הרכבת הקלה | ניתוח

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, וזה הרגע לבדוק: האם מדובר בהצלחה או כישלון?

לאחר דחיות ועיכובים רבים, הרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול בחודש הבא • הקמת הקו האדום הייתה רצופה במחדלים - החל בחוסר תיאום בין זרועות המדינה, עבור בתכנון מיושן וכלה בריבים על סמכויות שהביאו הנהלה שלמה בנת"ע להתפטר • אך בכל זאת, הוא צפוי לשפר את חייהם של עשרות אלפים מתושבי גוש דן ומייצג פוטנציאל אדיר לשינוי

נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock

הרכבת הקלה צפויה להפתח בחודש הבא, לאחר שאישור עקרוני בטיחותי התקבל ביום חמישי האחרון מטעם חברת הבקרה הגרמנית שנשכרה לשם כך, וזה הזמן לעמוד על ההצלחות ועל הכשלונות של פרויקט התשתית הכי יקר שהוקם אי פעם בישראל - אשר יפתח לשימוש הציבור בזמן הקרוב.

מתי הרכבת תתחיל לפעול? כל מה שכדאי לדעת על הקו האדום | שאלות ותשובות
המכשול החדש שעומד בפני פרויקט התשתיות הגדול ביותר בארץ
אותה חריגה, פי 10 קנס: המוקש של רכבי הליסינג החשמליים

כבר בשנת 1997, הוקמה חברת נת"ע שאחראית על בניית הקו כדי להקים רשת של רכבות קלות בגוש דן, כאשר התכנית אושרה בממשלה בשנת 2000. בשנת 2007, התפרסם מכרז ההקמה בשיתוף המגזר הפרטי, אבל לאחר שהקבוצה הזוכה לא הצליחה להגיע לידי סגירה פיננסית, המדינה הלאימה את הפרויקט ומסרה אותו לביצועה של חברת נת"ע בשנת 2010.

החברה לא הייתה ערוכה, אבל כמיטב המסורת הישראלית בפרויקטי תשתית, אף אחד לא התעניין בכך. לפני ההלאמה, היו גורמים גם בתוך הממשלה שהזהירו מכאוס בניהול הפרויקט, אבל לא היה מי שיקשיב ומבקר המדינה הסביר שאיש לא בדק מה החלופות, איך העברה כזו תשפיע על הפרויקט והאם החברה בכלל ערוכה לכך. ואכן, בסופו של דבר העבודות התחילו רק בשנת 2015 ונמשכו מאז.

בשנת 2019, התחוללה בחברה מהומה, כאשר בעקבות דרישותיו של הדירקטוריון לקבל עוד ועוד סמכויות על חשבון הנהלת החברה, המנכ"ל יהודה בר און וחמישה סמנכ"לים התפטרו והודיעו שהם לא מוכנים לעבוד עם היו"ר, רמי בלינקוב. רק חודשים לאחר מכן, מונתה הנהלה חדשה ובינתיים הפרויקט נותר לניהולם של דרגי הביניים בחברה.

ההנהלה החדשה הודיעה על דחיה של 13 חודשים עד לנובמבר 2022. כשפרסמנו בגלובס שהקו יפתח רק באמצע השנה הנוכחית, בשל העובדה שאין מספיק זמן לבדיקות ושהתקנת מערכות האיתות לא הושלמו, התעקשו בנת"ע שהקו יפעל בזמן למרות עמדתם של "מומחים מטעם". למעשה, עד לסוף חודש נובמבר, איש לא חשב לעדכן את הציבור בדחיות שהלכו ותפחו: רבעון ראשון של השנה, ולאחר מכן חודש מרץ, אז פסח, לאחר מכן יום העצמאות, עד שהגענו לזמן הזה.

