בזכות וול סטריט והמט"ח: המסלול המנייתי בגמל הניב כ־9% במחצית

במיטב מסבירים כי למרות הירידות בבורסה בת"א, הציגו אפיקי הגמל והפנסיה תשואות חיוביות במחצית משתי סיבות • "מרבית נכסי החיסכון ארוך הטווח מפוזרים בחו"ל, שם עלו המדדים בחדות במחצית השנה, והתחזקות הדולר והאירו מול השקל באותו פרק זמן"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר
בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

המהפך הדרמטי בבורסות העולם מתחילת השנה הגיע גם לכספי החוסכים בישראל. קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה המקומיות סוגרות חצי שנה חיובית עם עליות נאות בכל המסלולים, לאחר שבשנת 2022 נרשמו בהם הפסדים כבדים. מבדיקת בית ההשקעות מיטב עולה כי המסלולים המנייתיים בגמל ובהשתלמות רשמו בממוצע עלייה חדה של 8.7% בסיכום המחצית הראשונה של 2023 וזינוק ממוצע של 3.5% בחודש יוני לבדו (בין 2.5% ל־4%). באפיקים הכלליים בגמל ובהשתלמות נרשמה עלייה של 1.7% בממוצע בחודש יוני (טווח תשואות של בין 1.3% ל־2%) ובסיכום המחצית הראשונה - עלייה של 5.3%.

אל תקנו ותשכחו: הנאסד"ק עולה, אבל המגמה עלולה להשתנות
האותיות הקטנות שמאחורי הטבות הריבית של הבנקים
מאחורי ההטבות של הבנקים: לאומי ומזרחי ראש בראש, ואיפה הפועלים? 

 

נזכיר כי בשנת 2022, הסב המסלול הכללי הפסד ממוצע של כ־8% לחוסכים ואילו במסלול המנייתי נרשם בממוצע הפסד כפול מכך. התשואה החיובית החזקה של קופות הגמל והפנסיה הושגה תודות לעליות החדות בשוקי המניות בעולם, שהציגו ביצועים מרשימים במחצית, בניגוד למגמה בבורסה המקומית. גם פיחות השקל ביחס לדולר תרם לתשואה שנרשמה לחוסכים לפנסיה.

מנהל השקעות ראשי פנסיה וגמל במיטב, גיא מני אומר לגלובס כי "אנו מסכמים מחצית ראשונה חיובית. העליות שנרשמו באפיקי הפנסיה והגמל נבעו מעליות שערים די משמעותיות בחו"ל. בארה"ב נרשמו עליות דו־ספרתיות חדות במדדי הדגל". הוא מכוון למדד ה־500 S&P שעלה ב־14.5% ומדד הנאסד"ק שזינק בשיעור תלול של כמעט 30%.

באירופה נרשמה גם כן מגמה חיובית חזקה, כאשר מדד הדאקס בבורסה הגרמנית עלה ב־10%, מדד קאק בבורסה בפריז עלה ב־12.9% ומדד יורוסטוקס 50, שמודד את החברות הגדולות ביבשת, זינק ב־14.8%. גם ביפן נרשמה התפתחות חיובית חריגה, כאשר מדד הניקיי עלה בשיעור תלול של 27.4%.

עם זאת מציין מני, "לא כל המדדים הצטרפו לחגיגה. מדד הדאו ג'ונס הכולל מניות של חברות תעשייתיות, עלה במחצית רק בכ־3%. מי שמשך את העליות החדות במדדי המניות הראשיים היו מניות הטכנולוגיה. בעיקר של חברות כמו מיקרוסופט, אנבידיה, גוגל, אפל, פייסבוק ואחרות. העליות היו פחותות בסקטורים כמו אנרגיה, בריאות ותעשייה, וחלקם הציגו ירידות מתחילת השנה".

החיסכון שמפוזר בעולם והשקל שנחלש

הבורסה בת"א הסתכמה במחצית הראשונה בירידות במדדים המנייתיים. מדד ת"א 35 ירד ב־2.7% ומדד ת"א 125 ירד ב־2.1%. מנגד באיגרות החוב הקונצרניות נרשמה עליית: מדד אג"ח קונצרני עלה ב־2.8%. ואילו מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה בכ־1% בתקופה זו.

מני מסביר כיצד למרות הירידות בבורסה בת"א, עדיין מציג החסכון הפנסיוני עליות נאות. לדבריו, "הגמל והפנסיה הציגו תשואות חיוביות נאות בסיכום המחצית משתי סיבות: החסכון ארוך הטווח בישראל מפוזר מאוד בעולם כולו. מרבית נכסיו נמצאים למעשה בחו"ל שם עלו המדדים בחדות. הסיבה השנייה היא שהדולר והאירו התחזקו מול השקל באותו פרק זמן. לכן משום שחלק משמעותי של מעל למחצית מהנכסים נקוב במט"ח, והדולר עלה מול השקל ב־5%, והאירו טיפס בכ־7%, נרשמה תשואה חיובית לתיק. בנוסף, יש כאן מוצר שלאט לאט ממשיך לתת תשואה שוטפת שזה איגרות החוב. מתחילת השנה, האג"ח הקונצרניות והממשלתיות עלו וסיפקו תרומה מסוימת לתשואה החיובית".

תשואות חיוביות בכל המסלולים

לא רק בגמל ובהשתלמות - ששת החודשים הראשונים של השנה הניבו תשואה חיובית גם במסלולי הפנסיה השונים. במסלול עד גיל 50 נרשמה ביוני תשואה ממוצעת של 1.9%. מתחילת השנה, התשואה הממוצעת עומדת על 6.2%, כאשר הקופות המובילות השיגו אף תשואה של 7.5%. בקרב המסלול לחוסכים לפנסיה בגילאי 50 עד 60, נרשמה עלייה ממוצעת של 1.7% ביוני, ועלייה של 5.6% במחצית הראשונה. במסלול לחוסכים לפנסיה עבור גילי 60 ומעלה, נרשמה עלייה של 1.1% ביוני, ובסיכום המחצית תשואה ממוצעת חיובית של 4.6%.