצרפתי עלה ב-12.9% וה-Eurostoxx 50 עלה בשיעור של 14.8%.

ביפן: מדד הניקיי עלה בשיעור תלול אף יותר של 27.4%.

לעומת זאת, בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה שלילית במרבית המדדים: מדד ת"א 35 ירד ב-2.7% ומדד ת"א 125 ירד בשיעור של 2.1%.

באיגרות החוב הקונצרניות נרשמה עליית שערים: מדד אג"ח קונצרני עלה ב-2.8%. מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה מאז ראשית השנה ב-1.0%.

לצד הביצועים המרשימים של שוקי המניות, גם פיחות השקל כלפי הדולר תרם היטב לתשואות בקופות המנייתיות בפנסיה ובגמל, שסגרו את המחצית הראשונה של השנה עם תשואות של כ-9%. המסלול הכללי הניב תשואות של כ-5% מתחילת השנה.

בחודש יוני נרשמו גם כן עליות שערים. התשואה הממוצעת של קופות הגמל הכלליות ביוני עמדה על 1.7%, עם שונות גבוהה. בקופות המנייתיות התשואה הממוצעת הייתה 3.5%.

גם בקרנות הפנסיה נרשמה מחצית חזקה במסלולים השונים: ששת החודשים הראשונים של השנה, ויוני בפרט, הניבו תשואה חיובית גם במסלולי הפנסיה השונים. במסלול מקיפה עד גיל 50 נרשמה ביוני תשואה ממוצעת של 1.9%.

מתחילת השנה, התשואה הממוצעת עומדת על 6.2% - כאשר הקופות המובילות השיגו אף תשואה של 7.5%.