בבדיקת הנתונים היבשה שערך מבקר המדינה, עלה שהעלות של הקו שאומדנה התנפח ביותר מ-70 אחוזים, עד לסכום של כמעט 19 מיליארד שקל, הוא סביר ביחס למערכות דומות שהוקמו בעולם. מבחינת לוחות הזמנים - השאלה היא איך סופרים. אם נספור מתחילת ביצוע העבודות, הרי שמדובר בלוחות זמנים די סבירים למערכת מסובכת כמו זו שבחרו להקים בישראל, שחלקה עילי וחלקה תת־קרקעי; אולם, מהרגע שהוחלט על הקמת הקו ועד להפעלתו חלפו יותר מ-20 שנה.

גם מבחינה תחבורתית התמונה מורכבת: הקו יקל על חייהם של עשרות אלפי בני אדם שגרים וחיים בגוש דן, אבל הוא לא יהיה גיים צ'יינג'ר תחבורתי והוא לא יחלץ אותנו מהפקקים. רוצים עוד מורכבות? עסקים רבים לאורך התוואי נסגרו, אבל מניסיון העבר, העסקים שהצליחו לשרוד ירוויחו ובענק מגידול בהכנסות שלהם.

הקמת הקו הייתה רצופה במחדלים, אך יש אור בקצה המנהרה

השאלה האם הקו האדום הוא הצלחה או כישלון היא מורכבת וכך גם התשובה עליה:

הקמת הקו מייצגת רבים מהחולאים בישראל והייתה רצופה בכשלונות, בטעויות ובמחדלים: הרשויות המקומיות עשקו את נת"ע וסחטו אותה בתמורה להיתרים, פשוט כי הן יכולות (וגם כי אחרת נת"ע הייתה דורסת אותן); היה חוסר תיאום בין זרועות שונים של אותה המדינה: חברת חשמל לא מתואמת עם נת"ע, שלא מתואמת עם חברות התקשורת, מה שיצר ברדק אחד שלם; התכנון ישן ולא רלוונטי כי הביצוע מגיע יותר מ-20 שנה אחריו; אופן קבלת ההחלטות בסוגיית ההלאמה היה נגוע במגלומניה ובאגו שאנחנו משלמים עליהם ביוקר; ריבים על סמכויות הביאו הנהלה שלמה להתפטר ובוודאי שגרמו לחלק מהעיכובים; ההסתרה, השקרים וחוסר השקיפות לציבור גרמה לחוסר אמון לא רק בחברה המבצעת ובקו האדום, אלא גם בפרויקטים תחבורתיים אחרים שמבוצעים כיום בגוש דן והם קריטיים לתחבורה ולכלכלה.

זו רק רשימה חלקית, ולחשוב שכך התנהל הפרויקט היקר ביותר בתולדות המדינה מעלה תהיות ביחס ליכולותיה ודאגה עמוקה באשר לאופן קבלת ההחלטות.

הפעלת הקו לעומת זאת, מייצגת תקווה ופוטנציאל אדיר לשינוי: הוא ישפר את חייהם של עשרות אלפים מהתושבים ומהעובדים בגוש דן. למרות הנסיעה האיטית שתהיה בו בהתחלה והתקלות שילוו את פתיחתו, הוא יאפשר פיתוח אורבני והשקעה בתשתיות אופניים ובתחבורה הציבורית ויתן, באיחור של עשרות שנים אחרי העולם המערבי, אור בקצה המנהרה.

מאות בני האדם שיצאו ויכנסו לתחנות יעברו בבתי העסק המקומיים ויחזקו את הכלכלה המקומית. הם יוכלו להתנייד בחופשיות, בלי תלות חונקת ברכב פרטי, ואולי חלקם יוותרו על הרכב השני של המשפחה. החיים בגוש דן כבר בלתי אפשריים מבחינה תחבורתית והפקקים רק במטרופולין הזה עולים למשק כ-10 מיליארד שקל מדי שנה. יתכן שפתיחת הקו האדום הוא תחילתו של שינוי, כאשר אחריו, לקראת סוף העשור, יפתחו גם הקווים הירוק והסגול, ועל פי ההבטחות המטרו יחל לפעול בהדרגה משנת 2034. אלא שאנחנו זוכרים מה עלה בגורלן של הבטחות.