אל תקנו ותשכחו: הנאסד"ק עולה, אבל המגמה עלולה להשתנות

המגמה החיובית בשוק האמריקאי לאחרונה מפתיעה אותי, אבל עדיין טומנת סיכון להיפוך מהיר ואלים • בינתיים, התמקדות במדד נאסד"ק עתיר הטכנולוגיה מספקת תמונה מבטיחה: הפרמטרים הטכניים למגמת עלייה ולמומנטום - חיוביים

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

שוק המניות האמריקאי הרגיל אותנו בעת האחרונה למימושים דה־לוקס. בלי לחץ או היסטריה - ירידה עדינה ואז זינוק חד למעלה, עם מניות שטסות מאפס ל־100 בפחות מחמש שניות. מניות מרוץ.

פוטנציאל העליות קצר הטווח בשוק האמריקאי הוא ברור למדי, עם מגמת עלייה בשלושת המדדים המובילים, מומנטום חזק ותחושה שהשמיים, או לפחות השיאים ההיסטוריים, גם הם אינם הגבול.

אבל היפוכי מגמה יגיעו, ואף אחד לא מודיע לך לפני כן. זה קורה במפתיע, ענני הגשם מופיעים רק אחרי שגילית שהשארת את המטריה בבית ונעלת כפכפי אצבע.

אני לא יודע כמובן מתי יגיע ההיפוך בשווקים, אבל מעריך שהוא קרוב יותר ממה שרבים חושבים. מצד שני, גם ההערכות שלי לירידות בשוק אינן מתממשות עד כה...

מדד העוצמה היחסית, חלק ד'

מדובר במד מומנטום, תאוצה, תנופה, והוא מתבסס על שינויים בשערי הסגירה. ככל שהוא גבוה יותר עוצמת השוק גבוהה יותר והסיכוי להיפוך נמוך יותר. כמו כן זהו מדד השוואתי; נניח שלוקחים 2 מניות שבמגמת עלייה, בראשונה מצוי מדד העוצמה היחסית ברמה של 55% ובשנייה ב־80%, את מי תעדיפו? ברור שאת האחרונה, שם המגמה חזקה יותר והסיכוי להיפוך נמוך יותר.

קונצנזוס בין הקונים למוכרים לגבי המגמה

לכן החלטתי להתמקד במדד עם המנוע הגדול ביותר והמומנט הבשרני ביותר מבין המדדים המובילים בשוק האמריקאי - הנאסד"ק.

● בגרף היומי ניכר שבטווח הקצר המגמה עודנה מגמת עלייה. שתי קבוצות דומיננטיות מנווטות את השווקים - קונים ומוכרים, ושתיהן אוחזות בדעה זהה לגבי כיוון השוק. נקודות השפל המייצגות את הקונים מסודרות במבנה עולה ומעידות שהם מוכנים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בפעם הקודמת.

המוכרים לעומתם, דורשים בכל עלייה מחיר גבוה יתר מזה שביקשו בשיא הקודם.

הקונצנזוס הזה יוצר את מגמת העלייה, ורק כשהוא ישתנה נוכל לדבר אחרת.

● בניגוד לדעה הרווחת, הדבר החשוב ביותר במגמת עלייה קיימת הוא כל מה שקורה כנגד הכיוון, כלומר כשהשוק יורד, או בשפתנו בתיקונים הטכניים. לכן חשוב לבדוק מספר מרכיבים, ובראשם שמבנה המחירים לא השתנה.

באחד הניתוחים הקודמים פירטתי את הפרמטרים שחייבים להתקיים כדי שהתיקון יישאר רק תיקון: נקודת השפל החדשה חייבת להיות גבוהה מקודמתה, ומספר הנרות ברצף היורד חייב להיות קטן ממספר הנרות ברצף העולה. שני אלו התרחשו במסגרת התיקון האחרון.

יתרה מכך, אם תביטו היטב על הגרף, תוכלו לראות שנקודת השפל האחרונה שנוצרה בעקבות התיקון, גבוהה מנקודת השיא הקודמת. מדובר במגמת עלייה באיכות עילית. מרבית הפרמטרים הטכניים המגדירים מגמת עלייה ובודקים את המומנטום שנצבר, נמצאים באזורים חיוביים.

מגמה מנוגדת בטווחים הארוכים בכל המדדים

● ה"שלמות המגמתית" הזו של הטווח הקצר נתקלת בניגוד משמעותי בטווח הארוך בכל המדדים. בכולם ניכר היעדר מגמת עלייה, אבל גם העובדה שהצבעתי עליה בניתוחים האחרונים ולפיה השוק מתוח.

כלומר, בממדי הזמן הארוכים הוא חורג משמעותית ברצועת בולינגר העליונה, ושם כל חריגה היא בסיס למפנה.

אז תיהנו כל עוד זה אפשרי. רק אל תשלו את עצמכם שברמות הללו אפשר לקבל החלטות ארוכות טווח, "לקנות ולשכוח". אלו אינם תנאי השוק המתאימים לכך. השוק תנודתי, עצבני, לא רחוק מרמות התנגדות ומשיאים היסטוריים שנקבעו בו.

ולכן כשיבוא היפוך המגמה, הוא יהיה אלים.